Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölkar du din get?  (läst 6670 gånger)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Mjölkar du din get?
« Svar #20 skrivet: 25 apr-08 kl 08:59 »
Enbart själva mjölkningen tar kanske 5 minuter.

Anna-Pia

  • Inlägg: 64
SV: Mjölkar du din get?
« Svar #21 skrivet: 26 apr-08 kl 01:33 »
Hur många gånger om dagen mjölkar ni getterna? vilken tid ca tar det och mjölka en get? Har mjölkerfarenhet från kor men inte getter så jag fattar ju lite själv. Men på ett ungefär vilka rutiner kör ni med. Lisa

2 gånger om dagen, bara några minuter/get. Från hand. De har bara två spenar och inte lika mycket mjölk än en ko.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Mjölkar du din get?
« Svar #22 skrivet: 27 apr-08 kl 01:58 »
Var på en ystningsresa till Provence förra året. Där besökte vi en försöksstation med getter och ostproduktion. De hade kommit fram till att det är en acceptabel produktionsminskning att mjölka endast en gång per dygn. Det tog jag till mig direkt(!) Man bör starta direkt efter killning, alltså inte ändra mitt i en laktation.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Mjölkar du din get?
« Svar #23 skrivet: 27 apr-08 kl 09:15 »
Det finns det getgårdar som tillämpar på andra håll också, även i Sverige. Då det ligger i getens natur att som rådjuren lägga sina barn på säkert ställe och sen gå dit och "tanka" ungarna, är deras reservoarer anatomiskt utvecklade att dom kan samla mer mjölk i dom än t.ex. kor och får som har sina barn hos sig hela tiden. Efter ett studiebesök där metoden tillämpas och samtal med ägarinnan, mjölkas det bara en gång här hemma också. Man får lite mindre mjölk. Men i gengälld blir det 50% mindre mjölkdisk.

Fast, jag sparar killingarna till liv och senare slakt. Jag mjölkar inget de två första veckorna. Sen skiljer jag dom åt om natten, mjölkar på morgonen och låter ungarna tutta på dagtid fram till avvänjning. Och ingen verkar ledsen för det  :) Det är lugnt och fint i lagårn. Efter 3-4 kvällar när jag enbart fodrar mammorna på mjölkbordet, springer barnen hem till "sig" om kvällen för att dom vet att det finns mat där. Dom har vatten, havre och fri tillgång till hö inne i "barnkammaren". Enl. uppgift utvecklar dom våmen bättre och tidigare på det viset. Och mjölkar bättre senare i livet i.o.m. det.

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: Mjölkar du din get?
« Svar #24 skrivet: 14 jul-08 kl 12:02 »
Var på en ystningsresa till Provence förra året. Där besökte vi en försöksstation med getter och ostproduktion. De hade kommit fram till att det är en acceptabel produktionsminskning att mjölka endast en gång per dygn. Det tog jag till mig direkt(!) Man bör starta direkt efter killning, alltså inte ändra mitt i en laktation.

Jag var ochså på denna resa och minns det annorlunda.
Dom undersökte nämligen om man kunde byta till engångsmjölkning till höskörden t.ex. och sen byta tillbaka till tvågångsmjölkning igen.
Och kom fram till det att gick, man sparade en timme per dag av det (föreföll mig lite), produktionen minskade (men inte till hälften) och gick upp igen när man bytte tillbaka till 2ggr/dag -men kom inte upp till samma höjd igen, men nästan.
Dom sa inte något om juverhälsa angående byte, och dom getter dom hade där hade stora juver -men kanske dom har inget emot att slita ut getterna i förtid -det görs ju ochså i storproduktion med kor eller höns, så getter i storproduktion har det nog samma.



Vercinos

  • Inlägg: 155
  • Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
SV: Mjölkar du din get?
« Svar #25 skrivet: 14 jul-08 kl 19:21 »
Vad mycket bra man lär sig här! Jag kommer att köpa två mjölkgetter så snart det går, för att främst använda mjölken som den är, samt till bak. Två av mina barn är laktosintoleranta och jag har läst att man då kan tåla getmjölk. Är det någon som har erfarenhet av det?
Kramar från Marianne
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Mjölkar du din get?
« Svar #26 skrivet: 14 jul-08 kl 20:52 »
Då gör vi så här på Onsdag, att du tar med dig en flaska eller mjökkruka och kanske en kylväska. Så provar ni lite försiktigt helt enkelt.

Vercinos

  • Inlägg: 155
  • Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
SV: Mjölkar du din get?
« Svar #27 skrivet: 14 jul-08 kl 22:04 »
Just laktosintolerans är mer knivigt att diagnosistera än komjölksallergi (som är mer akut) eftersom laktos lagras i tarmen. Det innebär att det du dricker idag kanske inte märks förrän om några dagar. Så är det speciellt med folk, som är "mindre" laktosintoleranta. Jag kanske kan köpa några liter av dej för att utvärdera en veckas konsumtion av mjölk?Ingen skulle vara gladare än jag om det visar sej att mina barn tål getmjölk, då laktosfri mjölk kostar ca 18kr/l och låglaktosmjölk kostar ca 12 kr/l!.
Ps. Vi sa väl nästa onsdag (v. 30)? Jag jobbar nu på onsdag.
Kramar till er alla Marianne
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser