Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köra bensinmotor på förångad frityrolja!  (läst 2378 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Köra bensinmotor på förångad frityrolja!
« skrivet: 13 feb-19 kl 13:27 »
I facebookgruppen Rat Bastard Crew Sweden har en glad experimentör lagt upp bilder och videoklipp på hur han byggt en slags förångare eller "reaktor" bak på sin gamla Saab 95, vilken han matar med begagnad frityrolja som "kokas" till en oljerök som motorn går att köra på. Vid första anblicken trodde jag det var gengas, men "reaktorn" är för liten och har en skorsten. Det finns heller vare sig filter eller kylare i systemet. Oljegasen leds via ett grovt rör fram till en gasblandare ovanpå motorn, väldigt likt hur det fungerar med gengas.

Principen verkar fungera, men experimentören säger att det går åt mycket energi till förgasningen av oljan. Kan man få tag på stora mängder av gammal äcklig frityrolja är verkningsgraden på hela processen kanske mindre avgörande. Motorn snurrar på fint i videon, men om det duger för att faktiskt köra bilen framgår inte än så länge. Det luktar grillkiosk ur avgasröret. Inga tendenser till knacking än så länge. Hur det blir med eventuell knackning när motorn belastas återstår väl att se, såväl som om det kommer bildas mycket sot i motorn.

Hur välkänd är denna teknik och vad kan man förvänta sig av den? Kan det vara ett intressant alternativ till att köra en dieselmotor på förvärmd frityrolja? Jag antar att förgasningsprincipen ställer betydligt mindre krav på att oljan ska vara väl filtrerad och fri från vatten. Med vegetabilisk olja i en dieselmotor sägs det kunna bli problem med polymerisation av motoroljan, så den blir geléaktig och måste bytas mycket oftare. Jag antar förångad olja som bränsle i en bensinmotor kan ge samma problem.

Tveksamt om det går att länka in en bild från facebookgruppen, men jag försöker:
https://scontent-dus1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/51604087_2131523760219357_3479717425874731008_n.jpg?_nc_cat=107&_nc_ht=scontent-dus1-1.xx&oh=044bc19176e253388da34b1df5846553&oe=5CF23FAA
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Köra bensinmotor på förångad frityrolja!
« Svar #1 skrivet: 13 feb-19 kl 14:36 »
Man gjorde en del försök med kraftig förångning av bränslet för att kunna driva ottomotorer på billiga oljor för drygt 100 år sedan, men tröttnade ganska snart när man insåg att tändkule- respektive dieselprinciperna var bättre lösningar.

Bland problemen var ofullständig förbränning, mycket kletigt sot i både förbränningsrum och avgasrör, dålig knackningsbeständighet hos bränslena så man var tvungen att arbeta med mycket låg kompression och därmed dålig verkningsrad, stor brandrisk i förångaren/förgasaren.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Köra bensinmotor på förångad frityrolja!
« Svar #2 skrivet: 17 feb-19 kl 23:25 »
OT, men med tändkulemotorerna nämnda så: En tk-motor har vad jag vet låg kompression, och måste ha det för att fungera kontrollerat. Låg kompression brukar vara orsak till dålig verkningsgrad. Borde inte en sådan motor sota precis lika illa på begagnad frityrolja som en ottomotor driven på förångad dito?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Köra bensinmotor på förångad frityrolja!
« Svar #3 skrivet: 18 feb-19 kl 08:55 »
Tändkulemotorn brukar ju gå med större luftöverskott än en ottomotor, så det finns väl chans att den lyckas bränna upp oljan mer sotfritt. Dessutom gör ju insprutningen av bränsle in i den heta tändkulan att oljan finfördelas bättre än vad en förgasare klarar av att göra.  Ytterligare en sak är ju att tändkulemotorerna oftast är så lågvarviga att det är större chans än i en högvarvig ottomotor att ett motvilligt bränsle verkligen hinner brinna färdigt innan avgasporten öppnar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser