Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Valla med Västgötaspets  (läst 6128 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Valla med Västgötaspets
« skrivet: 22 okt-11 kl 09:13 »
 Tänkte bara passa på att lägga in en länk till Gokvälls inslag när Barbro prövar vallning med sin Västgötaspets, passa på att titta så länge programmet ligger kvar :)
http://svtplay.se/v/2571245/gokvall/18_10?sb,p102931,1,f,-1
17.35 i programmet börjar det.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Valla med Västgötaspets
« Svar #1 skrivet: 27 apr-12 kl 07:39 »
Stön, jag kan inte se filmen!  Kan du berätta hur det gick?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Valla med Västgötaspets
« Svar #2 skrivet: 27 apr-12 kl 08:28 »
Stön, jag kan inte se filmen!  Kan du berätta hur det gick?
 

Ingen kan se filmen eftersom det är ett gammalt inlägg och Svt-play tagit bort inslaget.
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Valla med Västgötaspets
« Svar #3 skrivet: 27 apr-12 kl 11:22 »
Gammalt inlägg?  Bara ett halvår, ju!  :P  Ja, ja, vi gammaldags troll är lite mindre snabba än ni ungdomar ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ylva

  • Inlägg: 187
  • Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
SV: Valla med Västgötaspets
« Svar #4 skrivet: 27 apr-12 kl 11:32 »
Jag har inte sett tv-klippet men jag kan inskjuta att det går alldeles utmärkt att valla med västgötaspets! Jag har en nu tioårig västgötaspets som jag gått ett par vallkurser/läger med - får! Senast förra helgen var jag på en vallkurs på Svenska Herdeskolan, Häckeberga, Skåne, som Svenska Västgötaspetsklubben anordnat. Den var jättebra. Även jag som vallat för annan instruktör fick en massa nya "aha-upplevelser" och nya tips och knep och nya insikter.
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Malines här igen

  • Gäst
SV: Valla med Västgötaspets
« Svar #5 skrivet: 27 apr-12 kl 14:59 »
De jag pratat med tycker att det funkar super/är skitsvårt utifrån om de vallat med andra raser innan. (svårt om man vant sig vid ex. BC.) Är det era erfarenheter oxå?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Valla med Västgötaspets
« Svar #6 skrivet: 27 apr-12 kl 15:27 »
Men ...  inte kan det väl ...  inte kan det väl vara så att ...

att både hundar och förare och dessutom fåren är ...

- individer?   ???   8)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Valla med Västgötaspets
« Svar #7 skrivet: 27 apr-12 kl 15:29 »
Men ...  inte kan det väl ...  inte kan det väl vara så att ...

att både hundar och förare och dessutom fåren är ...

- individer?   ???   8)

Givetvis är det så, men jag har fått intrycket av att BC och kompaktare raser som ex. Västgötaspets (som ju är avlad på att valla nöt främst vad jag förstår) vallar på helt olika sätt. Stämmer det eller är det nys?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Valla med Västgötaspets
« Svar #8 skrivet: 27 apr-12 kl 15:34 »
Jag har också fått den uppfattningen.  Den ringa storleken lär ska ingå i det konceptet:  "När kon sparkar, träffar den inte hunden, utan sparken går över den."

  Men det finns både underbara BC och helt oanvändbara sådana.

Liksom förare ...  8)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Valla med Västgötaspets
« Svar #9 skrivet: 27 apr-12 kl 17:01 »
Stön, jag kan inte se filmen!  Kan du berätta hur det gick?
Det verkade gå bra :)
Hon fick prova att valla får i fålla.
Synd att inte klippet finns kvar, undrar om det kan finnas på Youtube?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Västgötamor

  • Inlägg: 324
  • trollen vaktar hönsen
    • Småland
SV: Valla med Västgötaspets
« Svar #10 skrivet: 28 apr-12 kl 02:40 »
Mina vättar har lärt sig att valla mina höns, jag går i mitten o de ute på kanterna när hönsen ska drivas in i hönsgården (om jag skulle behöva åka bort mitt på dan av nån anledning) Och nej, hönsen är inte rädda för dem, men går undan för säkerhets skull ändå
Västgötamor

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Valla med Västgötaspets
« Svar #11 skrivet: 28 apr-12 kl 09:38 »
Men om "vallningsobjekten" är rädda för hunden, då brukar det bli riktigt trassligt, med panikslagna djur utspridda i flera härader.  :o

Vallning handlar, enligt min mening, mera om rangordning än om hot.  Ett flockdjur gör som en ranghögre individ säger.  Hunden är ranghögre än får och höns, men lägre i rang än föraren.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Valla med Västgötaspets
« Svar #12 skrivet: 28 apr-12 kl 09:51 »
Men om "vallningsobjekten" är rädda för hunden, då brukar det bli riktigt trassligt, med panikslagna djur utspridda i flera härader.  :o

Vallning handlar, enligt min mening, mera om rangordning än om hot.  Ett flockdjur gör som en ranghögre individ säger.  Hunden är ranghögre än får och höns, men lägre i rang än föraren.

Det låter som en vettig inställning.

Funderar dock på om grannens kor uppfattar hans BC som högre i rang än dem. Tycker inte att det verkar så. Grannen använder hunden när korna ska hem. Särskilt om någon inte kommer in till kvällen som den ska. Då skickar han iväg hunden att hämta den, och om kossan trilskas nyper hunden den i bakhasorna tills den gör som hunden säger.

Känns mer som relationen "jobbigt syskon" än "högst i rang", men jag spekulerar bara. Samarbetet mellan de olika djurslagen och männiksan intresserar mig dock mycket.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Valla med Västgötaspets
« Svar #13 skrivet: 28 apr-12 kl 09:56 »
Känns mer som relationen "jobbigt syskon" än "högst i rang", men jag spekulerar bara. Samarbetet mellan de olika djurslagen och männiksan intresserar mig dock mycket.
Ja, visst är det fascinerande!  Men vad är "jobbigt syskon" annat än en utdragen rangstrid mellan två ganska jämnstarka personer? :P

Skillnad med hönor och hund, skillnaden är himmelsvid!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser