Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är detta? Konstika bih8ng vid get-halsen...  (läst 5971 gånger)

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
Vad är detta? Konstika bih8ng vid get-halsen...
« skrivet: 04 jun-12 kl 23:11 »
hej alla ni get-proffs!
Vad är detta? Konstika bih8ng vid get-halsen...
Jag fick geten (född Februari 2012) som en av en hel grupp getter jag köpte. Varken hennes tvillingbror, mamma eller far eller mormor eller farfar
(eller n8gon annan get jag har haft för den delen) har s8na konstiga bih8ng vid halsen (se foto).
Vad är detta? Ska man göra n8t med det?
Tack för hjälpen p8 förhand!
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

seleona

  • Inlägg: 19
    • -
SV: Vad är detta? Konstika bih8ng vid get-halsen...
« Svar #1 skrivet: 05 jun-12 kl 10:14 »
Kommer inte ihåg vad det kallas, men det är helt normalt iaf. Inget du behöver vara orolig över :)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Vad är detta? Konstika bih8ng vid get-halsen...
« Svar #2 skrivet: 05 jun-12 kl 11:07 »
Är det skillingar det heter?!  ???
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Råbark

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Vad är detta? Konstika bih8ng vid get-halsen...
« Svar #3 skrivet: 05 jun-12 kl 15:04 »
Vad jag har hört så kallas de medaljonger och är inget konstigt. Utsmyckning helt enkelt. :)
You have to be the change you wish to see in the world.
http://trollsaga.wordpress.com/

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: Vad är detta? Konstika bih8ng vid get-halsen...
« Svar #4 skrivet: 05 jun-12 kl 15:08 »
Heter det inte klockor? Var länge sedan jag hade get  :D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Vad är detta? Konstika bih8ng vid get-halsen...
« Svar #5 skrivet: 05 jun-12 kl 15:33 »
Vi kallade dem för klockor. Ungefär hälften av våra getter hade sådana.

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: Vad är detta? Konstika bih8ng vid get-halsen...
« Svar #6 skrivet: 05 jun-12 kl 15:48 »
De kallas för kläppar & är extra utsmyckning.
Inte så vanliga utan mer sällsynta nuförtiden, men vackra.

Mvh Birgitta
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: Vad är detta? Konstika bih8ng vid get-halsen...
« Svar #7 skrivet: 05 jun-12 kl 15:55 »
Kan dom ha lite olika namn beroende på vart i landet man befinner sig?
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad är detta? Konstika bih8ng vid get-halsen...
« Svar #8 skrivet: 07 jun-12 kl 11:52 »
Kläppar, pinglor ...  Anses av gammalt vara ett "mjölktecken".  En fransk forskare fick för sig att göra statistik på några tusen getter:  Noterade mjölkmängd samt förekomst av pinglor.  Fann ett "klart positivt samband".

Grattis till söt get!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 1 användare
ekont22

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser