Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstängsel vintertid  (läst 3542 gånger)

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
Elstängsel vintertid
« skrivet: 11 sep-07 kl 19:05 »
Hej!

Jag funderar på hur det funkar med elstängsel på vintern. Snö. Våra två dvärggetter går i en elstängslad hage där jag hade tänkt ha dem även i vinter, men så slog det mig att det kanske blir problem med stängslet. Eller?

Ambjörn
harstorp4.se

Anna H

  • Inlägg: 19
Re:Elstängsel vintertid
« Svar #1 skrivet: 13 sep-07 kl 21:49 »
Hej,
Själv har jag inte haft getter vintertid ännu, är nybliven ägare till två angoragetter.

Men jag har haft hästar i många år och har erfarenhet av stängsel på vintern.
Det har varit problem med elband som fångar upp så mycket snö och blir tunga och hänger ner så att de nästan ligger i backen. Sen är det också problem med jordningen om det är fruset och snö.

Jag skulle föreslå ett stängsel med 'high tensil' eller någon annan järntråd. Sen skulle jag sätta trådarna tätt och spänna dem ordentligt och koppla jord på varannan och ström på varannan.

Då får du ett jordat stängsel som inte tyngs ner av eventuell snö.

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
Re:Elstängsel vintertid
« Svar #2 skrivet: 16 sep-07 kl 10:07 »
Tack för svar!
Vi har smala rep och inte band, så jag tror inte att det är någon större risk att snön tynger ner dem. Däremot funderade jag lite på jordningsproblem och sånt. Nu lutar jag åt att
behålla stängslet som det är, men koppla bort strömmen från nedersta tråden om det blir mycket snö, så att strömmen inte leds direkt ut i snön alla fall. Om det kommer jättemycket snö kanske getterna ändå inte ger sig ut och springer så mycket. Eller?

Ambjörn
harstorp4.se

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Elstängsel vintertid
« Svar #3 skrivet: 16 sep-07 kl 11:04 »
 Jag har inga getter, men får och hästar, hoppas det går bra att jag svarar ändå :)
Mina erfarenheter av elrep på vintern är inte bra...  Det blir frost i repen tycker jag så strömmen funkar dåligt. Och frosten på repen tynger ner dom. En arbetsgivare till mig hade elrep i alla sina rasthagar, det slutade med att vi fick dra järntråd i alla hagarna för att överhuvudtaget få till nån ström.
 Det absolut bästa tycker jag är som AnnaH skrev: Vanlig enkel ståltråd. Vi brukar ha varannan tråd jordad och varannan med el i (se bara till att dom är ordentligt spända så dom inte går ihop).
 Det finns inget mer hopplöst än att stå på vintern och försöka fixa avbrutna stolpar och nytt stängsel när djuren tappat respekten så det bästa är att vara garderad för allt redan innan. Jag har tex extra tätt mellan stolparna i vinterhagarna OM det skulle hända något så att nån stolpe går av så är det inte hela världen utan man kan vänta till våren med att sätta upp en ny.
                               Mvh
                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 4 användare
RindertD, von tratt, Emil Forsberg, Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser