Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ett paradis för skogsmusen?  (läst 1231 gånger)

Abysseri

  • Inlägg: 40
    • Södermanland
Ett paradis för skogsmusen?
« skrivet: 19 okt-19 kl 23:10 »
Går det skapa en naturlig avlägsen miljö som attraherar de närmaste skogsmössen så att de undviker en stuga nära skogen?

Kommer de blir för många om de får leva?
Katten är på semester över hösten och vintern. Hon tog hand om rubbet förr.

Är det värt att testa genom att bygg en uppvärmd kista som läggs på komposten? 20w kanske

 

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Ett paradis för skogsmusen?
« Svar #1 skrivet: 20 okt-19 kl 06:31 »
mössen kommer bara att bli fler och problemen större.
Fjäderfän och kaniner

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Ett paradis för skogsmusen?
« Svar #2 skrivet: 20 okt-19 kl 11:24 »
Ungefär som en del gör med vildsvinen? utfodrar dem i skogen för att de inte skall ge sig på odlingsmark. funkar inte. en djurart som plötsligt får gott om mat förökar sig mer och färre dör.  dina skogsmöss kommer nog till stugan ändå och problemet är att de troligen blir fler.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Ett paradis för skogsmusen?
« Svar #3 skrivet: 20 okt-19 kl 12:56 »
När jag har haft problem med möss  har jag våtstädat och speciellt runt väggar och i skrymslen. Det har fungerat hos mej. Jag brukar ha ättika i skurvattnet.
kretslopp

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Ett paradis för skogsmusen?
« Svar #4 skrivet: 20 okt-19 kl 17:59 »
Min mor hade i ett hus problem med möss som tog sig in via ett köksskåp där det var div. rör o avloppsrör. fick rådet att lägga ut vitlök då det skulle avskräcka mössen. Problemet var bara att mössen troligen var italienare då de gärna tog klyftorna.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ett paradis för skogsmusen?
« Svar #5 skrivet: 20 okt-19 kl 22:30 »
Om man ser till att lämpligt rovdjur (t ex hund eller katt) bor i huset så brukar mössen hålla sig borta, möjligen med undantag för de allra kallaste vinterveckorna.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Ett paradis för skogsmusen?
« Svar #6 skrivet: 21 okt-19 kl 12:19 »
Min mor hade i ett hus problem med möss som tog sig in via ett köksskåp där det var div. rör o avloppsrör. fick rådet att lägga ut vitlök då det skulle avskräcka mössen. Problemet var bara att mössen troligen var italienare då de gärna tog klyftorna.

Har lite liknande erfarenhet med vitlök och lök hemma  :o ;D Vitlök sägs också skrämma bort sorkar i odlingslanden, men också där tycker jag de verkar känna sig väldigt trygga just kring vitlöken  ::)
Ingen människa är illegal


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, köksträdgård, Mikael Jalonen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser