Hmm....intressant! Så som jag tidigare förstått fysiken är vatten "oxiderat väte", d.v.s. ett ämne som redan avgivit energi i en tidigare reaktion. För att på nytt få ut energi ur "diväteoxiden" måste man tillföra MINST lika mycket energi, och den energin måste ju komma någonstans ifrån. Det är därför alla de där bubblande burkarna på Youtube enkelt kan avfärdas som bluffar. -Det finns otaliga videos där folk visar upp fantastiska uppfinningar som genom elektrolys i vatten bildar ett gasformigt bränsle bilen kan köras på. Mängden elektrisk energi som krävs för elektrolysen (och de stora värmeförluster som garanterat uppstår) skulle alltså direkt kunna göra ett MYCKET bättre arbete att driva bilen framåt än att gå omvägen via elektrolys och förbränning. Det finns alltså ingen energi att hämta ur vatten, men man kan absolut använda det som ett hjälpmedel i olika energisystem.
Jag antar det är så det fungerar i ånglok och "mycket torra" gengasanläggningar. -Att även om vattnet i sig kostar mer energi än det frigör att omvandla till bränsle, så kan det ändå ge en vinst i slutänden genom att vattnet omvandlas av värmeenergi som annars bara skulle läcka ut ur systemet som rena värmeförluster. -Och när man eldar saker för att få mekanisk energi blir det ju alltid stora värmeförluster.
Halvt OT: Torbjörns förklaring ovan om varför E85 kan vara effektivare än bensin i en bilmotor förklarar nog varför jag märker en minskning i bränsleförbrukningen när jag kör min gamla bil med förgasarmotor på 20-25% E85. -Den allmänna uppfattningen är att bränsleförbrukningen ÖKAR ju mer E85 man blandar in, men det grundar sig på hur det funkar i motorer med lambdareglerad bränsleinsprutning. Sådana motorer reglerar själva in sig på snålast möjliga bränsleinblandning genom "trial and error". Ökar andelen etanol plötsligt blir blandningen för mager, lambdasonden känner av detta och insprutningen pytsar i mer bränsle tills balans uppstår.
En förgasare arbetar praktiskt taget helt i blindo, d.v.s. den låter förbipasserande luft genom ejektorverkan rycka med sig en förinställd mängd godtycklig vätska, oavsett om det är bensin, diesel, sprit eller vatten. Luftens temperatur och vätskans vikt/viskositet är de enda parametrar som kan påverka blandningsförhållandet. Eftersom förgasaren inte kompenserar för lufttemperaturen och det alltid blir vissa variationer i fabriken när munstyckshål borras m.m. MÅSTE en förgasarmotor gå med fetare blandning än vad som egentligen är optimalt. Det är denna marginal man så att säga kan "köra in" genom att blanda E85 i bensinen tills man hittar gränsen där blandningen blir så mager att motorn går ojämnt, varefter man minskar E85-inblandningen något. (när motorn går för magert och börjar rycka stiger bränsleförbrukning och mängden oförbränt bränsle i avgaserna ganska brant)