Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Borra efter vatten  (läst 4476 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Borra efter vatten
« Svar #20 skrivet: 04 sep-18 kl 12:57 »
Jag vet inte vilka andra möjligheter som skulle kunna fungera för er. Det beror på vilka förutsättningar ni har på plats. Ytvatten, grävd brunn, kommunalt vatten, avsaltningsanläggning, regnvattensuppsamling till tvätt, bevattning mm..i Afrika använder man sig av kondensering av vatten från luften.
Alla metoder har både för- och nackdelar men man talar sällan om riskerna med att borra i jordskorpan.
Kanske har du skrivit högre upp om dina förutsättningar..ska kolla när jag skickat meddelandet..

Postat med Alternativ.nu´s app

 I mitt första inlägg frågar jag om någon har kännedom om någon seriös firma som kan borra en brunn åt mig. Det är inget fel på ditt inlägg men det du svarar har inget med min fråga att göra så, ja, det vore bra om du läste på innan du svarar  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

jig of life

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Borra efter vatten
« Svar #21 skrivet: 26 sep-18 kl 16:38 »
Hej igen,
Hoppas allt går bra för dig!
Intressant inringning på "Ring p1" i måndags. En kvinna som talar om vår vatten användning.
Förlåt om jag framstod som lite raljerande i mitt första inlägg. Det är min förtvivlan över hur vi människor missbrukar jorden ...
Både individer och grupper måste ta ansvar...! Men vad gör man om man står där utan vatten....?
Jag läste ditt första inlägg, men visste inte om du hade skrivit mer specifik information senare i tråden. Jag kunde inte gå tillbaka och titta för då hade min text försvunnit i appen..

Postat med Alternativ.nu´s app


 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Borra efter vatten
« Svar #22 skrivet: 26 sep-18 kl 18:08 »
Äh, det går inget vidare, i alla fall inte när det gäller brunnsborrning. Jag forskar vidare kring priser etc och försöker få tag i referenser. Problemet är att jag inte känner nån som borrat och som bor här runtomkring. Alla har sitt kommunala vatten (jag oxå) och verkar nöja sig med det.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Borra efter vatten
« Svar #23 skrivet: 26 sep-18 kl 18:23 »
Det finns några branschorganisationer för brunnsborrare, t.ex. Avanti och Geotec. Medlemmarna är då certifierade och uppfyller vissa kunskapskrav.
Se även länk http://villatidningen.se/energi/uppvarmning/anlita-ratt-brunnsborrare/
(Det finns ändå ingen garanti för att det blir gott vatten. Det fick vi erfara!)
« Senast ändrad: 27 sep-18 kl 16:58 av Berberis »

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Borra efter vatten
« Svar #24 skrivet: 26 sep-18 kl 18:42 »
Det finns några branschorganisationer för brunnsborrare, t.ex. Avanti och Geotec. Medlemmarna är då certifierade och uppfyller vissa kunskapskrav.
Se även länk villatidningen.se/energi/uppvarmning/anlita-ratt-brunnsborrare/

(Det finns ändå ingen garanti för att det blir gott vatten. Det fick vi erfara!)
Vad är det för fel på ert vatten?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Borra efter vatten
« Svar #25 skrivet: 26 sep-18 kl 19:10 »
Vad är det för fel på ert vatten?
Järn, mangan och svavelväte. Vi har ett stort filter som tar bort det, plus en avhärdare som tar ner kalkhalten.

En annan sak som jag kom att tänka på: det finns en (ganska trevlig) broschyr om eget vatten:
https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/broschyrer/broschyr-att-anlagga-egen-brunn-20-sid-a4-final.pdf

När vi borrade brunn (2014), garanterade borraren ett flöde på minst 100 liter i timmen.
Vi diskuterade också djupet och bredden på brunnsrören. En del borrare tar betalt per meter ner i jorden, och då kan det bli djupt! Andra räknar på ett annat sätt. Vi sa också ja till att ha lite bredare rör: det skiljer bara på ett par centimeter, men det betyder att ryms mer vatten där.

För mig var det viktigt med en annan detalj: röret går ett par meter ner i berget och är fastgjutet. Nedanför är det bara hål i berget. Så skall det vara numera. (I den brunn vi lämnade, blir det ras emellanåt för att det inte är konstruerat så.)

Nu hittade jag även den handbok som kommunerna använder när de ger goda råd om vatten till oss medborgare. Det går bra att bläddra och läsa tillämpliga delar. https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/handbok/handbok_enskilda_brunnar.pdf
« Senast ändrad: 26 sep-18 kl 19:15 av Berberis »

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Borra efter vatten
« Svar #26 skrivet: 26 sep-18 kl 19:25 »
hej. Kontakta geotec så kan de ge dig en länk till ett register (kommer inte ihåg vad registret heter) över alla borrade brunnar i ditt område. Då får du reda på ungefär hur djupt du behöver borra. geotec kan ge dig uppgifter om vilka som borrar i ditt område.
begär in offert.
jag borrade fyra hål utan drickbart vatten. tillslut grävde vi brunn och fick bra med godkänt drickbart vatten.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Borra efter vatten
« Svar #27 skrivet: 26 sep-18 kl 19:51 »
Länken till brunnsregistret finns i ett av de första inläggen i denna tråd. Man behöver inte betala någon konsultfirma för att få tillgång till den.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Borra efter vatten
« Svar #28 skrivet: 27 sep-18 kl 17:07 »
Om kartan är rätt, har jag inget vatten alls. Inte grannarna heller.

jig of life

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Borra efter vatten
« Svar #29 skrivet: 27 sep-18 kl 19:43 »
Vi får också ras i borrhålet ibland, på jobbet. Vattnet blir grumligt och mörkt. Så jag har tagit prover och väntar på resultat..
Den grävda brunnen gick torr i somras, så jag får ta med vatten hemifrån...

Postat med Alternativ.nu´s app


jig of life

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Borra efter vatten
« Svar #30 skrivet: 27 sep-18 kl 19:46 »
Christelle, jag har lärt mig massor i den här tråden. Fått farhågor bekräftade och massor med ny information. Härligt att alla är så generösa med sin kunskap..!

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 8 användare (1 dolda)
William, xaelanar, malbo, LimJans, larbri, per.martinsson, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser