Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elaggregat vid ladugården  (läst 9368 gånger)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Elaggregat vid ladugården
« skrivet: 24 aug-12 kl 23:24 »
Jag har blivit avrådd från att sätta upp elaggregat vid lagården pga ev åsknedslag som då ger en större risk för brand. På en slinga känns det som att det bästa stället ändå är vid lagårdsbyggnaden.
Vad har ni för åsikter om det?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Elaggregat vid ladugården
« Svar #1 skrivet: 24 aug-12 kl 23:44 »
Använd ett åskskydd till stängslet. Då blir det säkrare med elstängsel än utan.

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Elaggregat vid ladugården
« Svar #2 skrivet: 24 aug-12 kl 23:46 »
Elaggregat är alltid en brandrisk. Om man ska göra det enligt "regelboken" så ska man sätta upp aggregatet på en trästolpe som inte står i direkt anslutning till ett hus, samt med väderskydd över stolpen. Men själv har jag ingen stolpe med eluttag i närheten, så jag har också hängt aggregatet på ladugårdsväggen. För att minska brandrisken har jag satt ett plåtskydd på baksidan av aggregatet. Jag köpte en brevlåda av metall på Jula, skar sedan bort fronten, och hängde in aggregatet i postlådan :)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Elaggregat vid ladugården
« Svar #3 skrivet: 24 aug-12 kl 23:53 »
Det var ju smart med postlåda! Fast undrar hur länge de håller emot en brand... Ska skaffa åskskyddet, det har bara inte blivit av. Tack för svar!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Elaggregat vid ladugården
« Svar #4 skrivet: 25 aug-12 kl 09:14 »
En till fråga: Visst är det så att man inte kan ha två elaggregat på samma stängsel? I min enkla hjärna leker jag med tanken att strömstyrkan då fördubblas men jag antar att alltihop brakar?

Nästa fråga: Kan man använda samma slinga med jordning till två olika aggregat förutsatt att antalet jordspett är tillräckligt? Jag skulle vilja koppla på några till för det nya aggregatet som ska gå på en annan stängselslinga men sitta på samma ställe som det andra aggregatet.

Jösses så krångligt allt är! Tror jag ska flytta till fäboan...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Elaggregat vid ladugården
« Svar #5 skrivet: 25 aug-12 kl 10:25 »
Kopplar man två aggregat på samma stängsel blir inte strömmen starkare. Aggregaten skickar ju ut korta pulser.

Man får inte ha två aggregat i samma stängsel för då kommer pulserna oftare än en sekund. Det kan innebära att djur (och människor) fastnar på grund av ofrivilliga muskelrörelser. Dessutom finns det risk för att aggregaten förstör varandra, eller stänger av för  att de märker att det är annan ström på.

Man får inte ha två elstängsel, eller matartrådar, som drivs med olika aggregat, närmare varandraän 2 meter. Detta för att undvika att djur "studsar" mellan stängslen eller har kontakt med båda samtidigt.

Det finns särskilda säkerhetsföreskrifter där detta finns beskrivet. Jag har bara läst dem i andra hand. Du kan säkert googla fram dem själv.

Om du har väl fungerande och tillräcklig jord borde det gå att dela. Men det finns en risk att aggregaten stör varandra om det blir lite problem med jorden. Exempelvis i samband med tjäle eller torka. Så aggregatens säkerhetsanordningar kan komma fram till att jordningen inte längre fungerar och helt enkelt stänga av. Men troligen fungerar det olika för  olika fabrikat. Det kan också tänka sig att ett eller båda aggregaten går sönder om det är problem med jorden.

Det är bäst med ett stort aggregat till flera stängsel. Eventuellt ett aggregat med flera utgångar.

Skall du ha flera aggregat skall du sätta upp dem minst 2 meter från varandra. Det är nog också bäst att ha helt separat jordning. Om inte annat så för att slippa att aggregaten förstörs eller stänger av.
« Senast ändrad: 25 aug-12 kl 10:42 av sɹǝpuɐ »

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Elaggregat vid ladugården
« Svar #6 skrivet: 25 aug-12 kl 20:44 »
Jag instämmer - eget jordtag för varje stängselapparat. I praktiken går det oftast bra ändå om det rör sig om äldre, enkla stängselapparater utan skyddskretsar, men apparater med mer än 3-4 J laddenergi eller som är tillverkade efter ca 1996 stänger ofta av sig och beter sig underligt om de får dela jordtag.
Det finns också en del fall där kapacitiv koppling mellan två stängsel som går parallellt en lång sträcka har ställt till problem, trots att avståndet mellan dem var drygt 2 meter.

Beträffande åskskydd så bör man placera ett sådant intill stängselapparaten och jordat i samma jordtag som denna. Har man stora problem med åska kan man gärna sätta upp ytterligare ett åskskydd kanske 50-100 meter ut efter stängslet, och jorda detta till ett eget jordtag. En enkel lösning är att här och var sätta upp stängselstolpar av metall, får man ett nedslag i närheten av sådan så kommer det mesta av åskenergin att slå över isolatorn på metallstolpen och gå ner i jord den vägen. Nackdelen med att ha många metallstolpar är att det kan gå sönder många isolatorer på en gång vid ett åskväder och det blir en besvärlig felsökning innan man har ström på stängslet igen.

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Elaggregat vid ladugården
« Svar #7 skrivet: 25 aug-12 kl 20:49 »
Har hört nånstans att jordningen till åskskyddet, dels ska ha ett eget jordtag, och att det dessutom är viktigt att den jordningen är av rejält bättre kvalitet än jordningen till aggregatet, typ djup, fuktig mark och långa jordspett. (detta för att blixten då hellre söker sig till åskskyddets jord, än till aggregatets)


trassla

  • Gäst
SV: Elaggregat vid ladugården
« Svar #8 skrivet: 25 aug-12 kl 21:07 »
När det åskar, rusar mina hästar in i stallet, och sjäv rusar jag ut och drar ut sladden till aggregatet. har också mitt aggregat i ladan, och gör på mitt sätt, för att skydda det.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Elaggregat vid ladugården
« Svar #9 skrivet: 25 aug-12 kl 21:37 »
Har hört nånstans att jordningen till åskskyddet, dels ska ha ett eget jordtag, och att det dessutom är viktigt att den jordningen är av rejält bättre kvalitet än jordningen till aggregatet, typ djup, fuktig mark och långa jordspett. (detta för att blixten då hellre söker sig till åskskyddets jord, än till aggregatets)

Jag tror också att det är bra med en separat jordning till åskskyddet. Gärna på en sank och fuktig plats, precis som du säger. Har man ett långt stängsel bör man ha flera åskskydd. Men det kan ändå vara bra med ett åskskydd på matarledningen till stängslet, innan aggregatet, som är kopplat till aggregatets jord. Är du hemma, och djuren går in, är det ju säkrast att göra som trassla och koppla från aggregatet från eluttag, matarledning och jord. Då sitter åskskyddet där.

Men sedan beror det på hur vanligt det är med att åskan slår där du befinner dig, och hur långt stängslet är. Har man en större gård, mycket stängsel och ett dyrt elstängselaggregat, är det rimligt med flera åskskydd. Men annars kanske det räcker med ett enda på matarledningen? Någonstans får man göra en liten sannolikhetskalkyl...


zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Elaggregat vid ladugården
« Svar #10 skrivet: 25 aug-12 kl 22:00 »
Jag tror också att det är bra med en separat jordning till åskskyddet. Gärna på en sank och fuktig plats, precis som du säger. Har man ett långt stängsel bör man ha flera åskskydd. Men det kan ändå vara bra med ett åskskydd på matarledningen till stängslet, innan aggregatet, som är kopplat till aggregatets jord. Är du hemma, och djuren går in, är det ju säkrast att göra som trassla och koppla från aggregatet från eluttag, matarledning och jord. Då sitter åskskyddet där.

Men sedan beror det på hur vanligt det är med att åskan slår där du befinner dig, och hur långt stängslet är. Har man en större gård, mycket stängsel och ett dyrt elstängselaggregat, är det rimligt med flera åskskydd. Men annars kanske det räcker med ett enda på matarledningen? Någonstans får man göra en liten sannolikhetskalkyl...

Det är inte rimligt med flera åskskydd ::)
Man behöver bara ettt åskskydd - det skyddar aggregatet om du kopplar det rätt.
Vill du skydda aggregatet fr åskan via el-nätet där du hämtar ström..då finns en manick som sätts i ditt huvud-elskåp,flera alternativ finns,kontakta elektriker för en offert. Priset hamnar på runt 8000:- med installation i mina trakter. Tycker dock att det blir föööör dyrt för mig.

Jag har satt en jordfelsbrytare mellan aggregat och eluttag - flera jordfelsbrytare har bränt när åskan vart i el-nätet men mitt aggregat fungerar än.
Här finns varg och jag har inte lust att dra ur strömmen till mitt aggregat varje gång det blir åskväder ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Elaggregat vid ladugården
« Svar #11 skrivet: 25 aug-12 kl 22:19 »
En jordfelsbrytare hjälper överhuvudtaget inte mot åska. Spänningsspiken från en blixt är över på ungefär en hundradel av den tid det tar för jordfelsbrytaren att lösa ut. Möjligen kan jordfelsbrytaren hindra en del följdskador, t ex i det osannolika fallet att åskan orsakar överslag mellan elnät och stängselsida i stängselapparaten.

Åskskydd i elcentralen är meningslöst om det gäller att skydda en stängselapparat. Vid nätintaget sitter redan skyddskomponenter med motsvarande funktion i alla CE-märkta (eller före 1996 S-märkta) stängselapparater. Däremot kan ju ett åskskydd i elcentralen vara bra att ha med tanke på annan utrustning, husets fasta installation osv, i synnerhet om servisledningen är en luftledning.

Ska man skydda sin stängselapparat mot åskskador så hjälper det inte att dra ur nätsladden, utan det som gäller är att koppla bort den från stängslet och helst kortsluta stängslet till jord.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Elaggregat vid ladugården
« Svar #12 skrivet: 25 aug-12 kl 23:54 »
Tack för mycket utförliga svar. Visste väl att det inte finns nån "easy way out"...
Stänglsen är skilda åt av en å och jag hade tänkt ha ett aggregat för den ena sidan och ett för den andra sidan ån. Problemet är att jag bara har ström på den ena sidan och måste leda ström, antingen med järntråd eller med sån där plastad tråd till andra sidan. Det blir säkert mer än 100 m. Suck!

Hur långt ifrån aggregatet kan man ha jordning? Det är ju fasen så mycket enklare att få ner spetten i åkermark än i alla stenar som finns runt byggnaderna. Alt lägga en vanlig elsladd under grässvålen och bygga ett postlådehus åt aggregatet kanske.

Gällande åskskyddet var jag med om ett nedslag i ett träd där jag hade ledningen och blixten gick in i aggregatet, vidare till huset där jordfelsbrytaren slog till. Märkte det på att värmepumpen slogs ut. Hela framsidan på aggregatet hade flugit iväg 10 m och av trädet var intet kvar. Jag är glad att huset inte brann upp...

Jag ska tänka lite till...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Elaggregat vid ladugården
« Svar #13 skrivet: 26 aug-12 kl 07:39 »
Du kan ha runt en extra tråd med jordningen, och jorda den lite här och där. Ju mer och ju längre bort, desto bättre. Det är ett mycket t bra sätt att få extra bra jordning. Du behöver inte vara så noga med isolatorer för den tråden, bara den inte rör vid de strömförande trådarna. Men du skall ändå ha en bra jordning nära (3-10 meter, eller så) aggregatet, så att du kan få dit ett åskskydd där.

Om man har en hårdgjord yta är det inte säkert att stängslet fungerar där, det blir för dålig kontakt med marken och jord. Då kan man ha en jordtråd och om djur rör både jordtråd och eltråd samtidigt så känns det.

Jag vet en som har ett par eltrådar utanför en hönsgården, och har sedan kopplat det galvade hönsnätet runt direkttill jorden. Det blir himla bra kontakt om en räv rör eltråden och nätet samtidigt. Men kanske det ger galvaniska strömmar som fräter på nätet? Det har suttit uppe några år nu, och verkar inte vara något problem. Men där är ett riktigt jordspett också.
« Senast ändrad: 26 aug-12 kl 07:56 av sɹǝpuɐ »

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Elaggregat vid ladugården
« Svar #14 skrivet: 26 aug-12 kl 10:01 »
Om det är samma material (alltså galvat stål) både i nätet och jordspettet så bör det inte bli några problem.
Rent allmänt så är det lämpligt att hålla sig till galvat stål överallt i jordledningarna till stängselapparater, och undvika koppar helt och hållet. Det kan bli problem om man kompletterar ett jordtag allteftersom och har köpt vissa av jordspetten hos en elgrossist (förkopprat stål) och andra hos någon stängselmaterielfirma (galvat stål). Kopplar man ihop dem så slutar det med att de galvade jordspetten fräts bort och de förkopprade får en isolerande beläggning, så efter några månader fungerar jordtaget inte alls.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Elaggregat vid ladugården
« Svar #15 skrivet: 26 aug-12 kl 10:53 »
En jordfelsbrytare hjälper överhuvudtaget inte mot åska. Spänningsspiken från en blixt är över på ungefär en hundradel av den tid det tar för jordfelsbrytaren att lösa ut. Möjligen kan jordfelsbrytaren hindra en del följdskador, t ex i det osannolika fallet att åskan orsakar överslag mellan elnät och stängselsida i stängselapparaten.

Du har delvis rätt,det beror på var blixten slår ner. Fortum har grävt ner el-ledningarna i min trakt,jag har 5 km till närmsta luftledning. När blixten slog ner i ledningen rök min jordfelsbrytare före mitt aggregat,mina grannar som bor längre ut fr nerslaget hade inte jordfelsbrytare,deras el-aggregat gick sönder medans mitt fortfarande fungerar. Hur kommer det sig,tror du? Tur kanske ???

Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Elaggregat vid ladugården
« Svar #16 skrivet: 26 aug-12 kl 10:59 »

Åskskydd i elcentralen är meningslöst om det gäller att skydda en stängselapparat. Vid nätintaget sitter redan skyddskomponenter med motsvarande funktion i alla CE-märkta (eller före 1996 S-märkta) stängselapparater. Däremot kan ju ett åskskydd i elcentralen vara bra att ha med tanke på annan utrustning, husets fasta installation osv, i synnerhet om servisledningen är en luftledning.

Det har varit artiklar just om detta ämne i ATL nyligen,enligt experter så ska det hjälpa att installera skydd vid inkommande el-skåp. Men självklart finns det platser i sverige där åskan & blixten är mer frekventa än på andra ställen - då kan denna lösning kanske inte vara effektiv,det vet jag inget om.
Den skyddskomponenten som sitter i aggregatet pallar sällan ett blixtnedslag - varför dra ni ut sladden fr väggen?
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Elaggregat vid ladugården
« Svar #17 skrivet: 26 aug-12 kl 11:05 »

Ska man skydda sin stängselapparat mot åskskador så hjälper det inte att dra ur nätsladden, utan det som gäller är att koppla bort den från stängslet och helst kortsluta stängslet till jord.

Öh,varför har man åskskydd mellan stängsel & aggregat?
...och varför ska man dra ut nätsladden om det finns en komponent i aggregatet som skyddar? ???

Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Elaggregat vid ladugården
« Svar #18 skrivet: 26 aug-12 kl 11:35 »
Öh,varför har man åskskydd mellan stängsel & aggregat?
...och varför ska man dra ut nätsladden om det finns en komponent i aggregatet som skyddar? ???

För att när en elstängselapparat går sönder pga åska så kommer åskan som regel in via stängslet, inte via 230 V-matningen.

Åskskyddet på 230 V-sidan brukar vara en s k varistor, dvs precis samma slags komponent som ingår i sådana åskskydd som man monterar i elcentralen. Nu tillåter inte säkerhetsföreskrifterna att man ansluter en sådan där varistor direkt tvärs över en 230 V-matning utan man måste ha en säkring eller något annat emellan. När en stängselapparat slutar fungera efter en åsköverspänning från elnätet är det ofta helt enkelt den där säkringen som har gått.

När det gäller åskskydd på stängselsidan så har de flesta stängselapparater ett gnistgap mellan polskruvarna, blir det en kraftig åsköverspänning (över ca 25 kV) så slår det över där och i och med detta är resten av stängselapparaten skyddad. De farligaste åsköverspänningarna från stängslet är de som är för svaga för att slå över i gnistgapet, de kan förstöra elektroniken i stängselapparaten om inte den är väl genomtänkt och grovt tilltagen.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Elaggregat vid ladugården
« Svar #19 skrivet: 26 aug-12 kl 11:38 »
Det har varit artiklar just om detta ämne i ATL nyligen,enligt experter så ska det hjälpa att installera skydd vid inkommande el-skåp. Men självklart finns det platser i sverige där åskan & blixten är mer frekventa än på andra ställen - då kan denna lösning kanske inte vara effektiv,det vet jag inget om.
Den skyddskomponenten som sitter i aggregatet pallar sällan ett blixtnedslag - varför dra ni ut sladden fr väggen?

Fördelen med att montera åskskyddet i elcentralen (och för den delen se till att byggnaden följer modern standard när det gäller potentialutjämning och sånt) är att då blir hela elinstallationen och all inkopplad utrustning skyddad. Även om installationen blir dyr (i synnerhet om man anlitar en "elektriker" som inte har så stor erfarenhet av sådana här saker) så blir det ändå billigare än att sätta upp dussintals små åskskydd i mellanproppar (som ju ändå inte kan skydda den fasta installationen eller fast ansluten utrustning som t ex vitvaror, värmepumpar mm).

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Elaggregat vid ladugården
« Svar #20 skrivet: 26 aug-12 kl 11:47 »
För att när en elstängselapparat går sönder pga åska så kommer åskan som regel in via stängslet, inte via 230 V-matningen.

Det är ju just det jag menar att man har åskskydd mellan stängsel & aggregat.

Det verkar som om vi är överens i stort set men vi formulerar oss väldigt olika ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Elaggregat vid ladugården
« Svar #21 skrivet: 29 aug-12 kl 11:00 »
Stort tack för alla svar med goda råd och tips. Nu ska jag erkänna att jag INTE följt dem och får då mitt straff så småningom, det är jag säker på...
Har kopplat på samma jordslinga. Det verkar gå bra. Inget av aggregaten visar tecken på att det inte räcker. SF SG.

Däremot har jag, av praktiska skäl, satt dem för nära varandra, på samma vägg.
Kan det vara det som gör att det ena, det nya, aggregatet tjuter? Inget på displayen tyder på något fel, alla värden är bra - men - det är ett svagt oljud som uppstod efter en halvtimme.

Köpte aggregatet från en lokal Grene-dealer. Det heter Ako BA 1086. Hittar inget om tjut i bruksanvisningen och inget på nätet men jag kan ju ha misslyckats. Och tyska kan jag inte...

Nån som vet?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Elaggregat vid ladugården
« Svar #22 skrivet: 29 aug-12 kl 20:59 »
Tjuter den nya stängselapparaten även om du inte har den gamla igång?  Många moderna stängselapparater har en switchad spänningsomvandlare som kan ge mer eller mindre konstiga ljud ifrån sig, exempelvis brukar man höra ett karaktäristiskt "kvittrande" från Alfa Laval 10K, 20K och 25K från 90-talet. Att ljudet kommer först när den har varit igång en stund och blivit varm är inte så konstigt.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Elaggregat vid ladugården
« Svar #23 skrivet: 02 sep-12 kl 01:10 »
Jag flyttade det nya aggregatet till en annan vägg och då blev det tyst. Såå skönt för det var ett enerverande ljud.
Vill tacka för lektionen gällande elen i stängsel. Allt löste sig men då dök ett annat, återkommande, problem upp istället.
Allt regnande har gjort att ån svämmat över som den brukar göra på våren. "Stängseländarna" som går ner mot ån står nu under vatten. Blir tokig på detta regnande!!!
Måste hitta på nåt smart sätt att koppla bort delarna närmast ån. Vet att det finns ett sorts "switch" att köpa. Meeeen, då måste jag dit IGEN med hela verktygsarsenalen. Långt bort och tungt. Just nu tar jag mig inte dit utan sjöstövlar och ankare...
Att det aldrig ska bli lugnt...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

823 gäster, 2 användare
Be, bjurn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser