Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bara båg eller?  (läst 4215 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bara båg eller?
« Svar #20 skrivet: 04 aug-18 kl 23:30 »
Var typ så jag tänkte också att de i teorin kunde fungera, att den kör några slag på vatten, tex?
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bara båg eller?
« Svar #21 skrivet: 04 aug-18 kl 23:49 »
Ett fall där man åtminstone teoretiskt har nytta av att tillföra vatten till en förbränningsmotor är i gengassammanhang. I synnerhet när gasgeneratorn eldas med träkol och både kol och luft råkar vara extremt torra, så kan man vinna en del på att tillföra litegrann vatten till primärluften. I gasgeneratorns härd är temperaturen så hög att vattnet sönderdelas till väte och syre. Syret går åt till att oxidera kolet, precis som allt syre som ändå finns i luften, medan vätet går oförändrat genom gasgeneratorn och bidrar dels till gasens värmevärde och dels till att få den att brinna snabbare än en gengas som bara består av koloxid och diverse obrännbara ämnen.

I praktiken är dock miljön sällan så torr att man har någon nytta av denna vattentillförsel, luftens fuktighet räcker och blir över.

Ett skäl till att en ottomotor får bättre verkningsgrad när den körs på E85 än på bensin, är att etanol innehåller förhållandevis mer väte och mindre kol än bensin, så förhållandet mellan mängden vattenånga och koldioxid i avgaserna blir högre - alltså större halt av vattenånga. Och vattenångan är mer effektiv än koldioxid på att omvandla termisk energi till mekanisk energi i motorn. I synnerhet när vattenångan bildas under förbränningen. Om ångan hade varit med redan under kompressionstakten hade ju lika mycket energi gått åt för att komprimera den.

Dieselmotorer som skulle drivas på pulverformigt bränsle (sågspån, kolpulver mm) laborerade tyskarna med på 30-talet och fortsatte under kriget. Men man fick aldrig fram någon praktiskt användbar motor, det var för stora problem med ofullständig förbränning, stort cylinderslitage pga aska, bakeld i bränslesystemet mm.

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Bara båg eller?
« Svar #22 skrivet: 05 aug-18 kl 06:54 »
Stor eloge till er alla,
här finns så mycket samlad kunskap "gammal som ny" så det är nästan magiskt

Tillsammans tänker man bättre ;)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bara båg eller?
« Svar #23 skrivet: 05 aug-18 kl 13:34 »
Var typ så jag tänkte också att de i teorin kunde fungera, att den kör några slag på vatten, tex?

Som jag uppfattar det så finns det en möjlighet att göra just så.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Bara båg eller?
« Svar #24 skrivet: 23 aug-18 kl 12:00 »
Hmm....intressant! Så som jag tidigare förstått fysiken är vatten "oxiderat väte", d.v.s. ett ämne som redan avgivit energi i en tidigare reaktion. För att på nytt få ut energi ur "diväteoxiden" måste man tillföra MINST lika mycket energi, och den energin måste ju komma någonstans ifrån. Det är därför alla de där bubblande burkarna på Youtube enkelt kan avfärdas som bluffar. -Det finns otaliga videos där folk visar upp fantastiska uppfinningar som genom elektrolys i vatten bildar ett gasformigt bränsle bilen kan köras på. Mängden elektrisk energi som krävs för elektrolysen (och de stora värmeförluster som garanterat uppstår) skulle alltså direkt kunna göra ett MYCKET bättre arbete att driva bilen framåt än att gå omvägen via elektrolys och förbränning. Det finns alltså ingen energi att hämta ur vatten, men man kan absolut använda det som ett hjälpmedel i olika energisystem.

Jag antar det är så det fungerar i ånglok och "mycket torra" gengasanläggningar. -Att även om vattnet i sig kostar mer energi än det frigör att omvandla till bränsle, så kan det ändå ge en vinst i slutänden genom att vattnet omvandlas av värmeenergi som annars bara skulle läcka ut ur systemet som rena värmeförluster. -Och när man eldar saker för att få mekanisk energi blir det ju alltid stora värmeförluster.


Halvt OT: Torbjörns förklaring ovan om varför E85 kan vara effektivare än bensin i en bilmotor förklarar nog varför jag märker en minskning i bränsleförbrukningen när jag kör min gamla bil med förgasarmotor på 20-25% E85. -Den allmänna uppfattningen är att bränsleförbrukningen ÖKAR ju mer E85 man blandar in, men det grundar sig på hur det funkar i motorer med lambdareglerad bränsleinsprutning. Sådana motorer reglerar själva in sig på snålast möjliga bränsleinblandning genom "trial and error". Ökar andelen etanol plötsligt blir blandningen för mager, lambdasonden känner av detta och insprutningen pytsar i mer bränsle tills balans uppstår.

En förgasare arbetar praktiskt taget helt i blindo, d.v.s. den låter förbipasserande luft genom ejektorverkan rycka med sig en förinställd mängd godtycklig vätska, oavsett om det är bensin, diesel, sprit eller vatten. Luftens temperatur och vätskans vikt/viskositet är de enda parametrar som kan påverka blandningsförhållandet. Eftersom förgasaren inte kompenserar för lufttemperaturen och det alltid blir vissa variationer i fabriken när munstyckshål borras m.m. MÅSTE en förgasarmotor gå med fetare blandning än vad som egentligen är optimalt. Det är denna marginal man så att säga kan "köra in" genom att blanda E85 i bensinen tills man hittar gränsen där blandningen blir så mager att motorn går ojämnt, varefter man minskar E85-inblandningen något. (när motorn går för magert och börjar rycka stiger bränsleförbrukning och mängden oförbränt bränsle i avgaserna ganska brant)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 3 användare
Palle500, xaelanar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser