Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ostmassan blir grynig  (läst 6485 gånger)

Sophia Ström

  • Inlägg: 5
    • -
Ostmassan blir grynig
« skrivet: 24 aug-17 kl 18:46 »
Hej!
Har provat göra två omgångar halloumi på egen handmjölkad getmjölk.

Båda gångerna blev ostmassan alldeles grynig och trådig, nästan direkt. Den sjunker som en klump till botten och går inte alls att "skära i kuber" som det står i alla recept. Ser mer ut som tjock, klistrig keso. Vasslen blir även ganska mjölkig i färgen, inte alls klar.

Men - halloumin blev fantastiskt god och höll ihop alldeles utmärkt när jag stekte den. Så slutresultatet är perfekt!

Undrar dock vad det är som händer och varför? Jag vill ju kunna prova andra ostar och då är ju utgångsreceptet detsamma. 

Jag har till ca 6 liter mjölk haft i 1 dl yoghurt och 20 ml löpe av den sort som finns på Apoteket, "Ostlöpe". Värmde till 40 grader, tillsatte yoghurt, väntade 20 min, tillsatte löpe. Efter 30 min blev resultatet som ovan nämnt.

Min teori var först att det var filmjölken som gjorde det. Men tittade nu på filmklippet där Mandelmanns gör sin "fjälloumi" med både yoghurt, fil och löpe i. Där blir ostmassan som den "ska" bli, blank, slät och vilande alldeles under ytan på vasslen. 

Nästa teori är om jag tillsätter för mycket löpe? Läste 30 ml till 10 liter mjölk, tyckte därför 20 ml till 6 liter skulle vara lagom.

En annan teori är om det är för att getmjölken är några dagar gammal?
Har bara en get som ger 2,5 liter per dag, därför är den äldsta mjölken två-fyra dagar gammal när jag har tillräckligt för att göra en sats ost.

Tankar, idéer? :)
« Senast ändrad: 24 aug-17 kl 18:52 av Sophia Ström »

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ostmassan blir grynig
« Svar #1 skrivet: 24 aug-17 kl 20:56 »
En tanke är att det kan vara löptemperaturen som är för hög, kanske skär sig youghurten, eller det blir andra oväntade effekter? Prova med en lägre löptemperatur, 36-37 grader brukar räcka.
Sen kan det förstås också vara så att mjölken är för gammal som du misstänker. Jag brukar aldrig använda mjölk som är äldre än 3 dygn när jag gör ostmasse-baserade saker. Mjölken blir liksom för sur, och då blir det konstigt med löpningen och massan håller inte ihop ordentligt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sophia Ström

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Ostmassan blir grynig
« Svar #2 skrivet: 06 sep-17 kl 14:21 »
Jag har nu provat göra två satser till. Första hade jag i filmjölk vid 40 grader och löpe vid 37.
Andra filmjölk vid 38 och löpe vid 36.

Precis samma sak händer... Det händer dessutom direkt efter att jag haft i löpen. 1-2 minuter senare har ostmassan separerat och blivit grynig. Fick till en bild.

Varför? ???

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ostmassan blir grynig
« Svar #3 skrivet: 06 sep-17 kl 15:16 »
Många som gör egen halloumi syrar inte als med syrningskultur, och de flesta är nere på 30 grader,

http://dalmatianmom.blogspot.fi/2014/06/hemmagjord-halloumi.html

http://www.cheesemaking.com/Halloumi.html


Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Ostmassan blir grynig
« Svar #4 skrivet: 07 sep-17 kl 12:36 »
Hej!
Kan man göra halloumi på vanlig köpt 3% mjölk? Eller ska man köpa någon speciell mjölk för att göra det?
Hoppas på svar 🏵
Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Ostmassan blir grynig
« Svar #5 skrivet: 07 sep-17 kl 13:02 »
Jag gick in o tittade på Mandelmanns recept på Halloumi.. Där står 3ml löpe till 10l mjölk.. Du skriver 20-30ml löpe.. Kanske där det blir fel.. Eller har Mandelmanns skrivit fel.. 3ml till 30ml är en himla stor skillnad.. Vilket är det som är rätt? 😔
Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ostmassan blir grynig
« Svar #6 skrivet: 07 sep-17 kl 14:50 »
Det beror lite på vad en har för löpe, hur koncentrerad den är. Mejerilöpe som de flesta "proffs" använder är mer koncentrerad och då går det inte åt så mycket. Den löpe som går att köpa i mataffären är inte så dryg, så det går åt mer. Så alla har säkert rätt, samtidigt  :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Ostmassan blir grynig
« Svar #7 skrivet: 07 sep-17 kl 15:55 »
Okej! Men om man ska göra efter Mandelmanns recept då.. Om man köper ostlöpen på apoteket, hur mycket ska man då ha i? Det står kanske på flaskan 🏵

Postat med Alternativ.nu´s app


Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Ostmassan blir grynig
« Svar #8 skrivet: 07 sep-17 kl 15:57 »
Vilken mjölk ska man köpa om man vill göra halloumi om man inte har tillgång till färsk ko mjölk? 🏵
Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ostmassan blir grynig
« Svar #9 skrivet: 08 sep-17 kl 06:04 »
Okej! Men om man ska göra efter Mandelmanns recept då.. Om man köper ostlöpen på apoteket, hur mycket ska man då ha i? Det står kanske på flaskan 🏵

Postat med Alternativ.nu´s app

Det står på flaskan, ja. Brukar vara hushållslöpe de säljer på apoteket också. Den starkare varianten får köpas från en grossist.
Vilken mjölk ska man köpa om man vill göra halloumi om man inte har tillgång till färsk ko mjölk? 🏵
Mvh Susanne

Nu är det här ren hörsägen, för jag har aldrig ystat på annat än färsk kosse- eller getmjölk, men det sägs att det ska vara lågpastöriserad (alltså "vanlig" paketmjölk). Den som har extra lång hållbarhet är UHT-pastöriserad och går inte att få att ysta sig alls.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Ostmassan blir grynig
« Svar #10 skrivet: 10 sep-17 kl 21:49 »
Du har ju fått ostmassa alldeles för tidigt, så att säga. För hög temperatur och för snabb syrning. Hur snabbt kyler du mjölken ...du har kanske mycket syrning i den från början liksom och när du tillsätter yoghurt i hög temperatur så blir det för våldsamt. En bra syrningstemp brukar vara runt 32 grader---du skulle kanske testa med det.

Anna Sjölin

  • Inlägg: 2
SV: Ostmassan blir grynig
« Svar #11 skrivet: 27 nov-19 kl 15:51 »
Vi gjorde efter Mandelmans recept på fäbodkursen. Blev kanon god.
Tycker dock de låter som mycket löpe.
Nu vet jag inte vad apoteket har för löpe då jag köper storflaska.
Ystar ochså på getmjölk  :)

Men hallomin gjorde vi på fjällko mjölk.
Kan kolla nu i mejeriet vad min löpe heter.

Tror vi gjorde på 10l mjölk på fäbon.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 5 användare (2 dolda)
tuslus, von tratt, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser