Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Snö i stället för vatten???  (läst 6352 gånger)

Veronica_57

  • Inlägg: 102
    • Ångermanland
    • lomviken.se
Snö i stället för vatten???
« skrivet: 07 jan-10 kl 11:22 »
Jag undrar om man kan ge snö i stället för vatten till hönsen? Har bekanta som gör det och jag blev så brydd?
Vera-57
Gård på landet,en kärleksfull man, farmor till en liten super Nowa, och en liten Alva 1 labradorpojke. 1 cairnterrierpojke och 2 katt gubbar,1 skånsk blommehöna, 3 sussexhönor, blandrashönor 1 hedemoratupp, 5 blandrasankor,  och 3 afrikansk dvärggetter.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Snö i stället för vatten???
« Svar #1 skrivet: 07 jan-10 kl 11:28 »
Det beror nog på hur man definierar ordet "kan"... Både hästar, får, grisar och även höns antar jag, äter ju snö om det inte finns vatten att tillgå. Men sedan är det ju inte tillåtet att låta dem överleva på snö istället för vatten, och inte heller är det väl särdeles schysst. Men visst, det går säkerligen.

puttan

  • Inlägg: 2
SV: Snö i stället för vatten???
« Svar #2 skrivet: 07 jan-10 kl 11:35 »
Jag undrar om man kan ge snö i stället för vatten till hönsen? Har bekanta som gör det och jag blev så brydd?
   Tycker det verkar som hönsen har för kallt. om inte snön smälter. Då blir det drickbart. Men det blir väl dåligt med ägg i kylan!

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Snö i stället för vatten???
« Svar #3 skrivet: 07 jan-10 kl 11:40 »
Nej det är inte bra .
Snö innehåller mkt skit o avgaser .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Snö i stället för vatten???
« Svar #4 skrivet: 07 jan-10 kl 12:10 »
Mina hönor verkar gilla snö, när jag kommer in till dem med snö på stövlarna pickar de som tokiga på den, men de vill inte gå ut i snön, får inte heller nu när det är så kallt och inte kan jag ta in snö till dem heller, för den smälter.

Och så är ju inte snön så ren heller, minns när vi gjorde tester på 'ren' snö i kemin...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Snö i stället för vatten???
« Svar #5 skrivet: 07 jan-10 kl 15:53 »
Hej!
Snö i stället för vatten är inte bra. Kostar mycket kroppsvärme att smälta, dessutom är snö ca 10 gånger mer volym än vatten- det blir jobbigt att äta så mycket snö.......och jävligt kallt........ge ljummet vatten 2 ggr/dag istället.
mvh

linslus

  • Inlägg: 1053
  • www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: Snö i stället för vatten???
« Svar #6 skrivet: 07 jan-10 kl 16:00 »
Nej det är inte bra .
Snö innehåller mkt skit o avgaser .

Håller med fullkommligt. Hönsen ska ha friskt vatten. 

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Snö i stället för vatten???
« Svar #7 skrivet: 07 jan-10 kl 19:04 »
Håller med- de ska ha tillgång till vatten. Att de sedan äter snö för att de vill är det inte mycket att göra åt...mina gör det trots tillgång till vatten ::)! Men det är inga större mängder.

Dagg

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Snö i stället för vatten???
« Svar #8 skrivet: 07 jan-10 kl 20:00 »
Det finns faktiskt regler för det här också! Varför är det så få alternativare som har koll på reglerna som gäller för respektive djurslag?  För att inte anklagas för vanskötsel av höns så anser Jordbruksverket:

"Ge dina djur vatten minst två gånger per dygn
 
Minst två gånger varje dygn ska du också ge dem vatten som har en bra kvalitet. Det allra bästa är om djuren har fri tillgång till vatten. Högvärpande höns bör ha fri tillgång till vatten för att må och värpa bra.

Hönsen ska komma åt att dricka

Har du frigående värphöns och raka vattentråg ska varje höna ha minst 25 mm plats vid trågkanten. Har du runda vattentråg räcker det att varje höna har minst 10 mm plats vid trågkanten.

För värphöns i bur ska det finnas minst två vattenkoppar eller nipplar som kan nås från varje bur. Varje nippel får användas för högst två burfack.

Unghöns och slaktkycklingar behöver olika mycket utrymme beroende på hur gamla de är. Du hittar bestämmelserna i tabellerna nedan.

Observera arr detta är minimimått för produktionsdjur och ska inte ses som optimala eller rekommenderade mått."

superguppy

  • Inlägg: 28
    • Uppland
SV: Snö i stället för vatten???
« Svar #9 skrivet: 09 jan-10 kl 11:55 »
Det är klart att hönorna ska ha rent vatten.
Snö eller regn vatten för den delen innehåller häller inga näringssalter som finns i vanligt vatten.
Tänk även på att snö eller frysning inte skyddar mot parasiter ex mask.

JennyN

  • Inlägg: 874
    • Jennys frön & sånt
SV: Snö i stället för vatten???
« Svar #10 skrivet: 09 jan-10 kl 12:54 »
Mina hönor verkar gilla snö, när jag kommer in till dem med snö på stövlarna pickar de som tokiga på den

Tja, du gillar väl glass du med?  ;)

Inga-Karin

  • Inlägg: 648
  • Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: Snö i stället för vatten???
« Svar #11 skrivet: 09 jan-10 kl 15:02 »
Absolut!

Vi byter vattenautomaten hos hönsen två ggr. dagligen nu eftersom termometern visar på minus 20-25.

Allt levande uppskattar SPA
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Snö i stället för vatten???
« Svar #12 skrivet: 09 jan-10 kl 17:58 »
Hej!
Jag gör likadant, fyller dessutom med ljummet vatten!!
mvh

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Snö i stället för vatten???
« Svar #13 skrivet: 09 jan-10 kl 20:39 »
Samma här .
Varmt vatten morgon o kväll + att vattnet står under värmelampan så dom i ena hönshuset har frysfritt vatten iaf ,, dom andra byts det 3ggr om dagen .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Brandkårsskogen

  • Inlägg: 835
  • NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
SV: Snö i stället för vatten???
« Svar #14 skrivet: 16 jan-10 kl 14:23 »
Jag har vatten under värmelampa inne men hönsen går ut ändå och äter snö om det finns!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Neiklot

  • Gäst
SV: Snö i stället för vatten???
« Svar #15 skrivet: 16 jan-10 kl 15:34 »
Nej det är inte bra .
Snö innehåller mkt skit o avgaser .

Jo, men inte mer än regnvatten (eller?)

Friskt regn/snövatten är betydligt bättre än halvtjaskigt brunnsvatten.

När vi hade grisar samlade jag regnvatten (och snö) i dunkar och filtrerade detta genom ett hembyggt sand/kolfilter. Det blev Ok och smakade i vart fall rent. Däremot tog jag inga tester på det.


Neiklot

  • Gäst
SV: Snö i stället för vatten???
« Svar #16 skrivet: 16 jan-10 kl 15:37 »
Tillägger också att jag fick OK av lokala djur/miljöinspektionen.

Inga-Karin

  • Inlägg: 648
  • Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: Snö i stället för vatten???
« Svar #17 skrivet: 27 feb-10 kl 15:12 »
Självklart så ska hönsen ha tillgång till rumstempererat vatten även vintertid.Visst, det har varit lite extra pyssel denna bistra vinter, men rinnande vatten måste ändå ses som ett krav i att ge hönsen ett gott leverne.

Vill de komplettera med snö så är det ok. men rinnande vatten är ändå ett måste!

Så ser även jag på saken.
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Hovnoret

  • Inlägg: 176
  • Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
SV: Snö i stället för vatten???
« Svar #18 skrivet: 28 feb-10 kl 19:08 »
Minna höns rör inte vattnet i automaten de äter snö ute. Har sagt åt dem att snö ska man inte äta.
De lyssnar inte  ::)

mattisvick

  • Inlägg: 115
    • -
SV: Snö i stället för vatten???
« Svar #19 skrivet: 02 mar-10 kl 20:16 »
Nja, det är nog inte värt det. Att du vet att vattnet är rent är en sak, Men hur vet du att snön är ren, bara för att den är vit?
Tillgång till rent, rinnande(ej fruset) vatten, eller om du byter vatten ofta, är nog det bästa för hönsen.

Hovnoret

  • Inlägg: 176
  • Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
SV: Snö i stället för vatten???
« Svar #20 skrivet: 05 mar-10 kl 14:16 »
 ;D Jag byter vatten 2-3 gånger om dagen. Men som sagt hönsen går bara rakt förbi automaten till snön och mumsar.  ::)


eva f

  • Inlägg: 397
    • Ångermanland
SV: Snö i stället för vatten???
« Svar #21 skrivet: 07 mar-10 kl 09:08 »
Kan det inte vara småkryp i snön som de är ute efter? Och får i sig snö/vatten samtidigt? Mina hönor hackar på stövlarna med.

Brännbols ompla.

  • Inlägg: 191
    • Uppland
    • Ullis Blogg
SV: Snö i stället för vatten???
« Svar #22 skrivet: 20 mar-10 kl 13:55 »
Hittade detta på jordbruksverkets hemsida (under information om fågelinfluensan):

•Fjäderfä får bara ges dricksvatten från borrad eller grävd brunn, eller annat vatten som är godkänt som livsmedel. De får ha tillgång till badvatten om det ligger inom inhägnaden.


//Ullis
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Snö i stället för vatten???
« Svar #23 skrivet: 20 mar-10 kl 14:08 »
jodå snö funkar utmärkt..fasanerna klarar sig på snö under vintern..sen är d meckigt att ge det inne till hönsen ;)
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 1 användare
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser