Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mjölkning  (läst 4002 gånger)

trassla

  • Gäst
mjölkning
« skrivet: 13 mar-11 kl 10:28 »
Jag får mjölka ur de getter som inte har någon unge. Problemet är att jag inte vet hur mycket som skall mjölkas, om juvret skall vara nästan tomt. Har tänkt att använda mjölken till ost. Hur många gånger per dag måste jag mjälka getterna, för att de skall ge mig mjölk så länge som möjligt?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: mjölkning
« Svar #1 skrivet: 13 mar-11 kl 12:08 »
Mjölkproduktionen stimuleras om Du masserar juvret med händerna och mjölkar ur den sista droppen varje gång.  Om juvret blir tomt ofta, så signalerar det till modern:  "Killingen är hungrig, behöver mera!"  Ett annat sätt för killingen att berätta att den vill ha mera är att puffa på juvret medan den suger.  Riktiga killingar kan vara ganska burdusa när de blir starka, men som "vikarierande killingar" kan vi vara mjukare, utan att minska intensiteten i våra böner om "mera i morgon, tack!"  (Hur pass burdus en äkta killing kan vara lär Du snart bli varse, när nappflaskan buffas ur Din hand, och flyger iväg över hela rummet.  ;) )

  Om juvret är tomt efter varje urmjölkning så minskar risken för infektioner.  Var också noga med hygienen, både före, under och efter mjölkning.  Spenkanalen tar ungefär en halv timme på sig för att sluta sig när Du mjölkat färdigt.  Under den tiden bör geten inte ha chans att lägga sig i gödsel eller annan smuts.  Dagens rena halm precis då, alltså!

  Om Du vill ha mycket mjölk och en frisk get, måste Du förstås också tänka på att fylla på hennes näringsbehov.  Särskilt kalcium tar hon från sitt eget skelett varje dag, och behöver alltså fylla på dagligen.

  Den mjölk Du smakade på var förresten råmjölk, som kan ha en torrsubstanshalt uppemot 30%.  Allteftersom killingen växer, behöver den allt mindre från modern, så mjölken blir allt tunnare under mjölkningsperioden (laktationen).  I genomsnitt brukar man räkna med en ts-halt omkring 13% på getmjölk.

Lycka till nu!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kulvej

  • Inlägg: 14
    • Södermanland
SV: mjölkning
« Svar #2 skrivet: 13 mar-11 kl 23:34 »
  Trollmor gav inget svar på hur ofta du ska mjölka för att geten ska producera mjölk så länge som möjligt.
Det är bara i början du behöver mjölka så ofta du hinner. Jag brukar mjölka 3-5 gånger om dagen första veckan (tomt varje gång!).
Sen brukar produktionen vara igång och inställd på en "rätt så hungrig killing". Då räcker det att mjölka morgon och kväll, helst så
regelbundet som möjligt. Ex kl 06 och kl 18 eller 09 och 21.   -Det anpassar du ju efter dina och djurens vanliga morgon och kvälls rutiner..
Jag brukar ge pellets i samband med mjölkningen -så att geten får lite extra näring och dessutom tycker att mjölkstunden blir en mysig stund.
Om geten inte skall bli dräktig igen kan man mjölka på i nästan ett år, mjölken blir dock lite vattnigare efter några månader,
då brukar jag sina ut geten.

trassla

  • Gäst
SV: mjölkning
« Svar #3 skrivet: 13 mar-11 kl 23:38 »
Jag måste bara fråga, vad händer om man inte skulle mjölka geten på 24 timmar? När man sinlägger geten, skall man mjölka 1 ggr/dag?

ninna b

  • Gäst
SV: mjölkning
« Svar #4 skrivet: 14 mar-11 kl 07:21 »
Vi mjölkar 1 ggr/dag och det fungerar utmärkt.


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: mjölkning
« Svar #5 skrivet: 14 mar-11 kl 10:54 »
Alldeles riktigt, kulvej!  Jag tror att Trassla redan ger sina getter allehanda sorters foder.  Jag har för mig att de getterna även kommer ut på promenader då&då.

  Jag har träffat på getter som mjölkar flera liter per dag även efter två år, men har ingen större aning om näringsinnehållet.

  Hur ofta Du behöver mjölka beror också på hur mycket Din vän producerar per dygn.  Hon ska ju inte behöva pinas av spänt, hårt juver.

  Det är nog inte klockslagen som kulvej menar, utan hur lång tid det förflyter mellan mjölkningarna.

  Om vi åter jämför med killingen (i det vilda), så kan det hända att den dör efter en månad.  Då blir det tvärt slut på konsumtionen, och detta gör förstås att produktionen måste avslutas.  (Om modern då är avlad för att ge extra mycket mjölk, kan det bli problem, och vi måste ta hänsyn till "yrkessjukdomarna".)  Men om killingen bara har gått vilse, så är den ju extra hungrig när den kommer tillbaka, och äter då upp vad Mamma har "sparat", och fortsätter sen i sin gamla takt.

  Och liksom killingen bygger vi upp laktationen tillsammans med geten.  Precis som alla andra däggdjurssmåttingar när de diar sina mammor.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: mjölkning
« Svar #6 skrivet: 14 mar-11 kl 22:09 »
Vi mjölkar 1 ggr/dag och det fungerar utmärkt.



Finns det någon undersökning om att mjölka 1gång/dag på get?
Det finns ju flera på kor som visar att om kor mjölkas en gång/dag har skyhög cellhalt.
Vore intressant och veta om getter tål "en gångsmjölkning" bättre.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

ninna b

  • Gäst
SV: mjölkning
« Svar #7 skrivet: 15 mar-11 kl 07:53 »
När det gäller celltal så har jag faktiskt ingen aning men i övrigt så har det gjorts franska studier som visar på hur mycket man förlorar i mjölkmängd.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: mjölkning
« Svar #8 skrivet: 16 mar-11 kl 14:41 »
Kom ihåg att getter generellt har högre celltal än kor.  Såvitt jag fattat beror det på att juvret är mindre, och alltså kommer mjölken i kontakt med juvervävnaden på en större yta per liter mjölk.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

trassla

  • Gäst
SV: mjölkning
« Svar #9 skrivet: 16 mar-11 kl 20:34 »
Vad menar ni med celltal? :-[

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: mjölkning
« Svar #10 skrivet: 16 mar-11 kl 21:56 »
Antal celler per liter (eller om det är deciliter) mjölk.  Oavsett om cellerna kommer från juvervävnaden (helt normalt) eller är bakterier (encelliga organismer, ju) som bör bekämpas.  Man brukar avla på ett lågt celltal, för det har nåt med juverhälsan att göra.  På vilket sätt har jag glömt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: mjölkning
« Svar #11 skrivet: 16 mar-11 kl 22:15 »
Cellhalten i mjölken är ett mått på hur friskt juvret är.
Högt cellhalt=hög risk för juverinflammation
Lågt cellhalt= liten risk för juverinflammation.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

ninna b

  • Gäst
SV: mjölkning
« Svar #12 skrivet: 17 mar-11 kl 06:28 »
När det gäller juverinflammationer så har dom i princip försvunnit sedan vi började mjölka 1 ggr/dag. Innan kunde det vara känsligt med  dom getterna som gav mycket mjölk.
Getterna har en jämnare laktation också....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 2 användare
torbjorn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser