Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  BARF för höns  (läst 3269 gånger)

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
BARF för höns
« skrivet: 16 jul-15 kl 19:50 »
Jag utfordrar mina hundar och katter enligt modellen BARF Biologisk Anpassad Rå Föda. BARF för katter och hundar är kött,ben, inälvor. Men vad är BARF för höns? Vad äter de i vilt tillstånd, och hur kan man efterlikna det, om man vill blanda fodret själv och få med allt de behöver? Jag kan tänka mig olika frön, säd, mask och insekter. Kan man ersätta mask och insekter med annat  animaliskt t ex kött? Och hur stor del av kosten består av frön resp animalier hos höns i vilt tillstånd? Nån som vet, eller/och blandar foder själv efter den principen?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: BARF för höns
« Svar #1 skrivet: 16 jul-15 kl 21:12 »
Måste du blanda fullfoder? Kan de inte välja själv?

"Vid fritt foderval får hönorna varje ingrediens för sig. Du sätter in en burk med spannmål, en burk med fiskmjöl, en med snäckskal osv. Hönan väljer då själv varje dag hur mycket hon vill äta av de olika råvarorna. Forskningsresultat visar att hönan är bra på att komponera sin egen foderstat. Du kan läsa mer om detta i artikeln Fritt foderval för värphöns."
http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/utan_serietitel_sjv/UST99-03/UST99-03C.HTM


BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: BARF för höns
« Svar #2 skrivet: 16 jul-15 kl 23:05 »
Måste du blanda fullfoder? Kan de inte välja själv?

"Vid fritt foderval får hönorna varje ingrediens för sig. Du sätter in en burk med spannmål, en burk med fiskmjöl, en med snäckskal osv. Hönan väljer då själv varje dag hur mycket hon vill äta av de olika råvarorna. Forskningsresultat visar att hönan är bra på att komponera sin egen foderstat. Du kan läsa mer om detta i artikeln Fritt foderval för värphöns."
http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/utan_serietitel_sjv/UST99-03/UST99-03C.HTM

Har svårt att tänkamig att höns 'ter fiskmjöl ivilttillstånd.


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: BARF för höns
« Svar #3 skrivet: 16 jul-15 kl 23:23 »
Har svårt att tänkamig att höns 'ter fiskmjöl ivilttillstånd.

Det var väl inte fiskmjölet som var kontentan i mitt inlägg utan att höns kan komponera sin foderstat själva. Du frågar ju hur stor del som skall vara protein etc, för du verkar ju ska blanda ett eget "fullfoder".
Att det inte är lätt att utfodra sina höns med enbart maskar som proteinkälla förstår väl de flesta. Sen frågar du hur de äter i "vilt tillstånd" och vad jag vet så finns det tamhöns i vilt tillstånd i några städer i usa, men även om en höna i "vilt tillstånd" klarar sig på lite protein för sin överlevnad är det nog inget att rekommendera om man vill att hönorna ska lägga ägg också, åt sin ägare.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: BARF för höns
« Svar #4 skrivet: 17 jul-15 kl 03:57 »
 :D...Släpp ut hönsen vetja så behöver du inte fundera på typ barf ...Allt löser sig självt  :D ....Detta är vad jag blivit lärd, that´s for sure  (:)

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: BARF för höns
« Svar #5 skrivet: 17 jul-15 kl 21:49 »
ja, Hönsen ska gå ute, i hönsgård. Men min erfarenhet är att de inte får tillräckligt med mat, av de de plockar i sig själva.  Vad jag menade, Olivia K, var att för att kunna låta hönsen välja, måste man ju veta vad de äter naturligt. Inte bara hur mkt protein mm de behöver. Äter höns t ex spannmål i det vilda?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: BARF för höns
« Svar #6 skrivet: 17 jul-15 kl 22:54 »
Äter höns t ex spannmål i det vilda?

Ja, om grannen odlar havre eller korn så går de över dit och äter på åkern. Det är ju inte farligt för dem. Att låta får eller getter gå lös på en kornåker däremot är livsfarligt särskilt om det är pojkar.


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: BARF för höns
« Svar #8 skrivet: 18 jul-15 kl 08:23 »
Apropå spannmål,  mina höns, och gäss,  äter med stor iver gräsfrö från växande gräs.  Och spannmål är ju gräs.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: BARF för höns
« Svar #9 skrivet: 18 jul-15 kl 09:32 »
Troligtvis kommer de höns som får äta annan föda än den som är specifikt framtagen för dem(industrifoder) att lägga sämre med ägg.
Dagens framavlade höns har gjort dem sämre på att leta och ta vara på naturligt foder.
Visst letar de frön och äter maskar, flugor och annat läckert men det räcker inte till om man vill få ägg mer eller mindre varje dag året om!

Våra höns är långt, långt ifrån de ursprungliga djuren

Köp ekologiskt hönsfoder istället och erbjud dem att ströva fritt för att söka mask mm om det är lämpligt.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: BARF för höns
« Svar #10 skrivet: 18 jul-15 kl 09:39 »
att lägga sämre med ägg.

jo, den röda djungelhönan la 8-12 ägg om året... så har man hönsen för att få ägg så är det nog ingen bra ide

Gilbert

  • Gäst
SV: BARF för höns
« Svar #11 skrivet: 18 jul-15 kl 10:24 »
Våra höns börjar bli stora och de får 50% spannmål (just nu mest vete) och andra halvan pellets.

En odling med mjölmask är ju enkel och lättskött. Att ha den så stor att man kan slänga in 1-2 dl mjölmask om dagen vore trevligt.
Forskare vill att vi skall äta t ex mjölmask, men jag avstår. Men jag kan tänka mig att gå vägen genom hönsen och sedan smaska höns.


BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: BARF för höns
« Svar #12 skrivet: 18 jul-15 kl 12:24 »
Apropå spannmål,  mina höns, och gäss,  äter med stor iver gräsfrö från växande gräs.  Och spannmål är ju gräs.
Med spannmål menar jag majs och säd.


Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: BARF för höns
« Svar #14 skrivet: 18 jul-15 kl 16:25 »
ja, Hönsen ska gå ute, i hönsgård. Men min erfarenhet är att de inte får tillräckligt med mat, av de de plockar i sig själva.  Vad jag menade, Olivia K, var att för att kunna låta hönsen välja, måste man ju veta vad de äter naturligt. Inte bara hur mkt protein mm de behöver. Äter höns t ex spannmål i det vilda?

Det blir alltid problem när man jämför med vad ett djur äter i det vilda, och vad det i så fall skulle lämpligen äta i fångenskap.
I det vilda så äter djur bara för att överleva, och dom har ändå obegränsat med plats för att leta mat.
Dina höns har du ju knappas bara för att titta på, utan du vill ha en rimlig mängd ägg också, och då blir det genast lite knepigare.  Då kanske det inte längre är lika självklart att dom ska gå på en 'naturlig' föda, som för höns är det mesta dom träffar på. Fröer, maskar, insekter osv.
Ska dom få i sig tillräckligt för att kunna avkasta ägg på den dieten, så går det åt en ofantlig massa plats. Och då har du problemet att äggen kan hamna lite varstans.  Alternativt få du då gå omkring och samla ihop tusentals insekter och maskar varje dag och ge dom på en begränsad yta.
Det är ju därför man ger dom foder istället, som har koncentrerat alla dessa näringsämnen till en hanterbar mängd.

Sen har man dessutom en annan aspekt som är lätt att glömma. det är otroligt kort väg i en höna mellan mat och ägg, och det gör att en föda som smakar illa, kommer att ge illasmakande ägg.  Nån här på forumet för några år sedan utfodrade sina höns med enbart sniglar av olika sorter, i stora lass, och undrade sen varför äggen smakade pest.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser