Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Den Goda Jorden  (läst 891 gånger)

Timj

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Den Goda Jorden
« skrivet: 17 feb-12 kl 13:34 »
Den Goda Jorden
Den Goda Jorden är en teoretisk och praktisk odlingskurs för dig som vill förbättra ditt liv nu. Vi kommer att kombinera Permakultur, Omställningsrörelsen och självhushållning på ett sätt som ger dig alla möjligheter för att odla din egen mat var du än befinner dig. Inget är för stort eller för litet, allt från skogsträdgård till odling på balkongen eller fönsterbänken. Det kommer att vara mycket inspirerande och roligt med mycket plats för diskussion och kreativitet där spännande idéer från hela världen kommer att plockas fram.

Just nu finns det engagerade människor över hela världen som har insätt hur livsviktigt det är att få tillgång till och möjlighet att odla sina egna grönsaker. De odlar för sin hälsa, för miljön och för rena nöjets skull. Omställningsrörelsen skapar sätt att odla i de mest omöjliga situationer, Permakultur gör det lätt och spännande och kombinationen gör att du skapar din egen odling så att det passar ditt liv och dina möjligheter.

Jag heter Tim Jago och har odlat på kolonilott, handelsträdgård, egen mark och även på balkong och fönsterbänk i en 3;a i Örebro. Jag lärde mig att odla från min far och farfar som barn och har använt permakultur som designverktyg sedan 1997. Just nu arbetar Jag i driftgruppen på Solhälla med trädgård som fokus. Jag kommer att leda utbildning tillsammans med Rebekka Olivegren, arkitekt, permakultur designare och erfaren odlare.

Kursen är upplagt som två fristående helger plus en träff en dag i månaden under odlingsäsongen. Du väljer själv hur och när du vill delta.

Första helgen (2-4 mars)handlar om Permakultur som designverktyg, och en presentation av olika sätt att odla. Det blir en del teori men mycket praktik. Det bästa sättet att lära sig är att prova själv. Permakultur design är uppbyggt på observation av det som redan finns, men vad är det som man ska observera? Vi kommer att går igenom olika grundläggande faktorer för en permakultur design, flöden, sektorer, växtfamiljer mm

Andra helgen (13-15 april) blir inriktad på din egen odling. Gruppdeltagarna hjälper varandra att ta fram individuella odlingsdesigner med stöd från mig och Rebekka. Jag kommer att jobba i designprocessen med alla i gruppen, båda med hur odling ser ut och med vilka växter som kan ingå. De som vill kan delta i någon av Solhällas projekt.

Från med maj till september träffas vi en gång i månaden för att följa utvecklingen i de olika odlingarna. Då har du också möjlighet att ta upp problem, berätta om dina framgångar och ta del av resurserna i gruppen.

Kostnad; 2500 kr/helg inklusiv mat och boende. Endagsträffar 200 kr/gång.

Kontakt; email tim@hallungen.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 2 användare
ninanna, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser