Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slowcooker  (läst 11133 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Slowcooker
« skrivet: 21 nov-17 kl 17:51 »
Idag lagar jag Boston baked beans i slow cookern. Det är bönor (vita och pinto som jag hade hemma), rökt fläsk och kryddor.  :-*
  Vad är en slow cooker ?  Går det att laga bönor i dem.  Har funderat på att skaffa en tryckkokare men kanske är en slow cooker lika bra till bönor eller bättre?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

alternaiv

  • Inlägg: 9333
    • Småland
    • Tvåleriet
SV: Slowcooker
« Svar #1 skrivet: 21 nov-17 kl 18:05 »
  Vad är en slow cooker ?  Går det att laga bönor i dem.  Har funderat på att skaffa en tryckkokare men kanske är en slow cooker lika bra till bönor eller bättre?
Jag har en skitsnygg, retro i vinrött, du kan få köpa den för 200 sek plus frakt.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Slowcooker
« Svar #2 skrivet: 21 nov-17 kl 18:43 »
Jag har en skitsnygg, retro i vinrött, du kan få köpa den för 200 sek plus frakt.
Jag måste informera mig om den är en bättre lösning för att koka bönor med än tryckkokare.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Slowcooker
« Svar #3 skrivet: 21 nov-17 kl 18:57 »
Slow cocker saluförs bland annat under varumärket croc pot. Finns mycket att läsa på nätet om dem.

Mvh
Magnus


alternaiv

  • Inlägg: 9333
    • Småland
    • Tvåleriet
SV: Slowcooker
« Svar #4 skrivet: 21 nov-17 kl 18:58 »
Jag måste informera mig om den är en bättre lösning för att koka bönor med än tryckkokare.
Jag skulle inte rekommendera den framför en vanlig gryta.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

andtol

  • Gäst
SV: Slowcooker
« Svar #5 skrivet: 21 nov-17 kl 19:01 »
Jag skulle inte rekommendera den framför en vanlig gryta.

Jag har flera vänner som sätter igång sin slow coker på morgonen och sen när de kommer hem på em så är kvällsmaten färdig. Det känns lite läskigt men smidigt om man inte hinner stå vid spisen.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Slowcooker
« Svar #6 skrivet: 21 nov-17 kl 22:31 »
Det jag funderar på med slow cooking är om inte den långdragna processen förstör vitaminer på precis samma sätt som när man varmhåller normalt tillagad mat i många timmar.

alternaiv

  • Inlägg: 9333
    • Småland
    • Tvåleriet
SV: Slowcooker
« Svar #7 skrivet: 21 nov-17 kl 23:30 »
Det jag funderar på med slow cooking är om inte den långdragna processen förstör vitaminer på precis samma sätt som när man varmhåller normalt tillagad mat i många timmar.
Vitaminer förstörs, men inte mineraler.
Och vitaminer har vi inga problem att få i oss idag med alla grönsaker, frukt och bär som vi äter och dricker (som inte är slowcookade)
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Slowcooker
« Svar #8 skrivet: 22 nov-17 kl 10:28 »
  Vad är en slow cooker ?  Går det att laga bönor i dem.  Har funderat på att skaffa en tryckkokare men kanske är en slow cooker lika bra till bönor eller bättre?
Jag har flera vänner som sätter igång sin slow coker på morgonen och sen när de kommer hem på em så är kvällsmaten färdig. Det känns lite läskigt men smidigt om man inte hinner stå vid spisen.

Ja det går att laga bönor i den, men det går inte snabbare som i en tryckkokare utan den lagar mat sakta och länge. Perfekt till långkok. Jag använder vår som Toll är inne på. Förbereder maten på morgonen eller kvällen innan och sätter igång den på morgonen eller förmiddagen. Medan jag håller på med annat lagas maten och är klar på kvällen. I förrgår kokte jag fläsklägg i den. Om man gillar fläskskysmak på rotmoset kan rotsakerna med fördel koka med sista tiden. Kräver då att man är hemma förstås. Pulled pork eller annat kött är fint att göra i den, ärtsoppa och chili con Carme också. Ja allt man vill laga länge.
Eftersom det rör sig om långkok så hade vitaminer kokats bort också annars. Fördelen med att laga i denna jämfört med på spis eller i ugn är att slowcookern dra lite el och inte behöver passas på samma sätt. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Slowcooker
« Svar #9 skrivet: 24 nov-17 kl 18:09 »
Ja det går att laga bönor i den, men det går inte snabbare som i en tryckkokare utan den lagar mat sakta och länge. Perfekt till långkok. Jag använder vår som Toll är inne på. Förbereder maten på morgonen eller kvällen innan och sätter igång den på morgonen eller förmiddagen. Medan jag håller på med annat lagas maten och är klar på kvällen. I förrgår kokte jag fläsklägg i den. Om man gillar fläskskysmak på rotmoset kan rotsakerna med fördel koka med sista tiden. Kräver då att man är hemma förstås. Pulled pork eller annat kött är fint att göra i den, ärtsoppa och chili con Carme också. Ja allt man vill laga länge.
Eftersom det rör sig om långkok så hade vitaminer kokats bort också annars. Fördelen med att laga i denna jämfört med på spis eller i ugn är att slowcookern dra lite el och inte behöver passas på samma sätt. :)
Tack skall tänka till hur jag skall lösa det där med bönkoken.  Jag älskar stora vita bönor  :)
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Slowcooker
« Svar #10 skrivet: 27 nov-17 kl 19:37 »
Dr Mercola rekommenderar att man gör långkok med  kycklingskrov. Koktid 24 - 72 timmar i Crock pot.  Jag vet inte om Slow cooker och Crock pot är samma sak.  Enligt Mercola ger dessa långkok med kycklingben  positiva hälsofördelar tex för värk i kroppen,  starkare hår och naglar, stärker immunförsvaret mm.  Eftersom dessa långkok  enligt Mercola frigör mineraler, kalcium, magnesium, fosfor och andra spårämnen påverkar det även vårt skelett.  Så att bara tänka på vitaminer ger inte hela bilden. 

Kineserna med sin traditionella medicin återkommer i många av sina recepttillverkning att dekokterna skall koka mycket länge. 

Med ovan infallsvinklar ser jag inte att man kan få samma effekt med en tryckkokare.  Men skall man skaffa  en kastrull med sladd  som tar plats bland allt annat?   Det är inte bara Mercola som återkommer om att koka kycklingbensoppa. Det verkar den äldre befolkningen runt medelhavet göra inkl judarna.   Hur får man tag i kycklingben och skrov när man inte har höns?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Slowcooker
« Svar #11 skrivet: 27 nov-17 kl 19:47 »
använde vår senast i natt. hade lite kött över efter gårdagens middag men inget till.
slängde i några potatisar och satte den på låg i 8 timmar. på morgonen hade jag fin potatis till köttet.
blir lite som bakad potatis.

brukar annars använda den för att koka in lite gottigt i revben och möra dom inför grillning .

en köttfärsås är inte heller dumt .

och ja en vanlig gryta är trevligare men då är det rätt mycket annat man inte kan göra.
nu kan man ladda den på morgonen jobba och sen är maten klar.
inte alltid kul att ställa sig och laga mat efter en lång arbetsdag , då är den kanon.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Slowcooker
« Svar #12 skrivet: 27 nov-17 kl 20:17 »
Kan man på något sätt långsamkoka utan ström, på en vedspis? Hur varmt ska det vara i en sån slow cooker? För det kokar väl egentligen inte?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Slowcooker
« Svar #13 skrivet: 27 nov-17 kl 20:39 »
Kan man på något sätt långsamkoka utan ström, på en vedspis? Hur varmt ska det vara i en sån slow cooker? För det kokar väl egentligen inte?

Koka upp på spisen och använd koklåda eller wonderbag: http://wonderbagsweden.se/
Kaninuppfödare och pelargontant.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Slowcooker
« Svar #14 skrivet: 27 nov-17 kl 20:59 »
Koka upp på spisen och använd koklåda eller wonderbag: http://wonderbagsweden.se/
Använder du själv en sådan tingest? 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Slowcooker
« Svar #15 skrivet: 27 nov-17 kl 23:50 »
Dr Mercola rekommenderar att man gör långkok med  kycklingskrov. Koktid 24 - 72 timmar i Crock pot.  Jag vet inte om Slow cooker och Crock pot är samma

Med ovan infallsvinklar ser jag inte att man kan få samma effekt med en tryckkokare. Hur får man tag i kycklingben och skrov när man inte har höns?

Crock pot är ett varumärke och är samma som en slow cooker. En tryckkokare använder man för att laga mat snabbare och förkorta tillagningstiden så det ör inte samma som en slow cooker. Kycklingben och kycklingskrov kan du ta till vara på när du köper hel kyckling eller kycklingdelar med ben i affären. Vill du göra storkok kan du frysa in ben och skrov efterhand som du tar fram när det är dags för långkok.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Slowcooker
« Svar #16 skrivet: 28 nov-17 kl 08:32 »
Använder du själv en sådan tingest?
Jag önskar mig en wonderbag men änsålänge har jag inte testat någon.
Kaninuppfödare och pelargontant.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Slowcooker
« Svar #17 skrivet: 28 nov-17 kl 08:59 »
Jag önskar mig en wonderbag men änsålänge har jag inte testat någon.

Problemet är ju att man inte har kontroll på när temperaturen sjunker under 80 grader

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Slowcooker
« Svar #18 skrivet: 28 nov-17 kl 12:20 »
Har man en vanlig gryta kan man väl ställa in den i ugnen på 80 grader om man vill testa långkok? Helst med bara undervärme.

Jag har en lös induktionsplatta som jag köpte på Biltema för en liten peng för att testa. Den har tempinställning (bara fasta lägen, 70 grader det lägsta), så den borde fungera. Men frun har knyckt den till hönsmatskok...

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Slowcooker
« Svar #19 skrivet: 28 nov-17 kl 12:31 »
Har man en vanlig gryta kan man väl ställa in den i ugnen på 80 grader om man vill testa långkok? Helst med bara undervärme.

Jag har en lös induktionsplatta som jag köpte på Biltema för en liten peng för att testa. Den har tempinställning (bara fasta lägen, 70 grader det lägsta), så den borde fungera. Men frun har knyckt den till hönsmatskok...
Jag skall testa med pintobönor i ugnen.  Jag har glaskarotter med lock och de borde funka.  Få se hur det funkar med blötläggning av bönorna över natten uppkok och så in i ugnen tills de är klara.  Min ugn tillåter 0 grader och uppåt jag "tror" det är en varmluftugn köpte den begagnad. Ugnen är bättre än hällen. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Slowcooker
« Svar #20 skrivet: 28 nov-17 kl 23:54 »
Har man en vanlig gryta kan man väl ställa in den i ugnen på 80 grader om man vill testa långkok? Helst med bara undervärme.

Jag har en lös induktionsplatta som jag köpte på Biltema för en liten peng för att testa. Den har tempinställning (bara fasta lägen, 70 grader det lägsta), så den borde fungera. Men frun har knyckt den till hönsmatskok...

Lagar man inte då ofta funkar ugnen bra. Fördelen med en slow cooker är att de inte drar lika mycket el som ugnen gör. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Slowcooker
« Svar #21 skrivet: 29 nov-17 kl 11:30 »
Problemet är ju att man inte har kontroll på när temperaturen sjunker under 80 grader
Det löser man med en termometer.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Berberis

  • Inlägg: 1596
    • Närke
SV: Slowcooker
« Svar #22 skrivet: 30 nov-17 kl 23:27 »
Tack skall tänka till hur jag skall lösa det där med bönkoken.  Jag älskar stora vita bönor  :)
Jag med. Jag tager en hel påse med 500 gram bönor, lägger dem i blöt över natten och kokar dem sakta på spisens trögaste platta. Det tar 1½ timme. De bönor som inte går åt lägger jag i några byttor i frysen. Jag tror att det är det effektivaste sättet.
Bara på skoj satte vi oss att räkna - gubben och jag:
Priset på elen om jag kokar så här varje vecka under resten av mitt liv (är också född på 40-talet.) Ställt mot kostnaden för en bra Slowcooker plus el för denna. Om det ska löna sig ekonomiskt med en Slowcooker, måste jag bli en bra bit över 100 år (vilket ingen i min släkt någonsin har lyckts med).
Å andra sidan: Om jag köper en Slowcooker och lagar massor med goda möra grytor till oss båda och till många matlådor... och om det gör oss glada och lyckliga... och om min son och arvinge också vill använda den... Ja, då kanske jag skall slå till.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Slowcooker
« Svar #23 skrivet: 03 dec-17 kl 12:00 »
Man behöver inte köpa lyxvarianterna av de slow cookers som finns. Jag gav 295kr för vår och den fungerar utmärkt. :)

Har man tiden att passa långkok som lagas på spisen klarar man sig utan en slow cooker. Bönor räknar jag inte till långkok. Jag kokar också olika sorters bönor på spisen som jag sedan fryser in. Baked beans gör jag i slow cookern, men då har jag bl a rökt fläsk i och det lagas i sju-åtta timmar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Slowcooker
« Svar #24 skrivet: 03 dec-17 kl 12:29 »
Jag med. Jag tager en hel påse med 500 gram bönor, lägger dem i blöt över natten och kokar dem sakta på spisens trögaste platta. Det tar 1½ timme. De bönor som inte går åt lägger jag i några byttor i frysen. Jag tror att det är det effektivaste sättet.
Bara på skoj satte vi oss att räkna - gubben och jag:
Priset på elen om jag kokar så här varje vecka under resten av mitt liv (är också född på 40-talet.) Ställt mot kostnaden för en bra Slowcooker plus el för denna. Om det ska löna sig ekonomiskt med en Slowcooker, måste jag bli en bra bit över 100 år (vilket ingen i min släkt någonsin har lyckts med).
Å andra sidan: Om jag köper en Slowcooker och lagar massor med goda möra grytor till oss båda och till många matlådor... och om det gör oss glada och lyckliga... och om min son och arvinge också vill använda den... Ja, då kanske jag skall slå till.
Vad gäller möjligheterna till att själv tillreda mina älskade vita bönor med tex tryckkokare eller  slow cooker fick mig att tänka till.  När jag har försökt att själv koka bönor är det inte bara den långa koktiden, som jag upplever negativ utan också smaken.  Jag  tycker alltid att köpta bönor är mycket godare.
I onsdags gjorde jag ett nytt försök med pintobönor.  Blötläggning ett dygn och så kryddade jag med vit- och svartpeppar, lagerblad, spiskummin, salt.  Jag följde proceduren att byta vatten osv.  Det blev betydligt längre koktid och jag lyckades inte heller den här gången få till en smaklig pintobönsröra, som den smakar på Tacorestaurangerna.

En annan älsklingsmat jag inte klarar är det indiska kökets dhall.  Om jag kunde få till denna som det smakar på restauranger skulle jag berika min kost.  Där är det inte koktiden utan kryddorna.  Jag lyckas inte heller med Dhall då jag använder färdiköpta kryddor. 

 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Slowcooker
« Svar #25 skrivet: 03 dec-17 kl 13:34 »
2 min för att slänga i bakpotatis i crockpotten. kl 19 när dom som ska äta kommer är dom färdiga och jag kan fortsätta bygga inhängnad m.m dessutom blir bakpotatis väldigt bra i den.

Stengrim

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Slowcooker
« Svar #26 skrivet: 03 dec-17 kl 15:33 »
Lagade just risgrynsgröt i min (inhandlad för 0 pengar då jobbgrannarna städade) tog fyra timmar men krävde ingen passning alls.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Slowcooker
« Svar #27 skrivet: 04 dec-17 kl 00:54 »
Lagade just risgrynsgröt i min (inhandlad för 0 pengar då jobbgrannarna städade) tog fyra timmar men krävde ingen passning alls.

Risgröt ska jag prova. Brukar börja med min på platta och avsluta i ugnen.
Har du tips på något bra recept?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Slowcooker
« Svar #28 skrivet: 04 dec-17 kl 09:08 »
Läste precis i jakttidningen. De hade gjort ett test på slowcookers och fått den här som testvinnare: https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksmaskiner/tillagningsapparater/ris-angkokare/slow-cooker-002398/

Eftersom de drar så lite ström så kan det vara ett alternativ för matlagning i bilen, eller för varmhållning.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Slowcooker
« Svar #29 skrivet: 04 dec-17 kl 10:19 »
Läste precis i jakttidningen. De hade gjort ett test på slowcookers och fått den här som testvinnare: https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksmaskiner/tillagningsapparater/ris-angkokare/slow-cooker-002398/

Sådär ser min ut fast utan digital timer. Tre olika värmelägen och så får man själv slå på och stänga av den. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Stengrim

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Slowcooker
« Svar #30 skrivet: 04 dec-17 kl 17:50 »
Har du tips på något bra recept?

2dl ris per liter mjölk, koka tills det är färdigt.

Dessa bönor är annars väldigt goda och funkar utmärkt att göra i slowcooker: https://tenplay.com.au/channel-ten/masterchef/recipes/george-s-homemade-baked-beans

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Slowcooker
« Svar #31 skrivet: 12 dec-17 kl 13:04 »
Sådär ser min ut fast utan digital timer. Tre olika värmelägen och så får man själv slå på och stänga av den. :)
Igår fastnade jag på svart vitlök. Det finns många "hur tillaga" på You tube. Där använde man rice cooker. Det tog ca 14 dagar på svag värme och sedan ytterligare lagring för att tillreda vitlöken till något annat än den vi är vana vid. 
Är det någon som smakat svart vitlök och tycker det är värt 14 dagars "kokning"?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: Slowcooker
« Svar #32 skrivet: 31 jan-18 kl 10:53 »
Igår fastnade jag på svart vitlök. Det finns många "hur tillaga" på You tube. Där använde man rice cooker. Det tog ca 14 dagar på svag värme och sedan ytterligare lagring för att tillreda vitlöken till något annat än den vi är vana vid. 
Är det någon som smakat svart vitlök och tycker det är värt 14 dagars "kokning"?

Funderar på att skaffa en slowcooker och testa just detta...

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: Slowcooker
« Svar #33 skrivet: 31 jan-18 kl 11:49 »
 Har precis gjort om några vitlökar till svarta, hade en plats på jobbet som höll 60 grader Celcius. Slog in vitlökarna i aluminiumfolie och placerade dem i en plåtburk för att värmen skulle bli så jämn som möjligt.
Jag hade dem i värmen i 2 veckor och 5 dagar provsmakade efter 2 veckor men de blev bättre efter 5 dagar till.
 Man ska nog ha vitlökarna på ett ställe med god ventilation eftersom det luktar mycket om dem under processen.

 Värt att göra? Ja kanske försök att köpa en "black garlic" först för att se om du tycker om smaken.

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: Slowcooker
« Svar #34 skrivet: 22 feb-18 kl 06:57 »
Fick en slowcooker i Alla Hjärtans Dag present, så den är igång på ett test.

Den var lite dum i värmeinställningen / jag var dum som inte kollade mer noga....  För den hade i tur och ordning:  off / low / high /warm   så utan att fundera mycket på saken så började jag på "low", inte på "warm"...   så med viss risk har jag överkokt vitlöken från start...  men det får gå som läropengar (jag köpte affärsvitlök innan jag offrade någon hemmaodlad).  Nu är jag i alla fall över på "warm" och har satt en dimmer (för glödljus) som tåler 300W för att kunna ratta in temp lite mer noga  (slowcookern är på 200W och som sagt går den ju verkligen inte på max).  Läcker lite värme när jag har termomentern ned under locket även om jag tätar med trasa - sjönk från 68 till 66 grader över natten, så jag rattade upp den lite nu på morgonen så får jag se vad den står på ikväll.  Siktar på 70, snarare än 60, så håller den sig stabil ungefär här så blir det nog bra när jag lägger på locket ordentligt igen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Slowcooker
« Svar #35 skrivet: 22 feb-18 kl 08:21 »
Men har inte kokaren termostat? I så fall bråkar du bara med den om du sätter en dimmer på inkommande.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Slowcooker
« Svar #36 skrivet: 22 feb-18 kl 08:30 »
Slowcookers av den enkla sorten med bara tre lägen brukar ha cirka 80 grader på low och 90 på high om jag kommer ihåg rätt... Har inte använt vår på ett tag nu, den är nog över 10 år gammal.

För 10 år sen visste ingen jäkel vad en slow cooker var (fick köpa från england), eller pulled pork för den delen. Nu är det vardagsgrejer. Jag kan bara dra slutsatsen att jag är en trendsättare då allt jag gör verkar bli poppis med andra efter ett tag...

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: Slowcooker
« Svar #37 skrivet: 22 feb-18 kl 10:41 »
Jag mätte upp strax över 90 grader på "low".

Nej, jag tror inte att en så här enkel modell har något termostat alls, inget indikerar det.  Den gör definitivt ingen reglering via av/på-reglering och jag har svårt att tro att man kostat på den någon mer mjuk/följsam reglering än så i denna prisklassen. 

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Slowcooker
« Svar #38 skrivet: 14 okt-19 kl 20:52 »
En fråga. Min spis går det inte att sjuda mat med. Då det är full fart på alla plattor oavsett vilken siffra jag väljer. Använder mest ugnen för matlagning ändå. Så jag har lärt mig att anpassa mig.
Ärtsoppa är t.ex ett sattyg att få till. Särskilt då jag är lite pedant. Den kan ju liksom inte sjuda för länge. Den blir ju bara godare.

Men är en slow cooker ett alternativ för mig för min ärtsoppa?
En ny spis, denna är begagnad så nästa ska vara ny med garanti! Men kostar väl en 5-6000 kr. Den förra var begagnad och har varit lika från start. Så himla less
Eller en slow cooker för 500 kr.

Upprepar att jag är lite pedant. Soppan ska bli lite tjock och få en fast och fin färg.

Vinterhalv året kan jag göra det på spispannan (wamsler). Men då gäller det att tanken är nere på 20 grader så jag kan elda i en 4-5 timmar utan risk för den kokar. Inte alltid jag känner mig så varm att jag unnar mig ett dygns kyla.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Berberis

  • Inlägg: 1596
    • Närke
SV: Slowcooker
« Svar #39 skrivet: 14 okt-19 kl 22:33 »
Ärter kokade jag en gång i en koklåda.
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=187021.0
Det är en enkel och billig metod. Goda blev de också.
Jag har inte använt den metoden på länge, men nu blir jag riktigt sugen på gula ärtor. Något för en kulen dag kanske?

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Slowcooker
« Svar #40 skrivet: 16 okt-19 kl 03:24 »
Det funkar bra att göra ärtsoppa i en slow cooker. Bruna bönor och Boston baked beans har jag också gjort med ok resultat.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Slowcooker
« Svar #41 skrivet: 16 okt-19 kl 10:20 »
Vad gäller möjligheterna till att själv tillreda mina älskade vita bönor med tex tryckkokare eller  slow cooker fick mig att tänka till.  När jag har försökt att själv koka bönor är det inte bara den långa koktiden, som jag upplever negativ utan också smaken.  Jag  tycker alltid att köpta bönor är mycket godare.
I onsdags gjorde jag ett nytt försök med pintobönor.  Blötläggning ett dygn och så kryddade jag med vit- och svartpeppar, lagerblad, spiskummin, salt.  Jag följde proceduren att byta vatten osv.  Det blev betydligt längre koktid och jag lyckades inte heller den här gången få till en smaklig pintobönsröra, som den smakar på Tacorestaurangerna.

En annan älsklingsmat jag inte klarar är det indiska kökets dhall.  Om jag kunde få till denna som det smakar på restauranger skulle jag berika min kost.  Där är det inte koktiden utan kryddorna.  Jag lyckas inte heller med Dhall då jag använder färdiköpta kryddor. 

 
Något man upptäckt i London (där det finns indiska kök på varje gata) är att det krävs en indisk kock för att lyckas. samma slutsats har man kommit till i Sverige då de få indiska restauranger som finns importerar kockar. Har provat flera kök med andra kockar bl.a ett ställe med afgansk kökspersonal och de har inte lyckats. Något med det indiska köket kräver fingertoppskänsla som man tydligen bara kan få med indiska lärare.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Slowcooker
« Svar #42 skrivet: 16 okt-19 kl 13:49 »
Det funkar bra att göra ärtsoppa i en slow cooker. Bruna bönor och Boston baked beans har jag också gjort med ok resultat.

Hur är det med vatten bortfall ala ånga?
Hur lång tid tog det för en ärtsoppa?  På spisen är det ju snitt 3-4 timmar.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Slowcooker
« Svar #43 skrivet: 16 okt-19 kl 16:31 »
Hur är det med vatten bortfall ala ånga?
Hur lång tid tog det för en ärtsoppa?  På spisen är det ju snitt 3-4 timmar.

Jag minns inte receptet riktigt men brukar googla upp recept på nätet. Provade ett ärtsopperecept med morötter men gillade inte att soppan blev så orange. Vet inte om man brukar ha i morötter i ärtsoppa i vissa delar av Sverige.
Jag har använt mindre vatten än vanliga ärtsopperecept från början och tillsatt mer i slutet vid behov.
När jag använder slow cookern laddar jag den på morgonen/förmiddagen sätter på low så är det klart på kvällen. 7-9 timmar kanske. Har jag fläsk i brukar jag ta upp biten tidigare så det inte kokar sönder helt. Delar det i bitar och tillsätter i slutet igen. Smakar av och slutkryddar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Slowcooker
« Svar #44 skrivet: 16 okt-19 kl 22:23 »
Som flera har skrivit: Det går jättebra att koka ärtsoppa och risgrynsgröt i koklåda. Det går åt lite mindre vätska har jag för mig. I princip kokar man maten några minuter på spisen och ställer sedan ner grytan i något isolerat. En del kör med hö i en trälåda. Jag har använt en helt vanlig kylväska, men då måste man skydda plastbotten och sidor, tex med grytunderlägg i botten och en badhandduk eller tidningar runt den heta kastrullen. Det fanns en bra artikel i tidningen Vi för årtionden sedan om den här metoden och några recept. Dock ska man vara försiktig med köttkokning, har jag för mig.

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Slowcooker
« Svar #45 skrivet: 17 okt-19 kl 01:05 »
Prova att lägga några brickor/mynt under kastrullen så kanske du kan få till ett sjudande läge?

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Slowcooker
« Svar #46 skrivet: 17 okt-19 kl 08:37 »
Prova att lägga några brickor/mynt under kastrullen så kanske du kan få till ett sjudande läge?

Är inte det tricket till för äkta gjutjärns plattor?
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Slowcooker
« Svar #47 skrivet: 17 okt-19 kl 16:45 »
Jag var in på Lidl när jag ändå var in till storstan. En slow cooker vid namn SILVERCREST. 6 liter och 3 år garanti.
Duger den till ärtsoppa så blir jag glad. Kostade ju mindre än en begagnad på blocket.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Berberis

  • Inlägg: 1596
    • Närke
SV: Slowcooker
« Svar #48 skrivet: 17 okt-19 kl 18:12 »
Prova att lägga några brickor/mynt under kastrullen så kanske du kan få till ett sjudande läge?
Det har jag också funderat på. Någonstans i mitt minne kom jag på att husmödrarna kunde sticka in brödkniven en bit under kastrullen. I så fall en ganska tunn kniv med trähandtag. (Kanske rentav en gammal brödkniv från Karlsson och Nilsson?) Jag kan bara inte minnas var jag läst eller hört om det. Maken hade aldrig hört talas om det knepet. Det är alla fall ett knep som måste hållas absolut hemligt för små barn.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Slowcooker
« Svar #49 skrivet: 18 okt-19 kl 04:07 »
Jag var in på Lidl när jag ändå var in till storstan. En slow cooker vid namn SILVERCREST. 6 liter och 3 år garanti.
Duger den till ärtsoppa så blir jag glad. Kostade ju mindre än en begagnad på blocket.
Det kan den säkert. Jag har en liknande med gryta/skål i keramik. Gav 300kr för den och den funkar bra för de behoven jag har.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Slowcooker
« Svar #50 skrivet: 11 nov-19 kl 20:00 »
Jag gjorde då min första ärtsoppa i slowcookern. Och jäklar vilken bra maskin. Ett paket ärtor, en fin hackad rökt fläskbit, 2 hackade gula lökar, 2 liter vatten, lite kryddpeppar, blev tvungen att ta 3 st köttbuljonger för att få en smak jag uppskattar. När jag kokade på spisen så behövde jag alltid 2 st. Så det var ju annorlunda.
Men va paff jag blev då jag såg att lökbitarna fanns kvar! På spisen så kokade dom alltid bort.
Ca 6 timmar tog det på medeltemp i  5 timmar och en timme i slutet på högsta för att ånga bort lite mer vätska.
En skål ärtsoppa till frukost nu sålänge maskinen puffar å går som den ska. Ett kok räcker en vecka ungefär.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser