Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan dessa vara för raser?  (läst 977 gånger)

Tjorvis

  • Inlägg: 4
    • Lappland
Vad kan dessa vara för raser?
« skrivet: 18 jul-19 kl 20:55 »
Fick tre stycken 8 veckors kycklingar av en bekant. Fanns 8 stycken men 5 var solklara tuppar. Dessa såg iaf ut som hönor jämfört med dom andra. 😂
Hon hade fått ägg av en kvinna som hon skulle kläcka åt denne. Men när det nu var dags att kvinnan skulle ta kycklingarna så hade hon insett att hon hade för många.

Enligt min bekanta så skulle dessa vara renrasiga iaf vad kvinnan som gett henne äggen sagt men vad de är för raser hade hon inte fått veta. Misstänker dom inte är renrasiga dock för jag har försökt googla som en tok men inte kommit fram till nåt. 🤔


Dom två med befjädrade ben har fem tår.
Vita är lite större än min cl som är 13 veckor. Den med svart är just lite mindre.
Gråa är ungefär som cl var när den var 8 veckor.

Finns där nån idé på vad jag kan ha fått?

 

Lini

  • Inlägg: 41
    • Hälsingland
SV: Vad kan dessa vara för raser?
« Svar #1 skrivet: 19 jul-19 kl 04:11 »
Inte riktigt färgen som jag brukar se på dom, men de första två ser lite faverolle-aktiga ut. Särskilt den vita. Jättefin!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vad kan dessa vara för raser?
« Svar #2 skrivet: 20 jul-19 kl 08:41 »
Killgissning:
De två översta har araucana i sig. Går inte att se stjärtfjädrarna på dina bilder, men araucana saknar stjärtfjädrar. Dock har jag inte hört att den rasen ska vara 5-tåig, vilket gör att jag tror på korsning...om de visar sig värpa små turkosa ägg har jag rätt :) .
Den nedersta är en korsning mellan islandshöna (hättan!) och något annat.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

780 gäster, 4 användare
xaelanar, papwe, LimJans, Kengus89

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser