Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Få bort hårt fastsittande kalk  (läst 53053 gånger)

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
Få bort hårt fastsittande kalk
« skrivet: 29 okt-18 kl 19:58 »
Som rubriken lyder. Jag har har svårt att få bort kalk som har fått bita sig fast ordentligt- i toaletten-där vattnet spolar. Hårt, tjockt lager. Vad kan jag använda för material också för att skrapa bort utan att repa toan, vilket jag redan råkat göra då kalken sitter stenhårt som en extra yta uppepå.
Jag har testat kalkosan,bakpulver, citronsyra, Coca-Cola, grön såpa, ättika, nu senast cillit bang kalk och smuts 2 omgångar i kväll men blir ingen skillnad. Så hjälp!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Få bort hårt fastsittande kalk
« Svar #1 skrivet: 29 okt-18 kl 20:15 »
Ättika 24% brukar fungera, fast inte så fort som man vill. Höja temperaturen ökar på reaktionen. Jag har använt trästickor att skrapa med. Brukar ge uppluckringen en kvart ungefär, sedan är kalken tillräckligt mjuk.

Saltsyra är det mer drag i, då behöver man inte peta bort något, men jag inget hemma så jag får köra med ättiksyra den här gången också. Skall hälla på lite varmvatten på kalken i tvättstället precis innan. Har en rätt ny toalettstol, så där behövs det inte kalkas av här, men i den gamla lade jag ett toalettpapper över kalken och droppade på syran så den blev kvar.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Få bort hårt fastsittande kalk
« Svar #2 skrivet: 29 okt-18 kl 20:55 »
Fosforsyra brukar ta bättre än t ex citronsyra, och den har fördelen framför saltsyra att den (nästan) inte fräter på järn (t ex gamla avloppsrör av gjutjärn).
Billigaste sättet att få tag i fosforsyra brukar vara att köpa det avkalkningsmedel som heter "Hessa Kalkbort", säljs i 1 l-flaskor på bl a ÖoB.

Värme, tid  och mekanisk bearbetning (borstning) behövs också för att man ska få kalken att lösa sig.

Det är ingen mening alls att försöka med neutrala eller alkaliska rengöringsmedel som t ex såpa eller bakpulver, när det är kalk som ska lösas upp. Det kan vara idé att repetera kemikursen från högstadiet!

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: Få bort hårt fastsittande kalk
« Svar #3 skrivet: 29 okt-18 kl 21:14 »
När ni säger värmning-ska jag hälla kokande vatten över kalken? Före eller efter ev ättika/syra?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Få bort hårt fastsittande kalk
« Svar #4 skrivet: 29 okt-18 kl 21:45 »
Se till att hålla alltsammans varmt medan syran verkar.  Häll inte kokande vatten i en kall toalettstol, då kan den spricka. Men se till att det är varmt i rummet och häll en hink ljummet eller varmt vatten ner i vattenlåset så att det blir ordentligt varmt innan du börjar skrubba.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Få bort hårt fastsittande kalk
« Svar #5 skrivet: 29 okt-18 kl 22:39 »
Jag värmer porslinet/kalket med varmt vatten från kranen, sedan på med lite syra innan allt kallnar. Ättiksyra luktar redan så mycket i rumstemperatur, så den vill jag inte värma i onödan.

Syran tappar stinget efter en stund, så ha på lite igen efter någon minut. Tänk på att inte späda syran och att använda 24%-ig. 12% är ju hälften så stark, men går inte hälften så bra.


Skriver in Hessa Kalkbort i mitt mobilminne, kan vara kul att testa.

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: Få bort hårt fastsittande kalk
« Svar #6 skrivet: 29 dec-18 kl 14:24 »
Går verkligen inte bort, testa varmt vatten nu, vinsyra, vinäger, svinto, maskindiskmedel, å spishällmedel. Men den tjocka kalbiten luckras inte upp å om jag försöker få loss biten med plastredskap så går plastredskapen sönder, med skruvmejsel så repar jag emaljen. Blir galen! Ser ju äckligt ut/ skitigt med en gul tjock kalk kaka precis där vattnet rinner vid spolning så det är ju det första man ser när man lyfter up locket! Finns det någon superstor toalettblock/ krus som man kan gömma den här kakan under? Vill verkligen inte ha den där

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Få bort hårt fastsittande kalk
« Svar #7 skrivet: 29 dec-18 kl 14:35 »
Du får inte använda några alkaliska medel (som t ex maskindiskmedel eller ugnsrengöring) om det gäller att få bort kalk. Den blir bara ännu hårdare och hållfastare om du ger dig på den med sådana saker. Det är syror som gäller. Och försök inte blanda ut syrorna med något som kan verka buffrande (t ex tvål, såpa eller andra rengöringsmedel).

Vinäger är så svag lösning av ättikssyra att den knappast gör någon verkan, vinsyra tror jag inte heller på.

Har du provat med Hessa Kalkbort eller något annat fosforsyrabaserat och att hålla blandningen (och kalken) varm en lång stund medan du skrubbar?

Om kalkkakan är ovanför vattennivån i vattenlåset så skulle du ev kunna prova att droppa saltsyra på den med en pipett och se vad som händer.

von tratt

  • Inlägg: 1744
    • Skåne
SV: Få bort hårt fastsittande kalk
« Svar #8 skrivet: 29 dec-18 kl 14:50 »
Det kan ta tid, men det går. Coca cola ska vara bra (fosforsyran kanske). Stålull är nog inte att rekommendera  :-X
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: Få bort hårt fastsittande kalk
« Svar #9 skrivet: 29 dec-18 kl 16:13 »
Ja det är ovanför vattenytan- precis rakt fram där vattnet forsar ut när man spolar. Så alt jag häller på den rinner ju också ner å stannar inte kvar.
Saltsyra har jag inte testat. Hur får jag det att sitta kvar? Och ska jag blanda ut det med något? Var hittar jag saltsyra?


Du får inte använda några alkaliska medel (som t ex maskindiskmedel eller ugnsrengöring) om det gäller att få bort kalk. Den blir bara ännu hårdare och hållfastare om du ger dig på den med sådana saker. Det är syror som gäller. Och försök inte blanda ut syrorna med något som kan verka buffrande (t ex tvål, såpa eller andra rengöringsmedel).

Vinäger är så svag lösning av ättikssyra att den knappast gör någon verkan, vinsyra tror jag inte heller på.

Har du provat med Hessa Kalkbort eller något annat fosforsyrabaserat och att hålla blandningen (och kalken) varm en lång stund medan du skrubbar?

Om kalkkakan är ovanför vattennivån i vattenlåset så skulle du ev kunna prova att droppa saltsyra på den med en pipett och se vad som händer.
« Senast ändrad: 29 dec-18 kl 16:23 av mulen »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Få bort hårt fastsittande kalk
« Svar #10 skrivet: 29 dec-18 kl 18:36 »
Har du testat 24% ätticksyra? Knöla fast toalettpapper indränkt med det och låt syran verka 10-20 minuter.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Få bort hårt fastsittande kalk
« Svar #11 skrivet: 29 dec-18 kl 20:24 »
Saltsyra brukar man kunna hitta på färghandel eller större byggvaruhus.  Eller i kemilabbet på närmaste högstadieskola.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Få bort hårt fastsittande kalk
« Svar #12 skrivet: 30 dec-18 kl 00:57 »
Trodde att de strypt tillgängligheten, men du har rätt Torbjörn, det finns på flera ställen.

Tänk på att det är drag i saltsyra, även i den med 10% (37% är så hög koncentration som går att få normalt). Akta ögon och se upp så du inte skadar lungorna. Fräter rätt snabbt på aluminium om du råkar hälla på något sådant.

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: Få bort hårt fastsittande kalk
« Svar #13 skrivet: 30 dec-18 kl 10:02 »
Kanske får ta å tejpa fast pappret eftersom det är ovanför vattenytan nästan högst upp i toan. Jag har prövat att hälla på ättika men det rinner ju ner allt jag häller på. Skulle behöva någon deg av något slag som kan sitta fast å verka ett tag

Har du testat 24% ätticksyra? Knöla fast toalettpapper indränkt med det och låt syran verka 10-20 minuter.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Få bort hårt fastsittande kalk
« Svar #14 skrivet: 30 dec-18 kl 10:13 »
Om du blöter toapappret så blir det nästan som en massa, och så sätter du en lagom lång gren eller pinne som trycker fast/kilar kockan mot det kalkiga stället.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Få bort hårt fastsittande kalk
« Svar #15 skrivet: 30 dec-18 kl 10:19 »
Eller också tar du loss toastolen och lägger omkull den så du får kalkkakan längst ned.

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: Få bort hårt fastsittande kalk
« Svar #16 skrivet: 30 dec-18 kl 10:20 »
Så här ser det ut! En stor kaka som dessutom blivit missfärgad. Samt en lång kaka intill. Misstänker att den stått och runnit. Vill väldigt gärna få bort det hela.

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: Få bort hårt fastsittande kalk
« Svar #17 skrivet: 30 dec-18 kl 12:22 »
Snart det här med att blöta pappret- trodde det skulle glida ner men fastnade ju faktiskt på fläcken. Ska jag värma upp kakan först med ljummet vatten? Om det inte funkar med enbart ättika kan jag då blanda citronsyra och ättika?

Om du blöter toapappret så blir det nästan som en massa, och så sätter du en lagom lång gren eller pinne som trycker fast/kilar kockan mot det kalkiga stället.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Få bort hårt fastsittande kalk
« Svar #18 skrivet: 30 dec-18 kl 12:39 »
Det blir inte bättre för att du blandar olika syror. Ta hellre en i taget, så koncentrerad som möjligt. Citronsyra brukar inte göra någon större nytta överhuvudtaget, då är det mer effektivt med minst 24 % ättika, något fosforsyrahaltigt eller saltsyra.

von tratt

  • Inlägg: 1744
    • Skåne
SV: Få bort hårt fastsittande kalk
« Svar #19 skrivet: 30 dec-18 kl 14:32 »
Aha, det sitter där uppe. Jag har ett sånt problem själv, fast mycket mindre. Änglamarks toarengöring som jag tycker är OK funkar inte riktigt. Jag har också provat med blöta pappret. Irriterande problem!
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser