Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ordnar man ett smidigt bete?  (läst 4556 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Hur ordnar man ett smidigt bete?
« skrivet: 14 sep-03 kl 00:36 »
Petter
 Må 14 Aug, 2000 - 05:57
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har alltid haft en massa kaniner och tycker att det ger ett underbart gott kött och fina skinn. Nu har jag tagit en kaninpaus för jag tycker det är så mycket jobb men betet. Hur ska man egenligen ordna det så att kaninerna trivs och kan leva så naturligt som möjligt utan att få allt för mycket jobb?
Att ha dem i burar och slå gräs varje dag är jobbigt för mig och tråkigt för kaninerna Flyttbara betesburar är bättre, men inte bra. Jag har därför provat att göra hagar av kycklingnät som jag vid marken vikt 20Ð30 cm in i hagen. Det har fungerat bra och ingen har rymt. Merparten av hagen är alltså utan nät på marken och eftersom hagen är ganska stor har de ingen anledning att rymma. Skulle de försöka så provar de alltid vid en kant och där ligger det ju nät på marken. Detta system har fungerat bra, det har varit lätt att göra stora hagar och kaninerna har kunnat gräva gångar och gryt som de vill. De har också lagt sina ungar nere i gångarna. Aldrig har någon kanin kommit upp på andra sidan nätet. Och ingen har hoppat över.
Vad är då problemet? Jo katterna. De hoppar in och äter upp kaninungarna. Jag har provat med taggtråd längst upp på nätet men det gör ingen nytta. Hagarna är för stora för att lägga nät över dem. Dessutom hoppade räven in en gång och tog en dräktig kaninhona.
Har någon ett bra tips på hur man kan hålla kaniner på ett schysst och lättsamt sätt blir jag glad, för jag saknar det måste jag säga.

Petter
 
Camilla
 To 17 Aug, 2000 - 19:57
--------------------------------------------------------------------------------
Hej,

Jag tänker högt lite grann... Katter, dom kan ju hoppa ganska högt, men behöver (vill ha) stöd för tassarna när dom hoppar upp. Skulle man inte kunna ha nätet löst spänt högst upp, eller kanske sätta ett "sladdrigt" nät typ fisknät högst upp på inhägnaden så att dom inte får fäste?

Ett annat alternativ är ju att hålla koll på när honorna fått ungar och då ställa en bur med tak över ingången till den håla hon har ungarna i, när de är gamla nog att börja gå ut. Det är ju mest under ungarnas första vecka ute som de är lätta byten för katter och andra rovdjur. När de blivit större och snabbare tar man förstås bort buren.

/Camilla

PS. Det här får du ta för vad det är; bara lite allmänna funderingar från mej. Det finns säkert någon annan som har ett _riktigt_ bra förslag! :Ð) DS.
 
Petter Bergström
 To 17 Aug, 2000 - 20:11
--------------------------------------------------------------------------------
Fisknätet är inte så du idé men oftast hoppar de upp på stolparna och sedan ner i hagen. Men jag har också sett dem hoppa över utan att nudda (om de t.ex råkar befinna sig i kaninhagen när jag kommer ut på gården).
Burar över hålen är lite svårt för de har massor av ingångar. Mina katter har dessutom lärt sig att ta ganska stora kaniner.
Jag är jätteglad för dina tips men börjar inse att jag nog får välja mellan katter eller kaniner...
 
Sven Bergersjö
 Ti 22 Aug, 2000 - 11:01
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Petter!
Min Fästmö som har ridit förut, tyckte att du skulle dra en sån elvajer som man har till hästhagar ovanför stängslet. Kaninerna hoppar ju inte över stängslet och om räven eller katterna hoppar upp så får de sig en elchock så de lär sig att hålla sig undan från det (enligt hennes idé).
Det är ju inte alls säkert att det fungerar heller, men det låter ju logiskt tycker jag...
Sven
 
Lillbacka gård
 On 11 Okt, 2000 - 19:33
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Tänk på att katterna inte får sig någon stöt om de inte har
jord. Dvs om de är i luften eller på en trästolpe lär det
inte hända något. Vi har liknande problem med kaniner, men för oss gäller det att stänga ute (drag)hundar.
Det enda jag kan komma på för kattproblemet är sånt där nät man hänger över hönsgårdar etc. för att hålla rovfågel ute och höns inne. Men jag tror det är för grovmaskigt och för tunt. Kanske om man tar det dubbelt?
Hälsningar, Ninna K
 
Mirjam Gille
 On 30 Maj, 2001 - 18:16
--------------------------------------------------------------------------------
Vad är det som inte är bra med de flyttbara betesburarna? Jag håller mina ungdjur i mindre boxar och de får torkat bröd, hö och grönt (som jag plockar, målet är att lära mig slå med lie). Hade jag haft betesmark hade jag ordnat med flyttbara burar.
 
Sven Bergersjö
 To 31 Maj, 2001 - 07:36
--------------------------------------------------------------------------------
Mirjam:
De flyttbara burarna är väl inte så roliga för kaninerna som hagar?
Dessutom är de väl sällan så höga att kaniner kan hoppa högt nog i dem.
Sven
 
Ronny Olsson
 Fre 1 Jun, 2001 - 18:31
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Betesburar till kaniner har man haft sedan lång tid tillbaka. Kaninerna får tillgång till grönt gräs. OBS! Sätt inte burarna på för högt/långt gräs! Vanligen gör man dem av två liggande läkt och en överliggare. Man klär med nät runtom. Gavlarna gör man tex av bräder med ena gaveln som en lucka, för att kunna sätta in vatten och för att kunna fånga in kaninen/kaninerna om det skulle behövas. Ett skydd för solljuset måste buren ha. Det behöver inte vara svårare än att man ställer en lös skiva mot ena sidan. Nätet i bottnen gör att kaninerna inte kan sprätta sig ut och rovdjur inte kan ta sig in. Praktiskt och enkelt. Vaddå att kaninerna inte kan hoppa så högt de vill/kan?
 
Charlotte
 Lö 2 Jun, 2001 - 18:41
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Betesburar är väl både en bra och praktisk lösning för kaninerna. Jag har aldrig märkt att kaninerna vill skutta särskilt högt. Föreningen Gotlandskaninen har som rekommendation för burhöjd 70 cm=10 cm högre än Jordbruksverkets regler. I 70 cm höga burar kan kaninerna gott och väl sträcka på sig och stå och spana men hoppa rätt upp i luften har jag aldrig sett att dom gör.
Jag var för några dagar sedan på Torsta naturbruks gymnasium där hade man gjort en "kaninkulle" en inhängnad med vanligt grönt "villa staket nät" som var nergrävt en bit i marken. Kaninerna bodde i källaren i ett intill liggande hus och hade en lucka att gå in och ut i, luckan stängdes på natten. I kullen hade man nergrävda cementrör som gångar och sedan hade kaninerna fortsatt med att gräva egna hålor. Enligt personalen hade man inte haft några problem med rymningar eftersom det var öppna ytor runt inhägnaden ville inte kaninerna lämna den trygga lummiga kullen. Det såg verkligen mysigt ut men jag undrar hur det blir tex med parasiter när många kaniner går på samma ställe år efter år?
Mvh
Charlotte
 
Emelie Nilsson
 Lö 16 Nov, 2002 - 21:15
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har byggt om en gammal hänsgård till kaninbostad, ca 10 kvadrat ute och fyra inne. Här bor för tillfället fem fullvuxna honor.

Utegården är klädd med grovmaskigt hönsnät för att hålla katter och rovfåglar borta. Rovdjur kan ju lätt ta sig in, därför får de vara inne på natten.

Längst ned i kanten har jag satt finmaskigare nät så att inte kaninerna tar sig ut, hela kanten är täckt med stenar så att de inte ska gräva sig ut, vilket fungerar mycket bra. När de försöker gräva utåt sidorna lägger jag stenar där. Hålorna i själva utegården får de ha för sig självt.

Tyvärr finns inget gräs i hagen så det får man plocka.

Jag tycker att det fungerar utmärkt att ha dem så här!
 

jadler

  • Gäst
Re:Hur ordnar man ett smidigt bete?
« Svar #1 skrivet: 11 okt-03 kl 22:10 »
Själv har jag mina gotlandskaniner i rejäla burar på ben. Det är "hus" på ben, 2x1 m bottenyta, två plan med två burfack i varje plan, höhäck mellan burfacken i samma plan, en hylla på yttre kortsidan, dörr med nät där jag hänger vattenflaskor. På detta sätt kan jag på drygt fyra m2 hålla åtta vuxna kaniner med ungar, det är smidigt att ge dem mat och vatten. Inne i burfacken finns foderautomat där de får havre (dräktiga honor och honor med ungar). På sommaren samlar jag gröna växter (gärna tistlar som finns överallt och ger mycket foder för liten arbetsinsats från min sida, och kaninerna älskar det) och stoppar in i höhäckarna, på vintern får de hö. När jag mockar burarna fyller jag på med kutterspån på golvet som suger upp urin.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:Hur ordnar man ett smidigt bete?
« Svar #2 skrivet: 15 mar-04 kl 13:35 »
Vad är problemet med flyttbara burar?
Kaninuppfödare och pelargontant.

 

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Hur ordnar man ett smidigt bete?
« Svar #3 skrivet: 18 mar-04 kl 07:17 »
Främsta problemet är att betesburar är så små att de inte tillåter kaninen att skutta omkring så pass att den får känna sig fri. Vem har en betesbur på ca. 5 kvm.? Den storleken på utrymme behövs för div. krumsprång, snabba ruscher o.s.v. som en glad kanin gör.
En säker inhägnad med högt nät (typ hönsgård) ger i mina ögon den bästa och för kaninen mest naturliga utevistelsen.
Har man lägre stängsel är det stolparna, som skrevs i tidigare inlägg,  som är den stora faran för kaninerna. Välvda eller toppiga plåtbelslag till stolptoppen, liknande de metall-"hattar" som finns på telefonstolpar, går att beställa hos plåtslagare. De är halkiga och hindrar effektivt katter från att få fortfäste.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

854 gäster, 4 användare
Peter and Marlin Wicks, Oskari, Mikael Blomster, Jona d

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser