Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hållbarhet på vaktel ägg  (läst 15539 gånger)

Lilla Zoo

  • Inlägg: 605
    • Västergötland
SV: hållbarhet på vaktel ägg
« Svar #20 skrivet: 13 apr-11 kl 17:38 »
Visst kan de varit skadade, det är ju svårt att se och jag hade 17 vaktlar i min bur och ett fasligt springande hit och diit över äggen.
Nu har jag bara två hönor och två tuppar kvar, det kanske gör skillnad.
Har ni äggen i vakteläggskartonger?
Jag har mina i en skål i kylen, kanske man skulle försöka skaffa kartonger till dem.
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

empre

  • Inlägg: 152
    • Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
SV: hållbarhet på vaktel ägg
« Svar #21 skrivet: 08 dec-11 kl 10:17 »
Men när man säljer får man inte säga att de håller sej längre än en månad har jag för mej...


Jag väcker den här tråden igen. Rytterling, kommer du ihåg vart du hört att man inte får säga mer än en månad till dom man säljer äggen till? Läste just en studie gjort på vaktlar där det står att vakteläggen håller längre än hönsäggen. Det står: vaktelägg har proportionellt tjockare skalmembran, vilket gör att vaktelägg har längre hållbarhet än hönsägg (Shanaway,
1994)
Läs mer på: http://stud.epsilon.slu.se/1438/1/andersson_l_100621.pdf

Bor på landet med hund, katter, getter, höns , kalkoner och vaktlar.

David97

  • Gäst
SV: hållbarhet på vaktel ägg
« Svar #22 skrivet: 08 dec-11 kl 17:59 »
Det stämmer, när det gäller hönsägg får man inte datumstämpla dem längre fram än 28 dagar, ett skämt om ni frågar mig! Äggen håller ju mycket längre än så. Kan inte tänka mig att det är så hemskt stor skillnad mellan hönsägg och vaktelägg.

Tänk på att väldigt många äggföretag tvättar sina ägg, o då håller dom BETYDLIGT mycket kortare!

LåntaFjädrar

  • Inlägg: 39
    • Skåne
SV: hållbarhet på vaktel ägg
« Svar #23 skrivet: 20 dec-11 kl 14:45 »
Jag åt 3 veckor gamla ägg idag, de smakade gott :)

ivy

  • Inlägg: 217
    • Gotland
SV: hållbarhet på vaktel ägg
« Svar #24 skrivet: 27 jan-12 kl 14:12 »
har vaktelägg från september(5månader gamla :o) i kylen som ännu håller sig ätbara! De som vart dåliga var de skal som var lite skadade/sköra...Både bakat, ätiti o lagat mat med dem senaste veckan!

torparsambo

  • Inlägg: 11
    • Medelpad
SV: hållbarhet på vaktel ägg
« Svar #25 skrivet: 27 jan-12 kl 19:25 »
Jag kollade härförleden och av ca 10 ägg som var värpta i början av december så var 1 otjänligt i mitten av januari! Ska göra ett nytt test senare när jag får fler ägg! Det bästa är att knäcka ett ägg i taget och se (och känna) ifall något inte är bra! Ska man sälja bör man kanske göra det efter senast en vecka efter värpning...eller vad tror ni?  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

285 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser