Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vars kan jag köpa afrikanska dvärggetter?  (läst 3593 gånger)

Virvlan

  • Inlägg: 8
  • Med händerna i jorden och jorden i mina händer..
    • Västerbotten
Vars kan jag köpa afrikanska dvärggetter?
« skrivet: 06 sep-12 kl 12:02 »
Jag har ett längre tag velat ha afrikanska dvärggetter. Nu undrar jag vars man kan få tag i dom och om dom klarar vårat kalla klimat. Vi bor uppi skellefteå å här har vi zon 6-7, dvs det är inget ovanligt med en eller två månader med 30 minusgrader. Klarar dom av det? och finns det något annat viktigt jag behöver veta om dom här små djuren? 
Jag har letat efter information på internet men är inte någon fena på detta, har ni något tips om någon bra sida?
                                                    Virvlan i skogen

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: Vars kan jag köpa afrikanska dvärggetter?
« Svar #1 skrivet: 06 sep-12 kl 12:10 »
Varför afrikanska dvärggetter? Finns ju Lappgetter och Jämtgetter som är mycket väl anpassade för klimatet i västerbotten.
kolla på allmogegetens hemsida.
/Jonas fd. Åselebo...
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Hylletorp

  • Inlägg: 101
    • Närke
    • Hylletorp gård
SV: Vars kan jag köpa afrikanska dvärggetter?
« Svar #2 skrivet: 06 sep-12 kl 12:19 »
Hej!

Har du kikat på annonsidorna här på alternativ?

/Camilla
Magpieankor, Bohuslän dals svarthöna, GSV Leghorn, Eksjöhöns, Bronsekalkon, Afrikanska Pärlhöns, Skrattduvor, Guldfasan, Jumbovaktlar, Gotlandskaniner, Mellerudskaniner, Fransk vädur, Hundar, Katter, Marsvin.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Vars kan jag köpa afrikanska dvärggetter?
« Svar #3 skrivet: 06 sep-12 kl 14:07 »
Lycksele Djurpark har dvärggetter. Om dom säljer några djur har jag ingen aning om, men de kan säkert berätta hur rasen funkar i norrlandsklimat om inget annat. :)

http://www.lyckseledjurpark.com

Anna S

  • Inlägg: 194
  • Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
SV: Vars kan jag köpa afrikanska dvärggetter?
« Svar #4 skrivet: 06 sep-12 kl 18:41 »
Ja afrikanska dvärggetter är underbara. De klarar av de kalla klimaten bara de har tillgång till vindskydd mot regn o rusk o blåst, där kan man sen fylla på med mkt halm så de kan vara torra o varma.

Jag har 4st killingar till salu, men finns några mil söder om Sthlm.

Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vars kan jag köpa afrikanska dvärggetter?
« Svar #5 skrivet: 06 sep-12 kl 18:54 »
Med risk att anklagas för OT vill även jag puffa för våra inhemska raser, som både är anpassade för klimat och ljusväxlingar (inte lika ljust hela året), och dessutom är en del av dem akut utrotningshotade!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Vars kan jag köpa afrikanska dvärggetter?
« Svar #6 skrivet: 06 sep-12 kl 20:07 »
Kolla på blocket. Har sett att det ofta finns dvärggetter där.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Jogar

  • Gäst

Sussilo

  • Gäst
SV: Vars kan jag köpa afrikanska dvärggetter?
« Svar #8 skrivet: 07 sep-12 kl 14:53 »
De där små dvärggetterna finns väl på de flesta djurparker och killingarna brukar säljas. Annars är det väl lappgetter som borde ligga närmast till hands uppe hos dig. Då gör du också en insats för en utrotningshotad ras.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vars kan jag köpa afrikanska dvärggetter?
« Svar #9 skrivet: 07 sep-12 kl 20:55 »
Ja, köp lappgetter, vetja! Våra allmogeraser är inte bautastora ;) . Den extremt goda tillgången på dvärggetter till låga priser visar att det tyvärr föds många fler killingar än vad folk vill köpa :-\ . Lappkillingar torde vara lättare att sälja om du vill hålla på med avel, eftersom det nästan alltid finns efterfrågan på genbanksdjur.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

725 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser