Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra hundras till frigående höns  (läst 2503 gånger)

Kingesson

  • Inlägg: 2
    • -
Bra hundras till frigående höns
« skrivet: 06 nov-19 kl 17:28 »
Vill ha hjälp att hitta en hundras som passar mig och min familj. Har följande önskemål:

1. Inte jaga el bita ihjäl höns (vi har ofta våra höns ute fritt när vi är hemma.

2. Inte fälla massor av hår.

3. Gärna ta en eller annan råtta

Har ni någon erfarenhet av höns och hundar, dela gärna med er.



Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bra hundras till frigående höns
« Svar #1 skrivet: 06 nov-19 kl 20:56 »
Jag har en vorstherblandras. Tydligt fågelintresserad, går fritt på gården tillsammans med hönsen. Sätter sig en duva på gräsmattan så jagar hon bort den men hon stör aldrig hönsen.

Hon har råkat plocka en höna när hon skulle fånga en snöboll och denna snöboll skrämde en höna till att flyga. Instinkten finns ju men den går att dämpa.

Så det går i princip utmärkt att ha en jakthund ibland hönsen, det gäller bara att förklara reglerna...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bra hundras till frigående höns
« Svar #2 skrivet: 06 nov-19 kl 20:59 »
Jag har en vorstherblandras. Tydligt fågelintresserad, går fritt på gården tillsammans med hönsen. Sätter sig en duva på gräsmattan så jagar hon bort den men hon stör aldrig hönsen.

Hon har råkat plocka en höna när hon skulle fånga en snöboll och denna snöboll skrämde en höna till att flyga. Instinkten finns ju men den går att dämpa.

Så det går i princip utmärkt att ha en jakthund ibland hönsen, det gäller bara att förklara reglerna...

Precis. Det spelar ingen roll vilken ras, det handlar om att den ska fatta att hönorna tillhör hemmaflocken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Kingesson

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Bra hundras till frigående höns
« Svar #3 skrivet: 06 nov-19 kl 21:57 »
Jo jag tänker också att det har mycket med hur man tränar dem från att de är små. Men tror ni t ex att en terrier skulle funka?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bra hundras till frigående höns
« Svar #4 skrivet: 06 nov-19 kl 23:46 »
Allt är möjligt. Men att få jaga råttor men inte höns, det måste vara tydligt.

Har själv katter som tittar på dom små kycklingarna, jag blir inte överraskad om en kyckling saknas... men det har inte hänt än.

Min hund har koll på vilka katter som är välkomna och vilka som ska bort.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Bra hundras till frigående höns
« Svar #5 skrivet: 07 nov-19 kl 00:49 »
Spelar nog ingen större roll vilken ras man skaffar jar haft både schäfrar  ungersk Kuvasz och andra raser som gått lösa bland mina höns under alla år . Idag har ja en schäfer igen med gottresultat som håller både jakthundar och räven borta höken har aldrig get mig besvär här men han går nog inte fri han heller om han skulle försöka . 

 

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Bra hundras till frigående höns
« Svar #6 skrivet: 11 nov-19 kl 20:46 »
Som andra påpekat så går det att lära hundar med stark jaktlust att låta bli hönsen men troligen kommer den att jaga andra fåglar och djur ibland om den springer lös... Du sa inte ungefär hur stor hund du vill ha. Hur som helst så känner jag en som har två Whels corgi. Dom är lugna, jättesnälla och vill vara till lags. Västgötaspets är släkt med dom, kanske värt att kolla upp? Vill du ha en energisk och självständig hund så kan du välja en Australisk Kelpie av working- typ. Läst om en som var ute med hönsen hela dagarna och vaktade dom mot alla faror och han älskade sin uppgift.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 10 användare (4 dolda)
ärt, Manimals90, xaelanar, kickan1971, Bokohammare, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser