Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byte av trekammarbrunn  (läst 8514 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #20 skrivet: 06 sep-18 kl 13:01 »
Tävling:
Vem av skribenterna på alternativ.nu lyckas dölja den sämsta avloppsreningen för kommunen?


Första pris är en fotogeneldad varmvindskamin, andra pris en gammal bil utan någon j-a katalysator. Tredje pris är byte från treglasfönster till enkelglas.

Satan att man inte kan vara med på den tävlingen, eftersom jag inte dolt min brunn för kommunen, till ena huset, jag hade garanterat vunnit.

Röret rakt ut i slänten, med en tvättbalja under utifall det skulle råka spolas ner nå annat än vatten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14407
    • Östergötland
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #21 skrivet: 06 sep-18 kl 13:33 »
Och ändå kan du inte tävla med kommunerna och deras system.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #22 skrivet: 07 sep-18 kl 11:41 »
 :D...Saknade ett spilloljekit med pensel,typ staketmålningskit... Annars så är det bäst att låta gamla system verka ut....går avloppet rätt ut i en dricksvattensjö får det väl donas lite... Annars brukar nytillverkning,grävning o dyl slita nog så mycket på miljön...

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #23 skrivet: 09 sep-18 kl 17:36 »
Vi måste också byta trekammarbrunn. Den gamla läcker så mycket, att inget vatten når fördelningsbrunnen. Vi är 2 hushåll på avloppet. Grannarna kollade först om någon kunde laga brunnen, men det fanns ingen som gjorde sådant.
Grannfrun ringde runt till en hel radda entreprenörer. Av dessa (15-20) var det bara 2 som kunde tänka sig att bara byta brunnen. Alla andra ville göra en ny infiltration också, vare sig det behövs eller inte. (Om den inte fått vatten på länge, borde den vara som ny!)
Den dyraste entreprenören tar dubbelt så mycket betalt som den billigaste!
Till slut hittade grannfrun en entreprenör (som dessutom fått goda vitsord av mina vänner) och som kunde tänka sig att bara byta trekammarbrunnen. Han talade också om för oss hur vi kunde kontrollera att infiltrationsanläggningen kunde ta emot vatten. Nu ligger ärendet hos kommunen. Jag hoppas att kommunen inte krånglar och sölar tills frosten lägger sig över Sverige.
« Senast ändrad: 09 sep-18 kl 17:42 av Berberis »

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #24 skrivet: 09 sep-18 kl 18:11 »
Hur kollade man att infiltrationen kunde ta emot vatten?

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #25 skrivet: 10 sep-18 kl 18:28 »
Hur kollade man att infiltrationen kunde ta emot vatten?

(Vår granne gjorde det, medan jag var upptagen av annat viktigt.) Enligt instruktion går det till så här: Ta en trädgårdsslang och häll i vatten i fördelningsbrunnen. Det skall vara riktigt mycket vatten! Böj och benda också på slangen så att vattnet går direkt in i rören som leder till infiltrationsanläggningen. Studera förloppet.
I vårt fall försvann vattnet till infiltrationen och rann inte tillbaka. (Infiltrationen svalde alltihop, som den skall göra.)

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14407
    • Östergötland
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #26 skrivet: 11 sep-18 kl 16:46 »
Tänk på att när ni kollar infiltrationen så sväljer själva spridarrören mellan 70 och 150 liter beroende på utförande. Det betyder att skall man vara säker på att man faktiskt kollar bädden så måste man släppa på vattnet fort, och det bör vara en hel regntunna. Sedan ser man om vattnet stiger i fördelningsbrunnen med hjälp av trädgårdsslangen.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #27 skrivet: 12 sep-18 kl 11:39 »
Denna tråd är riktigt intressant!

Vi har meddelat kommunen vad vi ska göra för att rätta till felet: vi fick just besked om att handläggningstiden är 6 veckor. Det betyder väl att det är bra att komma igång med planeringen och inte skjuta upp det.

Av en helt annan anledning kollade vi upp hur el-ledningarna går på vår tomt. Det visade sig att de går nära platsen för den nya trekammarbrunnen. Vi blev lite överrraskade.
Det gratis att kolla ledningar på ledningskollen.se. Lite krångligt bara, men vi fick svar från EON dagen efter. (Sen kan det ju finnas fler ledningar ändå: telekabeln kanske eller sladden som går tillsammans med slangen till brunnen?)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14407
    • Östergötland
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #28 skrivet: 12 sep-18 kl 12:41 »
Hellre lyss till den tråd som brast än att aldrig svinga en skopa ;D

Era egna kablar i backen finns nog inte alltid med i ledningskollen, men det är skönt att slippa gräva av något stort. Det blir sådant liv om man gör det utan att begärt utsättning.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #29 skrivet: 12 sep-18 kl 12:47 »
Hellre lyss till den tråd som brast än att aldrig svinga en skopa ;D

Era egna kablar i backen finns nog inte alltid med i ledningskollen, men det är skönt att slippa gräva av något stort. Det blir sådant liv om man gör det utan att begärt utsättning.

Utsättning? vad innebär det?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #30 skrivet: 12 sep-18 kl 13:40 »
Utsättning? vad innebär det?

Man ber elbolag, telebolag mm. som kan ha ledningar i vägen att komma och markera var de går.

Hos mina föräldrar bad de om utsättning, men de markerade flera meter fel och när de grävde så rök fibern, för tele och data trafik för halva Norrland.
Gissa om det kostade att laga, men inte en krona för mina föräldrar och grävaren, eftersom de begärt utsättning.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Byte av trekammarbrunn
« Svar #31 skrivet: 12 sep-18 kl 16:08 »
Om ledningar för elkraft inte är alltför djupt nergrävda så brukar det vara lätt att lyssna sig till var de finns med en transistorradio. Ställ radion på AM (mellanvåg), håll den nära marken och lyssna efter brum och störningar från kabeln.  Om det inte hörs något tydligt, så koppla in en elapparat som sprider störningar på elnätet (t ex en gammal dammsugare eller borrmaskin med bortplockat störningsskydd) till ett uttag som matas från en elcentral som har något med den sökta kabeln att göra.
Tänk på att en transistorradios inbyggda ferritantenn för mellanvåg har riktverkan. Ibland hörs störningen bättre om man håller radion längs kabelns längdriktning, ibland om man har den tvärs kabelns riktning. Det kan vara idé att stämma av till olika frekvenser inom AM-bandet, ibland hörs störningen kanske bättre i ena änden av bandet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

274 gäster, 5 användare (1 dolda)
tuslus, xaelanar, per.martinsson, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser