Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fryst kött  (läst 1045 gånger)

Mustapeikko

  • Inlägg: 47
  • vänemöinen,gandalf,snusmumriken och jag
    • Norrbotten
fryst kött
« skrivet: 20 mar-24 kl 11:06 »
Man hör ju alltid att det ska vara minst -20 c i frysen osv...men var går gränsen om man bortser från rekommendationer och bara tänker på sin egen hälsa? Jag bor ju i en relativt kall del av sverige längst upp i norr. Säg att jag skulle vakuumpacka mitt kött på hösten och frysa ner det, i detta fall magert kött ren och älg. Skulle det gå att helt enkelt flytta ut det under den kalla perioden? Vintern är ju oftast runt -10 till -30...visst vi har några varmare perioder som kan sjunka ner mot nollan men de är relativt få och korta.
Anledningen att jag frågar är helt enkelt att jag kollar på alternativ för att spara ström, känns lite onödigt att ha en frys som går hela vintern. 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: fryst kött
« Svar #1 skrivet: 20 mar-24 kl 12:49 »
Man hör ju alltid att det ska vara minst -20 c i frysen osv...men var går gränsen om man bortser från rekommendationer och bara tänker på sin egen hälsa? Jag bor ju i en relativt kall del av sverige längst upp i norr. Säg att jag skulle vakuumpacka mitt kött på hösten och frysa ner det, i detta fall magert kött ren och älg. Skulle det gå att helt enkelt flytta ut det under den kalla perioden? Vintern är ju oftast runt -10 till -30...visst vi har några varmare perioder som kan sjunka ner mot nollan men de är relativt få och korta.
Anledningen att jag frågar är helt enkelt att jag kollar på alternativ för att spara ström, känns lite onödigt att ha en frys som går hela vintern.
-20.

Köp en elmätare till frysen och räkna ut hur mycket den faktiskt drar.
Ränner du inte i den stup i kvarten så drar den förvånansvärt lite.
Den kan tom i en del fall dra noll så länge sen inte kyler/fryser.

Här har du möjlighet att mäta.
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/smarta-hem/tp-link-tapo-p100-2-pack/1026216.9256/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwkuqvBhAQEiwA65XxQG3J1LHc94lt14DegmemARu_0lj8nrQMHN0upoU7-FO421-EBO5UCRoCpgwQAvD_BwE
« Senast ändrad: 20 mar-24 kl 12:56 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Mustapeikko

  • Inlägg: 47
  • vänemöinen,gandalf,snusmumriken och jag
    • Norrbotten
SV: fryst kött
« Svar #2 skrivet: 20 mar-24 kl 13:05 »
Något drar den och kan bli så att bästa alternativet för mig i framtiden kommer att bli att ha någon solcell. Den kommer dock inte kunna driva en frys under vintern, så mer ute efter hur det skulle påverka köttet att ha det utomhus under vintern. Antar att det är så man förvarat kött förr och tror faktiskt rent spontant att det skulle fungera, speciellt om det är vakuumpackat. Men får gärna lite input på det.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: fryst kött
« Svar #3 skrivet: 20 mar-24 kl 13:13 »
Något drar den och kan bli så att bästa alternativet för mig i framtiden kommer att bli att ha någon solcell. Den kommer dock inte kunna driva en frys under vintern, så mer ute efter hur det skulle påverka köttet att ha det utomhus under vintern. Antar att det är så man förvarat kött förr och tror faktiskt rent spontant att det skulle fungera, speciellt om det är vakuumpackat. Men får gärna lite input på det.
Problemet nu för tiden är att vintrarna är väldigt ostabila.
Dvs den kan komma väldigt sent och vara lika lång som en skånsk vinter.

Det bästa för dig är att se dig om efter andra metoder att förvara kött än fryst.
Tex genom saltning, rökning, torkning.
Bygga dig ett ishus och hålla det fyllt med is.


E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: fryst kött
« Svar #4 skrivet: 20 mar-24 kl 15:20 »
Ishuset är dock svårt att hålla garanterat under 0 grader under en lång blidvädersperiod, om man inte gör i ordning någon köldblandning med t ex kalciumklorid för att sänka smältpunkten.

Man har ju traditionellt talat om -18 som önskad temperatur i en frys, dock ska man se det som ett medelvärde över längre tid och inte ett ögonblicksvärde. Termostaten i en frys har ju ofta ganska stor hysteres (skillnad mellan till- och frånslagstemperatur), för att inte kompressorn ska behöva starta onödigt ofta, så det är inget ovanligt att temperaturvariationerna kan vara +- 5 grader eller t o m ännu mer i en frys som är fullt i ordning.

Är det just förbrukning av el man är rädd för, och inte är rädd för en del kyltekniskt mekande, så finns det ju möjlighet att byta frysens hermetiskt slutna eldrivna kompressor mot en kompressor med tillgänglig axelände (t ex en AC-kompressor från bil), och driva den från något icke-elberoende maskineri som passar in i sammanhanget.

Mustapeikko

  • Inlägg: 47
  • vänemöinen,gandalf,snusmumriken och jag
    • Norrbotten
SV: fryst kött
« Svar #5 skrivet: 20 mar-24 kl 18:20 »
Får se hur jag gör, detta är mest aktuellt till nästa vinter då jag kommer flytta till lite mer primitivt boende. Kommer dock finnas möjlighet till att ha direktkopplad el men vill inte använda det för mycket. Tror en lösning kommer att vara att ha en trälåda ute som jag förvarar köttet i under vintern och skulle det bli lång blida flytta det till frysboxen och använda elen de dagarna.
Kommer röka, torka en del...men man vill inte göra det på alla delar på en ren. Rent generellt tror jag vi i västvärlden blivit lite hysteriska när det gäller vad man kan äta. Viltkött som älg och ren är ju bland annat känt för att man just kan tina upp det och frysa det igen utan att det tar nämnvärd skada så vet inte ens om blidor skulle göra så mycket.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: fryst kött
« Svar #6 skrivet: 20 mar-24 kl 19:43 »
Varför ställde du ens frågan?
Du har ju redan bestämt dig för att inte köra med frysen.

Men det värsta som kan drabba dig är nog en rejäl tarmtömning
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Mustapeikko

  • Inlägg: 47
  • vänemöinen,gandalf,snusmumriken och jag
    • Norrbotten
SV: fryst kött
« Svar #7 skrivet: 20 mar-24 kl 20:44 »
Varför ställde du ens frågan?
Du har ju redan bestämt dig för att inte köra med frysen.

Men det värsta som kan drabba dig är nog en rejäl tarmtömning

Menar du varför ställde jag frågan när jag inte kör på din linje?
Svaret är dock att jag har lite olika ideer men gillar att få lite inputs i frågan innan jag bestämmer mig för något. Frågan var dock mer från början hur köttet eventuellt påverkas än lösningar på ishus etc...

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: fryst kött
« Svar #8 skrivet: 20 mar-24 kl 22:16 »
När jag bodde så till att jag hade begränsat frysutrymme så la jag ner kött i 24%-ig saltlake. Då håller sig köttet länge, men kräver en eller ett par dagar i rent vatten innan man kan laga till det. Sedan måste saltlaken passas så den inte surnar, börjar den bli dålig måste köttet tas upp och torkas av efter en tvätt och sedan strykas med saltvatten eller ättika innan det läggs ner igen, och laken måste kokas om och skummas väl, styrkan måste kontrolleras så att inte köttsafterna har spätt ut den för mycket. Och innan köttet läggs ner så ska laken ha kallnat. Jag har klarat en hel gris på det viset. Så stark saltlake fryser inte utan köttet kan förvaras kallt runt 0 grader även om 4+ är bättre. Under 4 grader finns det otrevliga bakterier som växer till, likaså över 4+ grader.

Att visst kött skulle kunna tinas och frysas in stämmer inte. Varje gång det börjar tina vaknar bakterierna. Det handlar nog om när man torkar älg eller ren på stugväggen uppe i norr då tempen kan skifta under tidig vår.

Mustapeikko

  • Inlägg: 47
  • vänemöinen,gandalf,snusmumriken och jag
    • Norrbotten
SV: fryst kött
« Svar #9 skrivet: 20 mar-24 kl 22:28 »
Hört det ganska ofta att det fungerar bra med just viltkött för det är magrare och därmed håller bättre. Googlar man lite så påstår ganska många samma sak. Sedan beror det nog på om det tinas upp helt eller inte. Säg att det blir runt 0 någon dag och köttet är djupfryst och tinar lite på utsidan så har jag svårt att tro att någon större bakterie härd skulle spridas.
Kollat lite på att konservera kött i glasburkar, verkar vara ett alternativ.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: fryst kött
« Svar #10 skrivet: 21 mar-24 kl 00:55 »
Visst går det bra att ha kött både kallare och varmare än -20. Om du har det vakuumförpackat så blir det inte frysbränna även om tempen far upp och ned, och fettet oxiderar inte så farligt att det smakar illa. Se bara till att djuren inte kommer åt påsarna. Plåtfat med lock, lockfat kallas de, är bra. Om du har en box som du startar på våren när solen börjar leverera, så får du en extra koll på vad du har fryst när du plockar över maten. Jag skulle inte gå över -5, kanske -8 grader för att vara säker på att slippa få det vattnigt med tråkig konsistens, men så länge det är fryst är det ok att äta. Har du boxen står kallt (och det är en tålig sådan) så slår du bara på den. Men alla frysar klarar inte den behandlingen.

Har du glass så är -15 gränsen.

Här är vintrarna så korta och framför allt opålitliga, så jag har bara testat lite med frysar. Lockfat har jag haft annan mat i som jag inte vill ha ohyra eller möss i.


Helt kött klarar sig väldigt länge i en frys. De där tiderna som står lite här och var är ju mer en fråga om att smaken kan försämras, och då handlar det om oxidering av fettet. Har man magert kött eller har vakuumförpackat i bra påsar så klarar sig köttet många år i en -20 frys. Och är köttet bara så kallt att det är stelt så klarar det garanterat ett år. Bakterier kan inte föröka sig när de sitter fast ;D


Helt kött har ju som man förstår inte bakterier inuti (om man inte slaktade ett sjukt djur), och därför kommer inte det att förstöras inifrån även om det blir plusgrader. Men är ytan fuktig så kommer bakterierna att sätta fart, och det gör de redan vid 2 plusgrader. Inte så snabba då, men är de av fel sort och skyddade från syre av plast så kan det bli farligt.

Jag har nyligen testat att hänga en bagge i drygt två månader i 5 grader och ca 40% luftfuktighet, och den var fin till sista skivan. Hade hängt den med tanke på hundarna, men blev nyfiken och stekte några fina bitar till mig själv.

Mustapeikko

  • Inlägg: 47
  • vänemöinen,gandalf,snusmumriken och jag
    • Norrbotten
SV: fryst kött
« Svar #11 skrivet: 21 mar-24 kl 08:06 »
Visst går det bra att ha kött både kallare och varmare än -20. Om du har det vakuumförpackat så blir det inte frysbränna även om tempen far upp och ned, och fettet oxiderar inte så farligt att det smakar illa. Se bara till att djuren inte kommer åt påsarna. Plåtfat med lock, lockfat kallas de, är bra. Om du har en box som du startar på våren när solen börjar leverera, så får du en extra koll på vad du har fryst när du plockar över maten. Jag skulle inte gå över -5, kanske -8 grader för att vara säker på att slippa få det vattnigt med tråkig konsistens, men så länge det är fryst är det ok att äta. Har du boxen står kallt (och det är en tålig sådan) så slår du bara på den. Men alla frysar klarar inte den behandlingen.

Har du glass så är -15 gränsen.

Här är vintrarna så korta och framför allt opålitliga, så jag har bara testat lite med frysar. Lockfat har jag haft annan mat i som jag inte vill ha ohyra eller möss i.

Helt kött klarar sig väldigt länge i en frys. De där tiderna som står lite här och var är ju mer en fråga om att smaken kan försämras, och då handlar det om oxidering av fettet. Har man magert kött eller har vakuumförpackat i bra påsar så klarar sig köttet många år i en -20 frys. Och är köttet bara så kallt att det är stelt så klarar det garanterat ett år. Bakterier kan inte föröka sig när de sitter fast ;D


Helt kött har ju som man förstår inte bakterier inuti (om man inte slaktade ett sjukt djur), och därför kommer inte det att förstöras inifrån även om det blir plusgrader. Men är ytan fuktig så kommer bakterierna att sätta fart, och det gör de redan vid 2 plusgrader. Inte så snabba då, men är de av fel sort och skyddade från syre av plast så kan det bli farligt.

Jag har nyligen testat att hänga en bagge i drygt två månader i 5 grader och ca 40% luftfuktighet, och den var fin till sista skivan. Hade hängt den med tanke på hundarna, men blev nyfiken och stekte några fina bitar till mig själv.

Tack för ett nyanserat svar!

Tror det spelar stor roll hur man behandlar köttet innan det fryses också. Precis börjat jobba med kött på höstarna så har mycket att lära. Men vi fick tex in en älg som var dåligt "urblodad" den började lukta surt väldigt fort fast den hängde i kylrummet. Sedan när det gäller faran för bakterier så får man nog vara flexibel med vad man gör med köttet om man misstänker att det kan ha bildats. Kanske inte ska grava kött som tinat-fryst...men ska man tex göra långkok på det är det väl knappast någon fara för hälsan?




Fixat citattecken.  (:)
« Senast ändrad: 21 mar-24 kl 10:58 av javill »

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: fryst kött
« Svar #12 skrivet: 21 mar-24 kl 08:54 »
Jag har växt upp på ett småjordbruk som saknade frysbox. Tyvärr är de som kunnat berätta detaljer för länge sedan döda så det här blir barndomsminnen.
På hösten togs stora saltkaret ut från matboden som var en oisolerad timmerbyggnad. Det skurades noga och fick ligga på sidan för att torka.
När slakt av nötkreatur och eventuell älg från jakten var klar så saltades allt ner i stora bitar. Tyvärr vet jag inget om recept och handhavande av saltlagen.
Karet täcktes av en träläm för att inte råttor skulle ta sig ner. När köttet skulle tillagas så gällde framförhållning för blötläggning.
Grisen slaktades i mitten av december för att julskinkan skulle hinna ligga i saltlag. Den hade vi i eget litet saltkar. Resten hamnade också i saltkaret.
Köttbullar och liknande rätter av småkött tillverkades direkt och konserverades för vidare lagring i jordkällaren.
All blod togs tillvara till paltbröd som efter gräddning hängdes på tork.
Frysskåp införskaffades i mitten av 60-talet och orsakade en hel del bekymmer. Åskväder slog ofta ut elen under långa tider. Stormfällningar eller blötsnö tyngde ner träd som orsakade strömavbrott.

Mustapeikko

  • Inlägg: 47
  • vänemöinen,gandalf,snusmumriken och jag
    • Norrbotten
SV: fryst kött
« Svar #13 skrivet: 21 mar-24 kl 09:57 »
Ska ta och intervjua en i byn som är väldigt duktig på kött. Tror man får vara lite flexibel och testa sig fram lite. Landar nog i slutänden att torka vissa bitar, röka andra, salta, frysa och konservera allt efter lämplighet och syfte

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: fryst kött
« Svar #14 skrivet: 21 mar-24 kl 23:04 »
Ja, att använda flera metoder för att kunna förvara maten är det bästa. Jag är lite lat och rationell av mig, så det mesta åker i frysen. Men jag har flera boxar, och de står i jordkällaren så de tinar inte så fort, och jag har elverk och solceller med omformare som backup. Torkar gör vi mest till hundarna. Rökt har jag gjort lite grand och skall väl komma igång med det igen, men mest för att det är gott.

Konservera skulle jag vilja komma igång med, men man hinner inte allt man vill.

Markus_K

  • Inlägg: 95
    • -
SV: fryst kött
« Svar #15 skrivet: 22 mar-24 kl 14:25 »
Fara för hälsan blir det aldrig om du dödar alla bakterier och sporer vid tillagning oavsett hur dåligt det är.
Så frågan är hur välsmakligt du vill ha köttet. En köttbit som tinar och fryser under en hel vinter smakar inte gott. Kanterna på Köttet kommer tina och frysa om vartannat om det blir plusgrader runt omkring och det påverkar smaken.
En ny frys drar knappt 1 kwh per dag så finns nog annat o spara strömmen på om det är ström man vill spara.

Mustapeikko

  • Inlägg: 47
  • vänemöinen,gandalf,snusmumriken och jag
    • Norrbotten
SV: fryst kött
« Svar #16 skrivet: 22 mar-24 kl 22:11 »
Fara för hälsan blir det aldrig om du dödar alla bakterier och sporer vid tillagning oavsett hur dåligt det är.
Så frågan är hur välsmakligt du vill ha köttet. En köttbit som tinar och fryser under en hel vinter smakar inte gott. Kanterna på Köttet kommer tina och frysa om vartannat om det blir plusgrader runt omkring och det påverkar smaken.
En ny frys drar knappt 1 kwh per dag så finns nog annat o spara strömmen på om det är ström man vill spara.

Möjligt, kan dock bli så i slutänden att jag lever utan direktverkande el indraget så lär mig gärna så mycket jag kan om olika tillvägagångssätt att förvara och hantering av det jag kommer leva av.



Fixat citattecken.  (:)
« Senast ändrad: 23 mar-24 kl 10:27 av javill »

Markus_K

  • Inlägg: 95
    • -
SV: fryst kött
« Svar #17 skrivet: 23 mar-24 kl 06:30 »
Då skulle ja säga hermetisk inkokning är bäst för smaken och hållbarheten. Hade en burk jordgubbsylt som stod i jordkällaren i några år, smakade som ny vid öppning. Och hermetiska inkokningen gjorde det möjligt att göra sylten utan något socker alls, så enbart jordgubbar, vilket är en fördel om man inte vill ge en smak av salt, socker, syra eller rök.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: fryst kött
« Svar #18 skrivet: 23 mar-24 kl 08:06 »
Det är inte så många generationer tillbaks som vi inte hade el på landsbygden. Då gällde salt och hemkonservering.
Här förekom en lokal tradition att bjuda grannen på "smakstycke" vid slakt så det kunde dyka upp färskt kött och fläsk även om man inte själv nyss slaktat.
Vår ettriga granne i öst kommer förmodligen att jävlas med elförsörjningen som tack för NATO-medlemskap och leveranser till Ukraina.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: fryst kött
« Svar #19 skrivet: 23 mar-24 kl 11:52 »
Ja, har man varit förutseende att säkra sin mat så man inte behöver el så blir ett elavbrott inte så allvarligt. Här är det inga problem om det blir en vecka eller två utan ström, men skulle det bli långvarigt så blir det en hel del arbete för att rädda det sparade. Speciellt om diesel/bensin blir bristvara. Men som Markus_K skrev så drar frysar inte så mycket ström, så att fixa ström till dem är snabbare gjort än att konservera allt däri.

Ett par år sedan jag mätte noggrant, men jag har för mig att mina fem stora frysar och luftavfuktaren som håller jordkällaren vid rätt luftfuktighet snittade på 270 watt per timme. Jag klarar att köra dem utan problem på ett 2000W elverk, och faktiskt även på en inverter på 1000W kopplad till solceller, men med invertern måste man starta dem en och en. Har inte kört någon längre tid med invertern, och misstänker att risken finns att två kompressorer startar samtidigt förr eller senare så allt stänger ner. Elverket hostar igång dem två och två när jag testar att köra på det. Kommer att utöka med fler paneler och större inverter vart det lider, då blir det inga problem.

Vi har förresten kört med en lite smidig variant till hundarna, och det skulle säkert gå nästan lika bra till människor (hundarna gnäller dock aldrig på min matlagning ;D). Jag gjorde storkok på sämre köttbitar och andra slaktdelar, och hällde efter avsvalning i påsar som jag vakuumförseglade och frös in. Perfekt att ta fram, tina och servera som omväxling. Gjorde några portionsförpackningar till mig också som matlådor, men då med lite mer kryddor och endast kött. Sådan mat tål nog att ligga nära nollan utan stor förändring.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 1 användare
Mikael Svensson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser