Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa katt?  (läst 4371 gånger)

aino

  • Inlägg: 130
Skaffa katt?
« skrivet: 28 mar-07 kl 15:54 »
Sambon och jag funderar på at skaffa katt, eller rättare sagt två.

Funderar på vad det kostar. Trodde mig veta att nån tidning har gjort någon slags konsumentundersökning hur mycket det kostar att införskaffa husdjur men kan inte hitta nåt. Någon som vet? antingen var jag jag hitta artikeln eller har egen uppskattning på kostnad.

Vi är ute efter två katter som kan samsas med oss i 3ROK så vi är inne på två olika raskatter. Så själva katten bil inte av det billigaste laget. Men vi vill ändå ha en katt som kommer trivas att bo inne med promenader ute eller besök i andras trädgårdar.. (jag vill ha en abessinier..)

Tankar och funderingar kring att skaffa katt??
/aino

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Skaffa katt?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-07 kl 16:17 »
Kolla med www.kks.nu

Katter är underbara djur, tycker jag.  ;) När vi bodde i lägenhet hade vi två s.k. innekatter och det fungerade utmärkt. Jag tror de trivdes bra med diverse leksaker som vi gav dem.

Alla katter är olika men min erfarenhet är att man bör skaffa två katter tillsammans, så att de blir vana vid varandra från början. Kanske två syskon? . Vi har försökt skaffa en andra katt efter ett tag och det har inte alltid gått bra med den första, som inte accepterade nykomlingen (och tvärtom).

Lycka till med dina katter!
« Senast ändrad: 28 mar-07 kl 20:21 av Lena A »

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Skaffa katt?
« Svar #2 skrivet: 28 mar-07 kl 16:41 »
En trevlig sund katt kostar 100:-, men det går att köpa mer "konstiga" katter för 4 till 6 tusen. De kan vara mer svårskötta, behöva kammas etc, och kräver det "franska köket".
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Morran

  • Gäst
Re:Skaffa katt?
« Svar #3 skrivet: 28 mar-07 kl 19:23 »
Sambon och jag funderar på at skaffa katt, eller rättare sagt två.
--------------

Vi är ute efter två katter som kan samsas med oss i 3ROK så vi är inne på två olika raskatter. Så själva katten bil inte av det billigaste laget. Men vi vill ändå ha en katt som kommer trivas att bo inne med promenader ute eller besök i andras trädgårdar.. (jag vill ha en abessinier..)

Tankar och funderingar kring att skaffa katt??
/aino
Jag funderar lite på det där med abessinier.
Den senaste katten jag hade var en korsning bondkatt/abessinier och hans favoritnöje var att apportera saker. Från vad jag har hört så är detta något som de flesta abessinier gör (lite som när man leker med en hund och en pinne)
Jag är ingen expert på kattraser alls så jag vet inte om det stämmer men om det gör det, känns det lite som om en abessinier inte skulle bli alltför lycklig i en lägenhet utan möjlighet att vara utomhus inom större områden...fast det finns ju folk som har raskatter och aldrig släpper ut dem alls och de verkar ju må bra.

De är dock underbart vackra katter  :)


Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Skaffa katt?
« Svar #4 skrivet: 28 mar-07 kl 21:05 »
En trevlig sund katt kostar 100:-, men det går att köpa mer "konstiga" katter för 4 till 6 tusen. De kan vara mer svårskötta, behöva kammas etc, och kräver det "franska köket".

100:- kan du ju glömma för en raskatt och det var ju det det var fråga om här...
"franska köket"???? raskatter äter precis samma mat som huskatter... och är inte svårare att sköta än en huskatt..

aino

  • Inlägg: 130
Re:Skaffa katt?
« Svar #5 skrivet: 28 mar-07 kl 21:05 »
Min tanke med raskatt är att den liksom är avlad för att vara inomhus. Fina avelskatter är väl mattar och hussar väldigt rädda att släppa ut...   ::)

Vad jag har läst mig till sover katterna mest på dan och är mer aktiva på kvällen/natten... hmm.. när jag ska sova alltså  :-\

Både min sambo och jag har "hus"-föräldrar och då funderade jag på att vänja katterna även vid dessa miljöer (speciellt med tanke på om vi behöver åka iväg nån gång)

Min största fundering är när införskaffandet ska ske. Från början kändes det som vi borde vänta till nästa vår, hinner tänka igenom alla för -och nackdelar och hitta en bra säljare. Men å andra sidan så vet jag att det kommer minst en kull till sommaren och på sommaren kommer det finnas större möjlighet till att komma hem tidigt och kanske vara hemma (börjar jobba i maj så semester i sommar kan ju vara att ta i) och sambon exjobbar förhoppningsvis då.

Mycke å tänka igenom när man ska utöka familjen  :D

/aino

Morran

  • Gäst
Re:Skaffa katt?
« Svar #6 skrivet: 28 mar-07 kl 21:44 »
Katter är väldigt anpassningsbara till människornas tider, i alla fall när de kommit över det värsta busstadiet. Mina har alltid sovit på nätterna när vi har sovit. Den senaste (abessinier/bondkatt) var också väldigt noga med att alla i familjen skulle sova när jag sov och att alla skulle vakna när jag vaknade.
Det var inte speciellt populärt hos de andra med en katt som "läxade upp" dem i fall de inte följde reglerna :P

Han sov på en filt i fotändan av vår säng, ingen annanstans, förutom när han sov på dagtid då han sov på soffan.

Om alla abessinier är som han var då kan jag varmt rekommendera rasen. Det är lite som att ha en katt-hund korsning med de trevligaste egenskaperna av båda :)

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Skaffa katt?
« Svar #7 skrivet: 29 mar-07 kl 02:50 »
Tyvärr tror jag inte det går att avla bort deras beteenden såsom att katter eg. är utedjur. Men de flesta katter trivs alldeles ypperligt med att bo i lägenhet. min han katt är av rasen Cornish rex (väldigt tunnpälsad och saknar täckhår) han vantrivs om han inte får gå ut och är ute större delen av dygnet.
tycker det är en bra ide att vänja dem vid olika miljöer redan när de är små. Katter tycker ju ofta annars inte om att byta miljöer. Vänj honom vi en speciell burk som ni har som toa åt honom när ni är hmifrån så blir det nog inga problem.
Mina katter sover alltid på natten. När de är bebisar kan de ha perioder på natten när de rejsar men det brukar gå över.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Skaffa katt?
« Svar #8 skrivet: 29 mar-07 kl 13:30 »
Det där med att trivas som innekatt beror nog mer på individen än på rasen. Jag har haft innekatter i många år - alla huskatter - och två hade tidigare varit utekatter, men fann sig väl tillrätta inne på heltid. Däremot hade jag en katt jag tagit som unge och han hade nog trivts bättre med att vara utekatt.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Styvmorsviol

  • Inlägg: 50
    • Uppland
Re:Skaffa katt?
« Svar #9 skrivet: 30 mar-07 kl 17:31 »
Min tanke med raskatt är att den liksom är avlad för att vara inomhus. Fina avelskatter är väl mattar och hussar väldigt rädda att släppa ut...   ::)


Jag skulle vilja rekommendera ett besök på ett katthem!

Där är ju ett av kraven till den blivande kattägaren att katten ska vara innekatt och inte släppas ut vind för våg. Du gör också en insats för alla katter som behöver ett nytt hem.
Oftast har de ju ett ganska hemskt liv bakom sig och är överlyckliga för ett varmt hem med god mat och snälla människor som man inte behöver vara rädd för.

Kanske att det inte finns den ras eller färg som du önskar - men chansen är större att du hittar två syskon, kanske t om kattungar.

Själv har jag hämtat båda mina katter från katthem vid olika tillfällen och de är numera utekatter på landet, älskar att sova tillsammans, leka och jaga möss på natten.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Skaffa katt?
« Svar #10 skrivet: 30 mar-07 kl 19:40 »
Håller med styvmorsviol och rekommenderar också besök på ett katthem samt besök på www.kks.nu (se mitt inlägg ovan).

Vi har haft många katter under åren, de flesta innekatter och samtliga har vi fått genom katthem.

Man får en underbar katt som är vaccinerad, veterinärbesiktigad och kastrerad (vanligen) samtidigt som man ger en tidigare hemlös katt ett gott hem!  :)


skruvmejsel

  • Gäst
Re:Skaffa katt?
« Svar #11 skrivet: 01 apr-07 kl 18:25 »
Jag funderar lite på det där med abessinier.
Den senaste katten jag hade var en korsning bondkatt/abessinier och hans favoritnöje var att apportera saker. Från vad jag har hört så är detta något som de flesta abessinier gör (lite som när man leker med en hund och en pinne)
Jag är ingen expert på kattraser alls så jag vet inte om det stämmer men om det gör det, känns det lite som om en abessinier inte skulle bli alltför lycklig i en lägenhet utan möjlighet att vara utomhus inom större områden...fast det finns ju folk som har raskatter och aldrig släpper ut dem alls och de verkar ju må bra.

De är dock underbart vackra katter  :)



jag har en korsning perser/ ? och han ÄLSKAR att apportera...

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Skaffa katt?
« Svar #12 skrivet: 01 apr-07 kl 19:40 »
Jag håller mina katter som nyttodjur, de går själva fritt i hus, lador och ute på gården.
I gengälld för fri tillgång till foder, vatten och skydd hjälper de mig att hålla nere på antalet, möss, råttor och ekorrar som jag inte vill ha i foderboxarna.

Vilken ras de är av är inte lika intressant som hur bra de är på att jaga.

För tillfället har jag fem blandraskissar....ibland är dom fler och ibland färre. De som fattar tekniken med överlevnad brukar hänga med många år, andra blir försvinner när bättre anpassade predatorer hittar dem. De flesta trivs bäst ute i ladorna men en del vill hellre sova inne i sängen och nöjjer sig med enstaka solstunder utomhus.

För min del får dom gärna välja själva.

Hur mycket dom kostar är väl inte helt lätt att svara på.
Vaccinet jag ger dem kostar 7 dollar/spruta och år och fodret lite mer på vintern än på hösten. Kanske ett genomsnittspris på 2 dollar/vecka (mycket av det dom äter är restprodukter från egen slakt och jakt).

I stort genererar dom betydligt mer än dom kostar.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Cedala

  • Gäst
Re:Skaffa katt?
« Svar #13 skrivet: 03 apr-07 kl 12:47 »
Det är så härligt med katter!
Det där med apport är helt upp till individen, men jag har oxå sett/hört att abessinier tycker om apport extra mycket!
Av egen erfarenhet vet jag att katter (mina iaf) inte gillar att flytta....
När vi flyttade hit till huset i december 06, så blev en av katterna helt ifrån sej....
Det slutade med att jag ringde till veten och denne rekommenderade "Felliway".
Det är en sk adapter man sätter in i vägguttaget och som utsöndrar feromoner som gjorde att katten kände sej tryggare. Det funkade fint!
Om ni väljer att ha katterna hos föräldrar när ni åker bort, kan jag med största säkerhet säga att de vill fortsätta att vara ute.... Detta om ni/föräldrar låter katterna gå ut hos dom, vill säga...
Hellre innekatt till utekatt än tvärtom. Detta är oxå (naturligtvis) beroende på kattindividen! Men mer vanligt åt det hållet...
Raskatter har ofta ett utpräglat utseende, men är väldigt lika "bonnkatter" i sättet. (Det finns även här undantag- tex. gillar Turkisk Van att bada, vilket inte många andra gör!!) Vår äldste skogkatt gillar/har inget emot att duscha, medan de 2 yngre systrarna skriker när jag duschar! En av våra 4 katter ÄLSKAR dammsugaren och brukar sitta på den när vi dammsuger! Hon gillar när det blåser (damm???) på henne! De andra sticker ut när sugen åker fram....
Jag tycker (har fått för mej??) att skog katter gillar att vara ute mer, även på vintern. Nu på våren (när de fäller....) är ju detta ett plus!
Rasen Maine Coon skall tydligen vara jätte trevliga i sättet, både som inne och ute katter. Även Cornish Rex som nämdes i ett annat svar skall vara fina i lynnet. Mat finns ju i alla priser och former! Väljer ni en "dyyyyr" variant brukar det bli mindre avföring och tvärtom, vilket man kan ha nytta av  att veta om katterna skall vara inne i lägre kattsands förbrukning. Sköter man inte lådan, mår katterna väldigt dåligt. De vill inte sätta sej i en "smutsig"/full låda och de bajsar utanför, eller ännu värre, under sängen och sånt. För de skäms ngt HEMSKT när de inte bajsar i lådan... :-\ De billigaste matsorterna innehåller alldeles för mycket socker o.dyl. och pälsen mister sin glans! De kan även bli rastlösa och få sk sockerfall.Leksaker till katter finns det i uppsjöar! Men jag tycker ändå i slutändan att de nöjer sej med garnnystan/presentsnören... Men, som sagt, ALLT upp till lilla kattens EGNA personlighet!! ;D
LYCKA TILL!

aino

  • Inlägg: 130
Re:Skaffa katt?
« Svar #14 skrivet: 08 okt-07 kl 08:34 »
För att svara på min egen fråga så har vi två stycken underbara missar hemma sen juni månad!!!  ;D

Så vi bidde me katt till slut iaf!!
aino

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Skaffa katt?
« Svar #15 skrivet: 08 okt-07 kl 18:06 »
Berätta mera!
Vad blev det för ras till slut? och hur gamla är dom?
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

aino

  • Inlägg: 130
Re:Skaffa katt?
« Svar #16 skrivet: 08 okt-07 kl 21:33 »
Mer än gärna!!!  ;D

Hanen heter Zeus, som sagt, och "fyllde" 7 månader i helgen. Honan, Sassa,  har precis passerat 6 månader. Båda är bengaler och kommer från olika katterier i Helsingborg.

Rasen är, enligt utsago, mycket intelligenta, keliga, lättlärda men samtidigt mycket självständiga.

Våra kissar är ganska olika varandra. Sassa är jättekelig och sitter gärna i knät och sover med oss i sängen medan Zeus kommer väldigt sällan är mer för att titta på bredvid. Han är jätteförtjust i godsaker, allt från mjukmat och kattgodis medan hon bara lockas av vissa, mer lyxiga, saker som lite skinka eller fisk..

Riktiga sötnosar helt enkelt.

aino

  • Inlägg: 130
Re:Skaffa katt?
« Svar #17 skrivet: 08 okt-07 kl 21:40 »
Jag försöker bifoga bilder MEN DET FUNKAR INTE! HJÄLP någon?

aino

  • Inlägg: 130
Re:Skaffa katt?
« Svar #18 skrivet: 08 okt-07 kl 21:42 »
Men nu funkade det visst...  :-[

SarLa

  • Inlägg: 1082
  • Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
Re:Skaffa katt?
« Svar #19 skrivet: 10 okt-07 kl 10:54 »
wow vilka snyggingar  :o ;D

otroligt vackra  

har de några roliga egenheter så som katter ofta har :)
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Be, Palle500, Själv är bäste dräng, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser