Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blivande getägare, inte helt otippat...  (läst 3077 gånger)

ronnystromberg

  • Inlägg: 51
    • Finland
Blivande getägare, inte helt otippat...
« skrivet: 15 maj-12 kl 21:17 »
Tänkte anmäla mig på forumet som en i getgänget to-be

Det började med höns i förra somras, sen vaktlar och ankor i våras.
Jag har nog innerst inne vetat att vi kommer att gå vidare en bit på svårighetsstegen, men kanske inte riktigt insett det.

Vi har funderat på getter en tid, och gjorde slag i saken i kväll. Om två veckor kommer två flasktjejer hem till oss, födda igår.
Rasen är kanske ointressant, men heter "suomenvuohi" eller finsk get.

Jag är helt ny på djur, har inte haft någon som helst erfarenhet, men brinnande intresse finns! Djur i alla former är en fenomenal kontrast till ett mentalt tungt kontorsjobb, dessutom inbillar jag mig att det ger ungarna en meningsfull uppväxt samt så ger det kontakter och bekantskap utanför den normala sociala kretsen.

Praktiska frågeställningar kommer väl under sommaren...

Ronny

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Blivande getägare, inte helt otippat...
« Svar #1 skrivet: 15 maj-12 kl 21:24 »
Kul :) ! Välkommen till gettavlan! Är soumenvouhi en gammal finsk lantras?

Getter är underbara djur, ibland är de smartare än vi människor, och det är bättre ju fortare en lär sig det.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Blivande getägare, inte helt otippat...
« Svar #2 skrivet: 16 maj-12 kl 00:00 »
Kul med en lite udda getras! Nu ble jag nyfiken  :)

Du får gärna lägga in en bild på odjuren  :D

Grattis och välkommen till getvärlden också !

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Blivande getägare, inte helt otippat...
« Svar #3 skrivet: 16 maj-12 kl 00:26 »
Vad kul!!

Även vi är på-väg att bli getägare, eller så är getterna på väg att äga oss  :P
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

ronnystromberg

  • Inlägg: 51
    • Finland
SV: Blivande getägare, inte helt otippat...
« Svar #4 skrivet: 16 maj-12 kl 05:32 »
Jag tror inte att rasen är så exotisk som det låter, sen tror jag att det finns flera här på forumet som känner till rasen betydligt bättre än jag. Sen är ju "finsk get" för oss i Finland endast get, då det inte finns så mycket att jämföra med...

Den är Finlands enda lantrasget, finns främst i västra och mellersta finland, antal ca 7000 individer. Den är släkt med andra nordiska getter, så jag tror inte att skillnaderna är stora.

Mycket info på nätet finns inte, och den som finns verkar vara på finska. Men med lite copy-paste till google translate kanske ni kan titta lite på texten bakom länkarna: http://www.vuohiojankuttula.net/index.php?pageid=2&kieli=fi och http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomenvuohi

Jag kan sätta in lite bilder på killingarna, eller kili på finska när de kommer.

Hönshjärna

  • Inlägg: 136
    • Finland
SV: Blivande getägare, inte helt otippat...
« Svar #5 skrivet: 16 maj-12 kl 06:37 »
Grattis till getterna från en som också har finska lantrasgetter. 3 getter och 4 killingar varav 3getter och 1bock.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Blivande getägare, inte helt otippat...
« Svar #6 skrivet: 16 maj-12 kl 11:07 »
Välkommen till gettavlan!  :D

Suomenvou ...  ja, antagligen något i stil med Svensk lantrasget.  Jag hinner inte titta på länkarna, men det är ju ett rimligt antagande.

Du kommer att få hem två glada små tjejer i nedre tonåren, som glatt springer fram och tar nappen när de ser den.  Sen fortsätter de rakt in i ditt hjärta, och bosätter sig där!  Så har det gått för flera av oss.  Välkmmen i gänget!  ;)  4-ever har redan insett detta.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ronnystromberg

  • Inlägg: 51
    • Finland
SV: Blivande getägare, inte helt otippat...
« Svar #7 skrivet: 16 maj-12 kl 20:14 »
Grattis till getterna från en som också har finska lantrasgetter. 3 getter och 4 killingar varav 3getter och 1bock.

Var nånstans i finland befinner du dig? Vore kul med lite, eventuellt lokala, kontakter...

Sussilo

  • Gäst
SV: Blivande getägare, inte helt otippat...
« Svar #8 skrivet: 18 maj-12 kl 11:20 »
Den är Finlands enda lantrasget, finns främst i västra och mellersta finland, antal ca 7000 individer. Den är släkt med andra nordiska getter, så jag tror inte att skillnaderna är stora.(...)
Jag kan sätta in lite bilder på killingarna, eller kili på finska när de kommer.

Har tittat litet på bilderna du länkade till och visst har getterna mycket gemensamt med våra svenska lantrasgetter. Pälsen på en del av getterna verkar vara tätare och kortare på samma gång än på de lantrasgetter jag är van vid och en del påminner mycket om den svenska lappgeten med sitt något bredare huvud. Ser fram emot bilder på dina killingar  :)!

 

ronnystromberg

  • Inlägg: 51
    • Finland
SV: Blivande getägare, inte helt otippat...
« Svar #9 skrivet: 02 jun-12 kl 20:09 »
Nu har de bott hos oss ett helt dygn, och vi (främst frun i huset) är helt sålda på dessa små krabater. Jag visste att de var människokära, men att de är värre än hundvalpar visste jag inte  :)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Blivande getägare, inte helt otippat...
« Svar #10 skrivet: 02 jun-12 kl 21:05 »
Åh, så söta :-* ! Grattis!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sussilo

  • Gäst
SV: Blivande getägare, inte helt otippat...
« Svar #11 skrivet: 04 jun-12 kl 08:39 »
Vilka snyggingar :D!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Blivande getägare, inte helt otippat...
« Svar #12 skrivet: 04 jun-12 kl 21:10 »
Mjök i skål, ligga i iknä ...  Och ni är helt fast för dessa charmtroll.  Jaha, välkomna i gänget!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ronnystromberg

  • Inlägg: 51
    • Finland
SV: Blivande getägare, inte helt otippat...
« Svar #13 skrivet: 05 jun-12 kl 10:56 »
Mjök i skål, ligga i iknä ...  Och ni är helt fast för dessa charmtroll.  Jaha, välkomna i gänget!  :D

Jo, så är det nog. De är underbara !
Måste bara försöka hålla det på en sund nivå, de är ju trots allt djur.
Det som vi människor tolkar som hjälp kanske inte alltid är det bästa för dem. Det är ju det som allt är frågan om på hobbynivå, att maximera välbefinnandet för ALLA parter.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Blivande getägare, inte helt otippat...
« Svar #14 skrivet: 05 jun-12 kl 12:39 »
Jaha, välkommen i det gänget också då!  :D  Vi-som-tokälskar-våra-getter-och-inte-vet-hur-vi-ska-hålla-dem-utanför-huset ...  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 3 användare (2 dolda)
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser