Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Partytält som växthus  (läst 9985 gånger)

bakmoran

  • Inlägg: 5
    • Skåne
Partytält som växthus
« skrivet: 09 feb-14 kl 11:45 »
Vi har ett partytält 8 X5M  som legat på vinden i många år, som vi funderade på att sätta upp som växthus till grönsaker som behöver skydd för insekter te x kål sorter mm.  Finns det någon som har testat det ???
höns , hundar ,katter, trädgård är livet på landet

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Partytält som växthus
« Svar #1 skrivet: 09 feb-14 kl 13:13 »
Samma idé fick jag förra året, men hann inte prova. Tänkte att man kunde klippa ut fönster och sy på genomskinlig plast. Tänker prova i år.

bakmoran

  • Inlägg: 5
    • Skåne
SV: Partytält som växthus
« Svar #2 skrivet: 09 feb-14 kl 21:18 »
Jag har ett med fönster redan, ska bli kul att testa. Vi får återkoppla här till hösten hur det har gått med odlingarna :)
höns , hundar ,katter, trädgård är livet på landet

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Partytält som växthus
« Svar #3 skrivet: 10 feb-14 kl 18:47 »
Mitt har bara fönster på ena väggen. Tänkte mej fönster runt om. Skall odla tomater och chili i mitt. Kanske majs?

Che Guevara

  • Gäst
SV: Partytält som växthus
« Svar #4 skrivet: 10 feb-14 kl 18:58 »
Borde det inte finnas ljusinsläpp i taket efter som solen står högt på sommaren?

Jessica i Småland

  • Inlägg: 20
    • Småland
SV: Partytält som växthus
« Svar #5 skrivet: 10 feb-14 kl 19:10 »
Som skydd för kål tror jag inte på. De partytält jag har sett/använt (dock inte till odling;) ) har inte varit täta nog att hålla ute kålfjärilen.
Kanske att det fungerar till tomater och chilli men det beror på ljusinsläppet.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Partytält som växthus
« Svar #6 skrivet: 10 feb-14 kl 19:15 »
 Faktiskt nåt jag fundrat på är att de billigaste partytälten kostar kring 200:- ( utan väggar), och väggarna brukar kosta sisådär 60-80:-/styck.
Stommen är stadigare än på såna där billiga små miniväxthus.

Men ett miniväxthus med mjukplasthölje brukar kosta ca 200:- fast det bara är så stort att det är som en mindre bokhylla.

Dvs med väggar kostar ett billigt partytält en 400-600:-. Men ett växthus som är ca 3 x 3 meter ( med mjukt plasthölje) skulle kosta mer.
Jag fick ett sån t där  mjukisväxthus som var ca 2 meter långt och 130 cm brett för ett par år sedan och det kostade kring 700:- nytt.

Dvs svagare stomme och tunnare plast ( visserligen genomskinlig) och mindre än hälften så stort.... men dyrare... och plast som var så tunn att det trasades sönder redan under  de första veckorna.

Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

bakmoran

  • Inlägg: 5
    • Skåne
SV: Partytält som växthus
« Svar #7 skrivet: 10 feb-14 kl 20:13 »
Jag vet inte hur mycket ljusinsläpp det behövs, jag brukar odla i tunnlar och det växer så det knakar, där blir det inte direktljus, men det ska bli kul att prova.
höns , hundar ,katter, trädgård är livet på landet

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Partytält som växthus
« Svar #8 skrivet: 01 maj-14 kl 20:37 »
Har också börjat grunna på partytält-stomme som grund för större växthus.   :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Trulsa

  • Inlägg: 74
    • -
SV: Partytält som växthus
« Svar #9 skrivet: 24 sep-16 kl 22:01 »
Är det nån som hunnit testa? Satt själv just och funderade på detta, partytält men att man drar på växthusplast. Tänker mest på stommens hållbarhet.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Partytält som växthus
« Svar #10 skrivet: 24 sep-16 kl 22:58 »
Om du har ett partytält med rejäl stomme så funkar det väl ganska hyffsat.
Men det är som vanligt ett lotteri.

Jag byggde ett växthus av 45x45 reglar och åldersbeständig byggplast.
2,60x4,50 och det blev drygt tre meter högt i nock för drygt 2000:- 
Räknar iskallt med att det kommer att klara 2-4 år innan jag behöver byta någon plast, stommen lär hålla i mååååååånga år.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Trulsa

  • Inlägg: 74
    • -
SV: Partytält som växthus
« Svar #11 skrivet: 30 sep-16 kl 20:51 »
Hm. Jag är ju inte särskilt förtjust i lotterier, mera av typen att gör man något så gör man så det håller. Ibland vill jag dock komma enkelt undan. Idén får väl gro ( ;D) under vintern.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Partytält som växthus
« Svar #12 skrivet: 01 okt-16 kl 09:36 »
Om du har ett partytält med rejäl stomme så funkar det väl ganska hyffsat.
Men det är som vanligt ett lotteri.

Jag byggde ett växthus av 45x45 reglar och åldersbeständig byggplast.
2,60x4,50 och det blev drygt tre meter högt i nock för drygt 2000:- 
Räknar iskallt med att det kommer att klara 2-4 år innan jag behöver byta någon plast, stommen lär hålla i mååååååånga år.
byggplast=diffspärr är värdelös utomhus.
Anledning är att den inte tål UV-ljus.Blir spröd som kex redan efter något år.
har provat,bättre att köpa växthusplast. kostar ungefär lika mycket men växthusplasten håller oändligt längre. Mitt stora växthus har väggar av växthusplast och närmar sig nu 30-årig födelsedag.taket åker jag nog dock på att byta,det har börjat spricka både här o där. Blir nog kanalplast istället.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Partytält som växthus
« Svar #13 skrivet: 01 okt-16 kl 10:03 »
byggplast=diffspärr är värdelös utomhus.
Anledning är att den inte tål UV-ljus.Blir spröd som kex redan efter något år.
har provat,bättre att köpa växthusplast. kostar ungefär lika mycket men växthusplasten håller oändligt längre. Mitt stora växthus har väggar av växthusplast och närmar sig nu 30-årig födelsedag.taket åker jag nog dock på att byta,det har börjat spricka både här o där. Blir nog kanalplast istället.


Nja...  Jag tittade på ett växthus i veckan med åldersbeständig diffspärr som stått i tio år utan att det blivit några problem. 600m över havet i Särnafjällen
Mitt eget stod i 5 år och en hel del återanvändes i det nya växthuset.
Så det funkar bra mycket längre än ett par tre år.

Dock kan det spricka där man vikit plasten för att kunna packa den på rulle.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Partytält som växthus
« Svar #14 skrivet: 09 jan-18 kl 21:55 »

Nja...  Jag tittade på ett växthus i veckan med åldersbeständig diffspärr som stått i tio år utan att det blivit några problem. 600m över havet i Särnafjällen
Mitt eget stod i 5 år och en hel del återanvändes i det nya växthuset.
Så det funkar bra mycket längre än ett par tre år.

Dock kan det spricka där man vikit plasten för att kunna packa den på rulle.

Jag måste också komma till byggplastens försvar. Har använt den till diverse skydd utomhus, och skulle nog säga att en 7-8 år i söderläge håller den här. Betydligt längre än vanlig lättviktspresenning. Skall man bygga ett tunnelväxthus som man ändå kanske bara vill ha 5-10 år och vill komma billigt undan så är byggplasten ett bra val.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Partytält som växthus
« Svar #15 skrivet: 11 jan-18 kl 08:39 »
Jag har också provat åldersbeständig byggplast på ett litet växthus, ca en kvadrat för fyra tomatplantor, och det har stått ute i flera år utan att visa några tecken på problem. Jag tog det jag hade liggande för att prova på innan jag bygger större.

Men det kanske inte är samma sorts plast som Målarmäster hade provat? Annat märke? Han brukar ha bra koll på grejerna så det är nog något som skiljer.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Partytält som växthus
« Svar #16 skrivet: 11 jan-18 kl 10:05 »
Intressant detta! Är det någon som kommit till skott och verkligen testat kombon partytältstomme + byggplast? Jag har ju faktiskt en sån stomme liggande, och skulle gärna prova, men behöver tips på hur man löser detaljer som förankring, dörr/ventilation, skarvning i plasten mm. Jag misstänker att maken inte tycker att det är nån särskilt bra idé, så jag får nog försöka själv om det ska bli av, trots att jag är väldigt ohändig.

Postat med Alternativ.nu´s app


MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Partytält som växthus
« Svar #17 skrivet: 11 jan-18 kl 11:56 »
Blev inte av att jag provade, och glömde sen av det. Skall försöka hinna med det i år. Hade tänkt att sätta dubbla pallkragar i varje hörn att odla och förankra i.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Partytält som växthus
« Svar #18 skrivet: 11 jan-18 kl 12:44 »
Jag testade nästan som så. Lade en 210grams presenning över ett 4x8 partytältsstomme. Skulle ha det som snickarskydd. Fungerade till snön kom lite oberäkneligt och det blev en driva jag inte såg. Det rasade in över bilen... Tog då bort stommen och reglade upp med 3 stycken längsgående 2 tum 8or och spände ned presenningen i två markliggande reglar som jag tyngde ner med sten. Det fungerade bättre, men presenningen höll inte i solen mer än två somrar har jag för mig. Skulle ha tagit byggplast istället (och jag köper den på ByggMax, så det är inte den dyraste man kan få tag i). Men frun är glad, för hon gillar inte mina provisoriska byggen ;D

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Partytält som växthus
« Svar #19 skrivet: 11 jan-18 kl 13:22 »
Jag provade nästan.

Samma sits som du med en gammal ganska stadig stomme till partytält som jag klädde med träreglar 45*45 mm, fixade stora takluckor med gångjärn och så, korrugerat genomskinligt plasttak hade jag skruvat fast. Då skulle vi förbi precis där med en grävmaskin så jag fick riva alltihop igen innan jag ens provade med plasten. Blev rätt less så sen har det inte blivit nå mer.
Mitt stod lite vindskyddat bakom en byggnad.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 1 användare
malle h

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser