Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nina Ottosson - aktiveringsspel  (läst 4207 gånger)

filurfigur

  • Gäst
Nina Ottosson - aktiveringsspel
« skrivet: 03 jan-07 kl 19:50 »
Är det någon som har något av Nina Ottossons aktiveringsspel till sina hundar?

Vilket i så fall?  Och hur går det för hunden, klarar de ut det på egen hand, och tycker den att det är skoj?

Jag har själv Dog smart sen några år tillbaka. Min kooiker fattar det och lyfter av alla klossar och äter godiset, men min cavalier verkar inte ens tycka att det är lönt att försöka med det.

Så idag köpte jag Dog Turbo. De i djuraffären sa att det var det klurigaste av spelen.  Och hundarna verkar absolut gilla det. Kooikern biter i träplopparna och för runt dem, och ibland har hon tur och får ut en godis. Hon har dock inte riktigt fattat själva principen, utan än så länge är det mest bara tur.

Cavaliern har dock en annan metod. Hon puttar runt träplopparna för att komma åt godisbitarna med tungan, och sen skjuter hon godiset framåt i fårorna, med tungan, ända tills det kommer ut. Vet inte hur jag ska få henne att förstå hur man egentligen ska göra...  ???

Är lite nyfiken på de andra spelen som finns.
« Senast ändrad: 03 jan-07 kl 19:54 av filurfigur »

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Nina Ottosson - aktiveringsspel
« Svar #1 skrivet: 04 jan-07 kl 13:43 »
Detta verkar intressant! Var finns dessa, typ alla djuraffärer...? Vad kostar de?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

filurfigur

  • Gäst
Re:Nina Ottosson - aktiveringsspel
« Svar #2 skrivet: 04 jan-07 kl 19:08 »
Ja jag tror att de finns i de flesta djurbutiker. Jag köpte min i en vanlig sån där ZooAB-butik, och den kostade ca 250 kr.

Idag har mina hundar självmant gått och buffat på spelet, men just då har där inte varit något godis i. Men det visar ju att de gillade det i alla fall.

Hon som uppfinner dem har en hemsida, och där är massa skojiga saker.  www.nina-ottosson.com/    :)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Nina Ottosson - aktiveringsspel
« Svar #3 skrivet: 05 jan-07 kl 12:13 »
Oj! Det var intressant! Grejerna ser rejäla ut, jag gillar att det är gjort i trä. Och detta finns i just den djuraffär jag börjat handla i!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

filurfigur

  • Gäst
Re:Nina Ottosson - aktiveringsspel
« Svar #4 skrivet: 05 jan-07 kl 12:25 »
Håller med dig. Det känns verkligen som rejäla och väl genomtänkta produkter hon säljer. Så då kan man överleva att de kostar en slant... de bör ju hålla ett bra tag, såvida man inte har en hund som käkar trä och man låter den leka själv med sakerna  :P

Om du köper ett spel så måste du berätta sen hur det gick, vad hunden tyckte osv.  :)
« Senast ändrad: 05 jan-07 kl 12:26 av filurfigur »

Anthea

  • Gäst
Re:Nina Ottosson - aktiveringsspel
« Svar #5 skrivet: 05 jan-07 kl 16:11 »
Problemet med dessa aktiveringsspel och liknande är att en smart hund snabbt lär sig hur de ska göra för att komma åt godiset, och det blir sedan inte längre en utmaning = kort aktivering för mycket pengar. Jag har själv haft ett par av Ottossons leksaker samt diverse andra som Qulan, Quben, men idag föredrar jag tomma mjölkpaket, glassförpackningar, ketchupflaskor m.m. Billigare samt återvinning! Kan med gott samvete kaseras när de blivit utslitna. Kan dessutom lätt försvåras, med tejp, burk i burk osv.

« Senast ändrad: 05 jan-07 kl 16:12 av Anthea »

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Nina Ottosson - aktiveringsspel
« Svar #6 skrivet: 06 jan-07 kl 14:23 »
Problemet med dessa aktiveringsspel och liknande är att en smart hund snabbt lär sig hur de ska göra för att komma åt godiset, och det blir sedan inte längre en utmaning = kort aktivering för mycket pengar.

Jo, det ligger nåt i det... Han är en smart hund som lätt drar rätt slutsatser. Har en smart katt också och hon lärde sig på ingen tid alls hur hon skulle få ut godis ur en sån där boll utan ansträngning...  ::)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

filurfigur

  • Gäst
Re:Nina Ottosson - aktiveringsspel
« Svar #7 skrivet: 06 jan-07 kl 14:32 »
Nej det är ju sant, en del aktiveringssaker är för enkla.

Dog Smart var ju ganska lätt när hunden väl kommit på hur man gör, men Dog Turbo kan man ju anpassa och variera svårigheten. Och det tyckte jag var bra. Och jag såg fler av spelen som gick att ändra svårighetsgrad på, och det innebär ju också att hunden inte direkt vet hur den ska göra just för stunden.

Sen är det klart att man måste aktivera hunden även på andra sätt. Ett aktiveringsspel ser jag mest som ett roligt komplement, och när hunden tycker att det är skoj är det ju kanon.  :D

Anthea

  • Gäst
Re:Nina Ottosson - aktiveringsspel
« Svar #8 skrivet: 06 jan-07 kl 15:44 »
Jo, visst är de bara komplement! Själv tycker jag de passar utmärkt när man sitter med tentor, är sjuk, eller måste stanna inne på grund av snöoväder eller stormar. Eller om hunden är sjuk och behöver stillsam aktivering.

Har ni kollat denna sidan: http://www.hattifnatt.com/aktivering/index.html

Min labbe kan städa, plockar på kommandot städa upp alla de leksaker som terrierna drar ut ur leksakslådan. Terrierna kan diverse konster som hälsa, dansa, snurra, sitta fint etc.


filurfigur

  • Gäst
Re:Nina Ottosson - aktiveringsspel
« Svar #9 skrivet: 06 jan-07 kl 16:04 »
Ja såna cirkuskonster och trix, som på den sidan, är ju himla kul!!

Det är kul att se ibland när hunden vill ha godisbiten men inte riktigt har förstått vad den ska göra än, och den då istället kör hela registret av konster som den kan...  ;D

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Nina Ottosson - aktiveringsspel
« Svar #10 skrivet: 06 jan-07 kl 19:48 »
Godisbit under ett kastrull lock är oxå ganska svårt och klurigt för hunden.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Nina Ottosson - aktiveringsspel
« Svar #11 skrivet: 07 jan-07 kl 11:31 »
Min labbe kan städa, plockar på kommandot städa upp alla de leksaker som terrierna drar ut ur leksakslådan. Terrierna kan diverse konster som hälsa, dansa, snurra, sitta fint etc.


Får erkänna att jag tidigare ansett såna små konster som idiotiska och emot hundens natur, men jag har ändrat mig... Jag har insett att det ger en hund mental aktivering, vilket den ju också behöver.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:Nina Ottosson - aktiveringsspel
« Svar #12 skrivet: 15 jan-07 kl 14:38 »
Vi har ÄNTLIGEN köpt ett till våra, Spinny. Tänkte det såg lättast utatt börja men men ack vad de jobbar! Sällskapsspel för hund, super!
Kaninuppfödare och pelargontant.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 2 användare (1 dolda)
tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser