medellivslängden på en bil är lång i Sverige. Moderna bilar har ett ganska effektivt rostskydd beroende på fabrikat. Galvade karosser m.m. De bilar jag haft brukar ge upp för rost efter ungefär 20-22 år. En del kunde man kanske ha lagat med det är knappast lönsamt då en besiktigad bil i hyfsat skick i de årsmodeller jag brukar köpa ligger på 7-10000. Har man tur kör man några år med en sådan. Jag brukar vara sista ägaren och köper bilar som gått max 20000 mil och är max 15 år gamla. En sådan brukar hålla ut 4-5 år innan kexet kommer. Rostskyddsbehandling är ganska meningslöst på en sådan då den redan är angripen i balkar och dolda utrymmen. Köper genomgående endast bilar som har minst 12 års rostskyddsgaranti då de oftast är ganska bra rostskyddsbehandlade från fabrik och oftast är galvade. De bilar som har mindre garantier är oftast synligt rostskadade redan efter 12-15 år och bortfaller därmed redan innan köp. Mina favoriter genom åren har varit Fiat uno, fiat punto,Citroen berlingo (skrotades pga gången toppackning,gått 30 tusen och var 22 år gammal,dock helt rostfri pga galv.). Renault Laguna,Opel Astra.Alla överlevde sina resp. 20 årsdagar men skrotades efter att oftast bilprovning knackat hål på bärande delar och gett anmärkning. Astra är senast i raden och bör hålla något år till karossmässigt. Är dock 20 i år så det ser ut som att nästa år är det dags.
Bilar som bör undvikas åtminstone här i södra sverige är japanare,koreaner,de flesta fordar. detta pga av rost. Tekniskt brukar dock japanare o koreaner vara väldigt hållbara. vW,Audi brukar också vara bra men dyra även i sista stadiet. Franska är betydligt billigare och oftast lika bra.
De enda bilar jag bemödar mig om att rostlaga är veteranbilar då de inte längre kan ersättas. En av mina klenoder är en Transit skåp1977 ,ursprungligen televerkare och den är rostlagad flera gånger. Hade sådana i min ungdom som företagsbilar och de höll oftast inte mer än 5-6 år innan rosten var allvarlig. Dessa bilar levererades utan rostskydd och liksom de flesta transportbilar (gäller även dagens) beräknade att hålla just 5-6 år. 2 leasingperioder. televerket rostskyddade dock sina så några har överlevt tills idag. Min är en av de sista med V4-motorn ,orörd och orginal. En klassiker och de som finns kvar är ikoner i Tyskland och England med egna klubbar. Inredes ofta till enklare husbil och har man bara råd med bensin/diesel riktigt roliga att köra. Snittförbrukning på min i vettig fart ligger på 1,3 liter. Bil utan servo och moderna påfund,kräver lite styrka.
Annars är jag inte någon anhängare att hålla liv i gamla bilar. miljömässigt är en bil förbrukad när den uppnår 17-18 år dvs medelbilslivslängden. detta kommer ju att bli tydligare när elbilar slår igenom . Ur krocksynpunkt är gamla bilar dessutom farliga. Krocksäkerheten påverkas starkt av rostangrepp och det är bl.a just därför besiktningen kollar rosten.