Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Glass på getmjölk - en marknad för det?  (läst 19699 gånger)

Gettergod

  • Inlägg: 30
    • Bohuslän
    • Gettergod Gelato
Glass på getmjölk - en marknad för det?
« skrivet: 12 apr-12 kl 17:16 »
Hej där ute!
Jag är helt ny här i forumet men slukar ALL information jag kan hitta om getter! Helt fantastiskt vilka kunskaper ni besitter, tillräckligt för att samla ihop i en bok tycker jag!  ;)
Nåväl det är inte därför jag skriver nu. Det är så att jag har planer på att skaffa mig en liten gård och starta en getgård någonstans på västkusten. Bor i Göteborg idag och har en stor längtan till ett annat liv. Min tanke är då att även starta ett mindre mejeri och glassfabrik där jag vill göra glass på den förträffliga getmjölken från mina getter. Kanske även inköpt mjölk från andra getgårdar om det behövs.
Jag är egenföretagare idag inom fordonsindustrin men har en bakgrund som konditor, så det är inte sååååå främmande för mig som man skulle kunna tro.  :) Däremot är de små ljuvliga djuren getter något helt nytt för mig och familjen!
Efter att ha forskat en del så har jag förstått att det inte finns någon tillverkning av getmjölksglass här i Sverige......., eller?! Däremot finns det i Italien, glassens vagga, och även i USA, England och Irland bl a. Dessutom har det precis startat en i Norge.
Så vad tror ni alla getfrälsta, finns det en marknad för det här i Sverige? Självklart skulle den vara ekologisk och helt befriad från tillsatsämnen....bara rena råvaror gäller!  :) Själv tror jag JÄTTESTARKT på det här, men det räcker ju inte.....andra måste ju också tro på det.  :-\
Vore ENORMT tacksam för så många svar som möjligt, både positiva och negativa såklart! (Även om jag hoppas på bara positiva förstås. ;) )
Tack tack på förhand! (Väntar med spänning nu.....)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #1 skrivet: 12 apr-12 kl 17:21 »
Jag smakade getmjölk i Australien en gång, där de säljer det i butik. Det smakade fullständigt vidrigt. "Ursäkta, den här måste vara sur", sa jag till kassörskan. Men nej, det skulle tydligen smaka så.

Nu är ju glass mer än mjölk, så glassen kanske är jättegod. Men jag är inte övertygad om att det är en jättebra idé.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #2 skrivet: 12 apr-12 kl 17:59 »
Vettiga råvaror, inga konstgjorda ämnen eller smaker, välsmakande glass och framför allt marknadsföring marknadsföring marknadsföring så kan det säkert fungera.

Gettergod

  • Inlägg: 30
    • Bohuslän
    • Gettergod Gelato
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #3 skrivet: 12 apr-12 kl 18:06 »
Jätteglad för era svar! :D Vill självklart ha fler!
Kan tillägga vad gäller råvaror att jag tänkt mig bl a bär och frukter från andra gårdsproducenter, så närproducerat som möjligt.
Vad gäller smältbarheten så smälter all glass utan tillsatser snabbare än den industriella. Ett tecken på äkthet kanske!  ;)
För att göra den fetare, och därmed krämigare kanske man kan tillsätta getgrädde, antingen inköpt (när Dalsspira kommer igång med det) eller genom att själv separera. En fundering bara..... Ska på glasskurs efter helgen för att fräscha upp mina gamla kunskaper och hoppas få lära mig mer där. :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #4 skrivet: 12 apr-12 kl 18:38 »
På 80-talet var det en som försökte, och tydligen kunde sälja en del till turister.  Men ingen kan väl uttala sig om marknaden med mindre de blivande kunderna får provsmaka?  Min erfarenhet av att sälja getost i liten skala var, att 90% av vännerna sa ungefär som Henrik Petersson  :P :P :( medan återstående 10% stod och småhoppade och sa

Ska ni få killingar?  Ska ni mjölka då?  Och göra ost??  Snälla, kan jag få köpa?  !!!  :D

Samma kanske gäller för glass?  Och 5 - 10 % av en stor stads befolkning borde räcka ganska bra som kundunderlag?

Spännande, berätta hur det går !!!  :D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #5 skrivet: 12 apr-12 kl 19:14 »
Getost, ja... Morsan brukar göra paj på det... Hon och farsan älskar det, men jag tycker det är oätligt.  :-X

Men om du ska göra glass så tror jag säkert morsan och farsan kan bli trogna kunder!  ;D
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #6 skrivet: 13 apr-12 kl 00:28 »
Om du gör det, så vill jag gärna provsmaka!  Du gör väl reklam här på gettavlan i så fall?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #7 skrivet: 13 apr-12 kl 07:38 »
Jag har provat att göra getglass hemma (fast då fuskade jag och använde kogrädde, hade inte så mycket getmjölk så att det var lönt att skumma den), det smakade ungefär som annan hemgjord glass; gott, fast ingen särskild getsmak. Skulle gärna smaka mer storskaligt framställd glass :D !

Henrik P, låter som att du skulle behöva ha ett snack med en av mina bockar, den store med 80 cm mellan hornspetsarna 8) ...*





*han är snäll, så det är ingen fara. Faktiskt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Gettergod

  • Inlägg: 30
    • Bohuslän
    • Gettergod Gelato
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #8 skrivet: 13 apr-12 kl 11:54 »
Självklart kommer jag att göra reklam här när det är dags för det! :D
Jag tänker som så, att finns det en marknad i t ex England, Usa och Italien så måste det såklart finnas även här....trots svenskarnas uppenbara fördomar mot getter och getmjölk. ;) Deras smaklökar kan ju omöjligt vara så olika våra liksom! :) Dessutom kan ju sådan glass vara ett alternativ för de som är komjölkskänsliga på olika sätt, plus att getmjölken är så mycket mer hälsosam. En kollega som är mycket i Italien har dessvärre inte smakat getmjölksglassen där.....men däremot den gjort från vattenbuffel! DET var en delikatess utan dess like sa han. Kanske man ska ha några sådana också framöver.... ;)
Fler svar och synpunkter mottas med glädje!

Hönshjärna

  • Inlägg: 136
    • Finland
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #9 skrivet: 13 apr-12 kl 15:52 »
Jag har också gjort glass hemma som skräptanten med kogrädde och getmjölk, den är jättegod och alla andra som smakat har tyckt det med. Getmjölkhatarnas miner har varit obetalbara då de fått höra att det var getmjölk i glassen och inte komjölk  ;D Upplever att man får sätta mindre socker/honung i getmjölksglass, som om getmjölken var sötare än komjölk.

jeffsby

  • Inlägg: 15
    • Östergötland
    • www.megalomania.nu
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #10 skrivet: 13 apr-12 kl 16:13 »
Jag tror att det kan gå precis hur bra som helst bara du lyckas skapa en marknad. Marknadsföringen måste nog riktas mot exklusivitet och du får nog se till att skapa en marknad själv ( skapa behov helt enkelt). Bäst blir det nog om du kan sälja direkt till utvalda restauranger och saluhallar, det här är ingen produkt som "Svensson" direkt är beredda att betala vad den är värd, den måste först etableras och då tror jag restauranger är bästa marknadsföringskanalen för att komma vidare ut till matskribenter tv- kockar och  andra som med tiden är de som skapar massmarknaden.
Så: med rejält genomtänkt distribution och marknadsföring kan du förvandla din getglass till en guldgruva. Lycka till!

pyromanen

  • Gäst
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #11 skrivet: 13 apr-12 kl 16:40 »
Tror säkert det finns en marknad. Håller med de som skriver att det bör testas där det finns mycket folk eller nåt sammanhang med mycket av "rätt målgrupp".  Jag tillhör de som tycker minsta lilla getost eller getmjölk i maten gör det fullständigt oätligt, då fastar jag hällre, så jag blir inte en av dina kunder ;)  Fast jag har kompisar som när de riktigt ska lyxa sig då är det nån getost som gäller och jag förstår på deras njutning att de verkligen menar det  :P

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #12 skrivet: 13 apr-12 kl 18:08 »
 ;D ;D Jag börjar undra om min ovetenskapliga statistik från 1980-talet kan göras om idag, lite mer medvetet?  Fråga omkring 2000 slumpmässigt utvalda svenskar om dom gillar getost eller ej, fem valmöjligheter från Ja mycket till Nej inte alls.

Eller?

Eller kanske lägga till en fråga om dom tror att dom skulle gilla getglass eller ej?

Vad skulle det kosta, tro, om man gör jobbet själv, som en del i en marknadsundersökning?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gettergod

  • Inlägg: 30
    • Bohuslän
    • Gettergod Gelato
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #13 skrivet: 17 apr-12 kl 18:27 »
Glasskursen är avklarad och jag är fylld till bristningsgränsen av inspiration! Nu ska här köras glass på getmjölk i helgen. :) Det kommer att bli mycket testande för att hitta ett bra basrecept för en fantastiskt god glass! Målet är bara äkta råvara och inga som helst tillsatser....SPÄNNANDE!

Vill gärna ha MÅNGA fler åsikter och tankar runt glass på getmjölk! Passar samtidigt på att tacka för de inlägg och svar jag redan fått.  :D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #14 skrivet: 17 apr-12 kl 20:56 »
Ja, det där med äkta råvaror och frihet från ovidkommande tillsatser tror jag på.  Getmjölk är ändå så pass exklusivt, så du kan ändå inte lägga dig i "billighetsligan", utan hellre satsa på nåt som kunden kommer ihåg länge och gärna återkommer till, kanske vid extra festliga tillfällen.

  Tänk om du får beställningar till 50-årsfester och bröllop?  Då blir det att planera ...  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gettergod

  • Inlägg: 30
    • Bohuslän
    • Gettergod Gelato
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #15 skrivet: 24 apr-12 kl 21:44 »
Har nu provat två olika recept. Glassen blev precis så god som en riktig glass ska va! :) Inte en tillstymmelse till getsmak heller för den delen, för de som är skeptiska. ;) Däremot är jag inte helt nöjd med konsistensen så fler recept ska testas i helgen. Jag vet PRECIS hur jag vill ha den så det är bara att fortsätta experimentera. Hmm, är rädd för att det är avsaknaden av grädde som är orsaken. Getmjölk går ju att få tag i, men inte getgrädde, så lösningen kanske är att själv separera.... Spännande är det iaf! :)
Fler funderingar och tankar runt min idé emotses med glädje!

Ember

  • Gäst
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #16 skrivet: 24 apr-12 kl 22:17 »
Åååh det här tycker jag är superspännande! Glass är min stora svaghet och jag älskar att smaka olika sorter... Ju mindre luft som är invispad (gör glassen seg istället för krämig) och ju mer gräddig och mindre söt den är, desto bättre enligt mig!

Har du några ideér till smaker, mer specifikt? Hasselnötsglass är ju gudomligt...

Om du behöver en provsmakarpanel så anmäler jag mig som frivillig...  :P 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #17 skrivet: 25 apr-12 kl 14:56 »
Borde väl finnas en viss marknad även för en mager ekologisk osv glass?  Eller?

När blir det provsmakning?   :P :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gettergod

  • Inlägg: 30
    • Bohuslän
    • Gettergod Gelato
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #18 skrivet: 25 apr-12 kl 15:15 »
Jodå Trollmor, jag tror säkert det finns en marknad för det. Problemet är att glassen lätt blir isig om den innehåller för lite fett. Glasstillverkarna kringgår ju det problemet (då dom flesta använder skummjölk) genom en massa tillsatser/stabiliseringsämnen. Men just det vill ju inte jag ha i min glass. :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #19 skrivet: 25 apr-12 kl 15:19 »
Men om man kallar den nåt speciellt - det finns ju t ex isglass?  Jag tänkte för såna som bantar och så.  Eller har problem med gallan.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 3 användare (1 dolda)
Beuty, Olofssonskan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser