Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att "driva" höns... = ge sina hönor bra livssituation  (läst 13846 gånger)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
I det här forumets diskussioner om foderstater så ser jag ofta kommentarer som
Citera
Jag vill inte driva mina höns...
och liknande. En diskussion som kom upp i en annan tråd fick mig att börja fundera på varför just driva verkar uppfattas så negativt och vad som gör att det nästa verkar uppfattas som elakt mot hönsen. De saker som här på forumet anses "drivande"är främst foderstat och frågan om extraljus den mörka årstiden.

En höna värper aldrig bättre än hon har genetiska förutsättningar att göra. Ger man henne optimala levnadsbetingelser så kommer hon upp i sin maxproduktion, inget våldsamt, negativt eller elakt i det....

Det som är mer tveksamt är egentligen det hybrider som är avlade för att ha en så hög maxproduktion att deras fysik med nöd och näppe klarar av det ....

En höna som har en lägre maxproduktion behöver inte lika optimala förhållanden för att komma upp i sin maxproduktion. Det är förmodligen därför lantraserna som regel inte behöver värpfoder utan klara sig fint på en spannmål, och sprätt i trädgården foderstat. Dom kan helt enkelt inte producera så mycket att dom har behov för mer.

Personligen tror jag inte att det är så stor del av våra hobbyhöns som egentligen behöver värpfoder för att komma upp i sin maxproduktion. Det är väldigt få raser som de sista 50 åren har avlats för goda produktionsegenskaper så jag tror tyvärr att många av de gamla fina produktionsraserna har förlorat en hel del av sin produktivitet... Hobbyflockar består dessutom av väldigt många raser som aldrig har varit produktionsraser utan kanske har sitt ursprung som lantrashöna i andra länder, prydnadsraser  eller gamla kampraser som aldrig har avlats för hög produktivitet. Vi har också en stor grupp av dvärgvarianter av andra raser och där har man definitivt inte avlat på produktivitet.

Jag sticker kanske ut nacken här men jag är beredd att tro att en väldigt stor del av Sveriges hobbyflockar skulle maxprestera på en lämplig spanmålsblandning (tre sädeslag) om dom har möjlighet att gå fritt ute. Flera av dem skulle förmodligen även maxprestera sommartid helt utan foder,om de kan gå fritt ute...

Vintertid behöver man förmodligen komplettera med extra protein om man har extraljus så att dom värper...

Har man sina höns på en begränsad yta så att dom inte har optimala fodersök behöver man naturligtvis uppgradera men återigen så tror jag att värpfoder är att överkompensera i många fall.

Nästan alla undersökningar om hur man ska fodra höns är gjorda på produktionsraser (förr) och hybrider (idag) Det är till och med så att Företagen som har patent på hybriderna har rekommenderade foderstater för optimal produktion. Foderproducenterna i Sverige har dessa tabeller som måttstock när dom tar fram sina värpfoder. Det är ju trots allt hönsfabrikerna som är dom största kunderna.

Nu har jag inget vetenskapligt bevis för att hobbyhöns behöver mindre men rent generellt när man räknar foderstater till vuxna produktionsdjur (kor, grisar och får räknade vi på när jag jobbade inom lantbruket) så räknade man en underhållsgiva som så att säga var det djuret behövde för att bara finnas till. Därutöver hade man en giva som styrdes av beräknad produktion eller reell produktion. Vilket djurslag jag än räknade på så behövde de som producerade mer mer mat.... Därför tror jag ändå att jag är på rätt spår när jag säger att hobbyhöns i allmänhet  behöver mindre än högproduktionsdjur i en värpfabrik....

Jag tror därför att många hobbyhönsägare vars största skräck är att "driva" sina höns till maxproduktion redan gör det idag utan att vara medvetna om det  ::)


.....Herregud är det någon som har orkat läsa ända hit  :-[ 8)






Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

jag71

  • Inlägg: 590
  • varma höns
    • Skåne
SV: Att "driva" höns... = ge sina hönor bra livssituation
« Svar #1 skrivet: 22 sep-11 kl 08:45 »
Jupps jag orkade läsa hela vägen.  ;D Inte svårt när jag tycker att det är intressant (plus att ajg är riktigt less på all okunskap på stället jag köper foder - visst de är trevliga och vill väl men kunskap saknas).
Tror du har rätt i det mesta. Väl värt att fundera på. Vi har ju nu under sommaren tagit bort allfoder pga att det inte funnits att köpa i den pelleterade form som jag trivs med. Nu till vintern har vi funderat på att ta in det igen mest bara för att det är enklare och jag känner mig säkrare på att de verkligen får i sig allt de behöver även när småkryp och gröngräset är borta.
Den stora skillnaden vi märkte då vi bytte från allfoder till spannmål var att de inte stod och hängde vid grinden vid kvällsmaten (våra höns får mat både morgon och kväll.) så det kändes som om hela korn mättade mer än pellets.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Att "driva" höns... = ge sina hönor bra livssituation
« Svar #2 skrivet: 22 sep-11 kl 08:46 »
Ger man henne optimala levnadsbetingelser så kommer hon upp i sin maxproduktion, inget våldsamt, negativt eller elakt i det....

nej, att se till att maten innehåller en lämplig sammansättning av protein, vitaminer, aminosyror och annat kan knappast anses vara elakt...

jag anser tex inte att jag "driver" mina barn när jag ger dem de D-droppar jag får från BVC...

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Att "driva" höns... = ge sina hönor bra livssituation
« Svar #3 skrivet: 22 sep-11 kl 08:50 »
Intressant resonemang :)
Fast jag får en liten tanke angående drivning...
Även jag räknar på foderstater till produktionsdjur och om det vore så att våra hobbyhöns "drivs" i onödan (dvs får foder för att producera utan att kunna producera mer pga genetiska anlag) så borde ju även dom lägga på sig fett som andra djurslag gör, är de flesta hobbyhönsen alltså feta?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Att "driva" höns... = ge sina hönor bra livssituation
« Svar #4 skrivet: 22 sep-11 kl 08:53 »
I det här forumets diskussioner om foderstater så ser jag ofta kommentarer som  och liknande. En diskussion som kom upp i en annan tråd fick mig att börja fundera på varför just driva verkar uppfattas så negativt och vad som gör att det nästa verkar uppfattas som elakt mot hönsen. De saker som här på forumet anses "drivande"är främst foderstat och frågan om extraljus den mörka årstiden.

En höna värper aldrig bättre än hon har genetiska förutsättningar att göra. Ger man henne optimala levnadsbetingelser så kommer hon upp i sin maxproduktion, inget våldsamt, negativt eller elakt i det....

Det som är mer tveksamt är egentligen det hybrider som är avlade för att ha en så hög maxproduktion att deras fysik med nöd och näppe klarar av det ....

En höna som har en lägre maxproduktion behöver inte lika optimala förhållanden för att komma upp i sin maxproduktion. Det är förmodligen därför lantraserna som regel inte behöver värpfoder utan klara sig fint på en spannmål, och sprätt i trädgården foderstat. Dom kan helt enkelt inte producera så mycket att dom har behov för mer.

Personligen tror jag inte att det är så stor del av våra hobbyhöns som egentligen behöver värpfoder för att komma upp i sin maxproduktion. Det är väldigt få raser som de sista 50 åren har avlats för goda produktionsegenskaper så jag tror tyvärr att många av de gamla fina produktionsraserna har förlorat en hel del av sin produktivitet... Hobbyflockar består dessutom av väldigt många raser som aldrig har varit produktionsraser utan kanske har sitt ursprung som lantrashöna i andra länder, prydnadsraser  eller gamla kampraser som aldrig har avlats för hög produktivitet. Vi har också en stor grupp av dvärgvarianter av andra raser och där har man definitivt inte avlat på produktivitet.

Jag sticker kanske ut nacken här men jag är beredd att tro att en väldigt stor del av Sveriges hobbyflockar skulle maxprestera på en lämplig spanmålsblandning (tre sädeslag) om dom har möjlighet att gå fritt ute. Flera av dem skulle förmodligen även maxprestera sommartid helt utan foder,om de kan gå fritt ute...

Vintertid behöver man förmodligen komplettera med extra protein om man har extraljus så att dom värper...

Har man sina höns på en begränsad yta så att dom inte har optimala fodersök behöver man naturligtvis uppgradera men återigen så tror jag att värpfoder är att överkompensera i många fall.

Nästan alla undersökningar om hur man ska fodra höns är gjorda på produktionsraser (förr) och hybrider (idag) Det är till och med så att Företagen som har patent på hybriderna har rekommenderade foderstater för optimal produktion. Foderproducenterna i Sverige har dessa tabeller som måttstock när dom tar fram sina värpfoder. Det är ju trots allt hönsfabrikerna som är dom största kunderna.

Nu har jag inget vetenskapligt bevis för att hobbyhöns behöver mindre men rent generellt när man räknar foderstater till vuxna produktionsdjur (kor, grisar och får räknade vi på när jag jobbade inom lantbruket) så räknade man en underhållsgiva som så att säga var det djuret behövde för att bara finnas till. Därutöver hade man en giva som styrdes av beräknad produktion eller reell produktion. Vilket djurslag jag än räknade på så behövde de som producerade mer mer mat.... Därför tror jag ändå att jag är på rätt spår när jag säger att hobbyhöns i allmänhet  behöver mindre än högproduktionsdjur i en värpfabrik....

Jag tror därför att många hobbyhönsägare vars största skräck är att "driva" sina höns till maxproduktion redan gör det idag utan att vara medvetna om det  ::)


.....Herregud är det någon som har orkat läsa ända hit  :-[ 8)

Tack för bra läsning! Märkte själv när jag slaktade av mina höns för första gången att de var rätt feta trots att jag själv inte ansett mig övergöda dem utan bara vill ge dem ett komplett foder...

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Att "driva" höns... = ge sina hönor bra livssituation
« Svar #5 skrivet: 22 sep-11 kl 08:58 »
Mycket intressant läsning! Jag funderar själv mycket på om det verkligen är nödvändigt att "driva" mina höns på samma sätt som industrin gör  ??? Jag vill så klart gärna ha ägg, men är inte ekonomiskt beroende av produktionen som industrin. Samtidigt vill jag självklart att mina höns ska må bra! Jag är mest rädd för att alla dessa färdigfoder bidrar till fel välfärd för våra höns, liksom det blir om människor äter för mycket snabbmat. Men, som sagt, jag är bara nybörjare med många funderingar...   :-[
MVH Rosita zon 1

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Att "driva" höns... = ge sina hönor bra livssituation
« Svar #6 skrivet: 22 sep-11 kl 09:01 »
Jag orkade läsa :D Suveränt bra inlägg Lina :-*

Något jag oxå funderat på är om det GÅR att "driva" sin höns, bara genom att ge dem tillgång till ett fullvärdigt foder. (Vilket jag oxå uppfattat att många tror) De äter vad de själva vill om de har möjlighet.

Jag ger mina höns ett värp-kombi foder till viss del. Mest för att jag inte orkat sätta mig in i vad hönsen behöver till fullo och då vet jag iallafall att de har tillgång till allt nödvändigt. Nu gick jag häromdagen och funderade på det faktum att min lantras inte äter utav värpfodret. De väljer uteslutande helsäden. Dvärgraserna däremot äter ungefär hälften av varje. (som det sår på paketen att de ska göra)

I år kommer det bli andra bullar :) Dax att läsa foderstater!
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

pålle

  • Gäst
SV: Att "driva" höns... = ge sina hönor bra livssituation
« Svar #7 skrivet: 22 sep-11 kl 09:05 »
 Ja då borde dom klara sig på all foder och havre då plus att dom får gå ute och picka i stället för att man köper värp foder? Och tack för ett bra inlägg Anzoo-Lina.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Att "driva" höns... = ge sina hönor bra livssituation
« Svar #8 skrivet: 22 sep-11 kl 09:17 »
Intressant resonemang :)
Fast jag får en liten tanke angående drivning...
Även jag räknar på foderstater till produktionsdjur och om det vore så att våra hobbyhöns "drivs" i onödan (dvs får foder för att producera utan att kunna producera mer pga genetiska anlag) så borde ju även dom lägga på sig fett som andra djurslag gör, är de flesta hobbyhönsen alltså feta?
Mvh
Charlotte
Nej inte nödvändigtvis. Höns är hyfsat bra på att reglera sitt foderintag själva och äter förmodligen något mindre om dom får för bra foder. Det jag menar är att många av våra hobbyhöns redan får så bra foderstat eller bättre än vad de behöver för att maxproducera att dom förmodligen inte skulle försämra sin produktion även om man försämrade foderstaten. Och just det att många är så rädda för att "driva" sina höns men förmodligen redan gör det utan att tänka på det  ;)

Generellt sett så tror jag faktiskt att överutfodring är ett större problem i hobbyflocken än att dom får för lite eller för dåligt  foder (Med dåligt menar jag sammansättning snarare än ruttet/härsket).

Jag tror också att andelen feta höns är betydligt större i Hobbyflockar än i produktionsgrupper. Men det är mina hypoteser och funderingar inget jag har vetenskapligt bevis för.  Feta höns producerar sämre och då är det riska att man ger dem extra gott för att få igång värpningen när förmodligen bantning hade varit det bästa  ::)

Tanken med inlägget var lite att få folk att fundera över vad dom egentligen menar med att "driva", om alla höns verkligen har samma behov och är det elakt att ge sina djur sådana levnadsbetingelser att dom kan maxprestera?


Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Att "driva" höns... = ge sina hönor bra livssituation
« Svar #9 skrivet: 22 sep-11 kl 09:47 »
*applåd* Jag inte bara läste första inlägget. Orkade faktiskt allihop! ;D

Och precis så tänker jag när "alla männschor" bekymrar sig för att deras höns inte ska få i sig vad de behöver.  Över lag gör vi oss nog lite för stora bekymmer ibland.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
SV: Att "driva" höns... = ge sina hönor bra livssituation
« Svar #10 skrivet: 22 sep-11 kl 10:44 »
Jag vill att mina höns ska leva så naturligt som möjligt och ja vill också att dom ska leva och må bra så länge som möjligt.  Det jag frågar mig är de verkligen till hönans fördel att "drivas"  till maxproduktion? Jag har ingen aning, därför frågar jag.

Kanske har jag fått min skeptiska sida kring just "pådrivning" av att sett hur dom har de i fabrikerna där dom inte gör något annat än äter och värper fram tills att äggledarna kollapsar. Därav min avsmak till starka fodermedel. Men de jag undrar är vad är starka fodermedel?

Jag har en blandning mellan havre,korn,ärtor,vetekli, lusern, värpkonecntrat, matrester.
lite värpkoncentrat har ju kunnat sträcka mig till att ha i, just för att stötta dom i sin värpning.

Men det jag är nyfiken på är vad de är för skillnad på min egna blandning och värpfoder?  Kanske är de ingen skillnad alls? Isåfall är jag ute och cyklar och är villig att ändra min foderblandning.

Vad ska man ge sina höns om man vill ge dom så naturlig kost som möjligt som inte är preparerad med något, men ändå få lite ägg om dagen?


johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Att "driva" höns... = ge sina hönor bra livssituation
« Svar #11 skrivet: 22 sep-11 kl 10:47 »
Kanske har jag fått min skeptiska sida kring just "pådrivning" av att sett hur dom har de i fabrikerna där dom inte gör något annat än äter och värper fram tills att äggledarna kollapsar.

fast det gör de ju inte... de värper fram tills det är dags för dem att rugga, då är de ca 68 veckor gamla... då är det av, både praktiska och ekonomiska anledningar, billigare för den industriella producenten att byta slakta ur alla höns, göra rent lokalen, sätta in nya värpfärdiga unghöns...
« Senast ändrad: 22 sep-11 kl 10:50 av johe71 »

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
SV: Att "driva" höns... = ge sina hönor bra livssituation
« Svar #12 skrivet: 22 sep-11 kl 10:49 »
en bekant till mig tar sig an många industri höns för att ge dom en andra chans i livet. 7 av 10 har äggledarinflammation :-\

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
SV: Att "driva" höns... = ge sina hönor bra livssituation
« Svar #13 skrivet: 22 sep-11 kl 10:50 »
och hon tar hand om nya med jämna mellanrum

Existens?

  • Gäst
SV: Att "driva" höns... = ge sina hönor bra livssituation
« Svar #14 skrivet: 22 sep-11 kl 11:06 »
Men om en höna börjar värpa i september, finns det ju ingen anledning att den ska vila i oktober. Den har ju en viss mängd ägg, och dom blir det, sen är det slut för den omgången. Du kan möjligen sakta ner farten lite genom att ge sämre foder. Men då kan man ju säga att man svälter hönan för att hon ska värpa saktare..är det bättre?

Dessutom är ju lyse på vintern inget modernt påfund..det kom man ju på redan på 30-talet.. så vill man vara traditionell kan man gott ha lyse på vintern.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Att "driva" höns... = ge sina hönor bra livssituation
« Svar #15 skrivet: 22 sep-11 kl 11:12 »
en bekant till mig tar sig an många industri höns för att ge dom en andra chans i livet. 7 av 10 har äggledarinflammation :-\

Har tanken slagit dig, efter att ha läst alla inlägg, här och i ndra trådar;

1, Att överproduktionen med efterföljande sjukdom MÖJLIGEN skulle kunna bero på att industrihönan är en värphybrid och inte en "vanlig höna"?

2. Att en vanlig höna inte värper så hon blir sjuk, oavsett vad du stoppar i henne?

3. Att en värphybrid/industrihöna inte blir en vanlig höna för att du bär ut henne från fabriken och ger henne en 2:a chans, samt oavsett vad du ger henne att äta?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
SV: Att "driva" höns... = ge sina hönor bra livssituation
« Svar #16 skrivet: 22 sep-11 kl 11:18 »
mina hönor svälter visserligen inte, dom är alltid runda och fina.  Det är väll klart att hon ska värpa dom ägg hon har, men ja behöver ju tvunget inte maxa  produktionen.


Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
SV: Att "driva" höns... = ge sina hönor bra livssituation
« Svar #17 skrivet: 22 sep-11 kl 11:23 »
ToA: Det är många tankar som slagit mig under min tid här på alternativ. Jag ställer mig fortfarande väldigt undrande till mycket. Därför frågar jag.

Jag frågade nyligen vad de är för skillnad mellan industrihönsens foder och det  vi har "hemma".  Om någon har erfarenhet kring det så kanske de blir en klarare syn för mig.

Jag tycker överlag det är en väldigt sund tanke att driva på sina djur så lite som möjligt.  Att leva så naturligt och hälsosamt som möjligt borde väll vara en självklarhet för alla djurvänner vilket jag utgår i att dom som handhar höns är.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Att "driva" höns... = ge sina hönor bra livssituation
« Svar #18 skrivet: 22 sep-11 kl 11:48 »
Va kul att det blev lite funderingar i denna tråden  ;D

Jag kan berätta lite hur jag gör med mitt "drivande"

Ljus har jag extra hela året. Den ljusa årstiden som egen arbetbelysning. På hösten när det börjar mörkna  inte mer än 8 timmar. Då börjar de gamla hönorna rugga och tar sin välbehövliga paus. 8-9 timmar räcker däremot oftast för att unghöns kläckta tidigt på våren ska komma igång att värpa. Dom behöver ju inte hösten som viloperiod och på så sätt har jag ägg hela året även om jag har färre ägg på hösten. Vissa gammelhönor kommer igång att värpa igen efter ruggningen på 8 timmars ljus men inte alla. I december ökar jag ljuset för att få igång värpningen till början av januari. Då börjar nämligen min avelssäsong då jag har en del stora tunga raser och vill ha djur som jag kan ställa ut på hösten om jag vill.

När det kommer till foder tillhör jag dem som förmodligen överutfodrar :-[ Jag kan i dagsläget köpa värpfoder nära och billigt. Därför får mina hönor värpfoder av praktiska och ekonomiska skäl. Jag har också många höns (drygt 100st) och så mycket matrester blir det inte från ett 2manshushåll som dessutom har glupska hundar  ::) Därför är matrester och spannmål inget alternativ här  ;) även om jag egentligen tror att det räcker gott i väldigt många fall :D

Jag frågade nyligen vad de är för skillnad mellan industrihönsens foder och det  vi har "hemma".  Om någon har erfarenhet kring det så kanske de blir en klarare syn för mig.

Jag tycker överlag det är en väldigt sund tanke att driva på sina djur så lite som möjligt.  Att leva så naturligt och hälsosamt som möjligt borde väll vara en självklarhet för alla djurvänner vilket jag utgår i att dom som handhar höns är.

Om du tar en djungelhöna och en värphybrid och ger dom värphybridens foderstat och ljusprogram samt het fint hönshus med tillhörande rastgård kommer hybriden värpa ca350 ägg på ett år, Djungelhönan kommer värpa 6-12. Om du istället gör tvärt om och tar dessa fåglar och låter dem båda leva som djungelhöns gör så kommer hybriden värpa betydligt sämre och förmodligen fara rätt illa, Djungelhöna kommer fortfarande att värpa 6-12ägg... Detta är ett extremt exempel men det handlar återigen om skillnaden i genetiska förutsättningar och vad aveln har gjort för skillnad mellan olika höns. Du kan inte få en djungelhöna att värpa mer genom att "driva henne" du kan däremot svälta en hybrid till att sluta värpa...

Att leva så naturligt som möjligt är naturligtvis inte fel så länge vi kommer ihåg att vi har varit inne och justerat i naturen  ;) De flesta hönor idag har helt andra behov och förutsättningar än både hybrider och djungelhöns.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
SV: Att "driva" höns... = ge sina hönor bra livssituation
« Svar #19 skrivet: 22 sep-11 kl 12:02 »
ja de är ett helt klart intressant ämne!

När du skriver djungelhöns vad menar du då?

De foder dom får i industrin är mer pådrivande än vanligt värpfoder som vi köper i lanthandeln?

På vilket sätt kan vi inte driva våra hobbyhöns på samma vis som dom i industrin?



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 1 användare
Slowfox

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser