Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kyckling som inte växer  (läst 1496 gånger)

anne-charlotte hallberg

  • Gäst
kyckling som inte växer
« skrivet: 18 jun-19 kl 15:32 »
Fick hem 10 kycklingar för en månad sedan. De var mellan dagsgamla och en vecka. En dog, men de andra klarade sig. Alla har växt, utom en, den är lika liten när den kom hem. De andra flaxar omkrig, tar sig upp på sittpinnar reden mm, medans denna lilla inte kan göra något. Den har som tur var en anka hos sig, så de två håller ihop. Hur har ni gjort i denna situation. De andra är nästan tre dubbelt så stora. Det är stora raser i kycklingarna.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: kyckling som inte växer
« Svar #1 skrivet: 18 jun-19 kl 17:17 »
Fick hem 10 kycklingar för en månad sedan. De var mellan dagsgamla och en vecka. En dog, men de andra klarade sig. Alla har växt, utom en, den är lika liten när den kom hem. De andra flaxar omkrig, tar sig upp på sittpinnar reden mm, medans denna lilla inte kan göra något. Den har som tur var en anka hos sig, så de två håller ihop. Hur har ni gjort i denna situation. De andra är nästan tre dubbelt så stora. Det är stora raser i kycklingarna.

Är det renrasiga? Du skriver att det är ”stora raser i” vilket får mig att tro att et kan vara blandraser.

Blandraser vet man aldrig hur de ska se ut. Visst är det alltid 50% pappans gener och 50% mammans gener men det betyder inte att det är fördelat just på utseendet (fenotypen). Så i en kull med blandraser kan några se ut som mamma, några som pappa och några ser ut som blandningar.

Tror du att det är något sådant som hänt? Hur verkar kycklingen allmänt? Jag tror du får utgå ifrån det snarare.

anne-charlotte hallberg

  • Gäst
SV: kyckling som inte växer
« Svar #2 skrivet: 18 jun-19 kl 18:15 »
Raserna är :Hedemora,Sussex,Arucana,Favorolle,Nakenhals,Bohuslän-dals svart höns,Isbar,Cl,Maran,Brahma

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: kyckling som inte växer
« Svar #3 skrivet: 18 jun-19 kl 22:27 »
En höna av varje ras?

anne-charlotte hallberg

  • Gäst
SV: kyckling som inte växer
« Svar #4 skrivet: 19 jun-19 kl 08:40 »
Alla hönsen går ihop, som jag förstått, är dessa raser i hönerna redan, för någon Hedemora fanns inte på gården när jag var där.
Är Kycklingen 5 veckor, borde den ju ha växt något tycker jag.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: kyckling som inte växer
« Svar #5 skrivet: 19 jun-19 kl 10:00 »
Alla hönsen går ihop, som jag förstått, är dessa raser i hönerna redan, för någon Hedemora fanns inte på gården när jag var där.
Är Kycklingen 5 veckor, borde den ju ha växt något tycker jag.

Då är det alltså blandraser?

Hur ser den ut i övrigt? Utvecklas den motoriskt och fjädermässigt? Om den gör det skulle jag inte vara bekymrad.
Med alla dessa raser i kan du aldrig veta hur den kommer att se ut.

Mina blandraser som är första-korsning med en Silveruddstupp och CL-, Wyandotte-, Welsumer- och skånsk blommehöna är en brokig skara av storlekar, trots att alla raserna (förutom tuppen) är kombinationsraser.
Kanske inte så liten som din men ändå.

Ett foto på den jämfört med de andra?

 

anne-charlotte hallberg

  • Gäst
SV: kyckling som inte växer
« Svar #6 skrivet: 27 jun-19 kl 13:46 »
Gick inte att lägga in bidl då formatet var för stort.
Fick ta bort den, då den började må dåligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser