Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Mountain camp method sugar feed  (läst 3829 gånger)

I_am_mine

  • Inlägg: 14
    • Skåne
Mountain camp method sugar feed
« skrivet: 18 okt-20 kl 22:23 »
Är det någon som testat detta?

Jag har redan köpt foderdeg till våren ifall att det skulle behövas men tycker att detta verkar intressant

https://www.youtube.com/watch?v=Am0q4Nohx60

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #1 skrivet: 21 okt-20 kl 17:58 »
Jag skulle säga att det är två saker som jag skulle fundera på, den ena är att samhället behöver vatten för att processa det, den andra att de behöver invertera sockret, vilket är svårt för dem mitt i vintern. Men som nödmetod, om man har underskattat åtgången och gett för lite på hösten, fungerar den säkert. Har de rensningsflugit så går det bra förstås.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #2 skrivet: 21 okt-20 kl 22:51 »
Som ett sätt att övervintra, NEJ, men som att stödfodra på en blöt och kall vår i brist på foderdeg/ foderdeg med pollen så JA.
 

I_am_mine

  • Inlägg: 14
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #3 skrivet: 21 okt-20 kl 23:52 »
Ja foder har dom fått, dock så fortsatte ett av samhällena att lägga ägg längre än de andra så där har det redan gått åt lite.
Tänkte att jag ska jämna ut fodret mellan samhällena om nån vecka och så är det framförallt framåt våren som jag tror att det kan behövas. Jag har foderdeg redo ifall att men blev intresserad av detta då jag har täta EPS kupor och det ska absorbera en del fukt också

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #4 skrivet: 22 okt-20 kl 00:59 »
Sluta att bry dig, läs janos biblogg.

https://jano.bloggo.nu/Fukten-i-bikupan-under-vintern/
Ja foder har dom fått, dock så fortsatte ett av samhällena att lägga ägg längre än de andra så där har det redan gått åt lite.
Tänkte att jag ska jämna ut fodret mellan samhällena om nån vecka och så är det framförallt framåt våren som jag tror att det kan behövas. Jag har foderdeg redo ifall att men blev intresserad av detta då jag har täta EPS kupor och det ska absorbera en del fukt också

I_am_mine

  • Inlägg: 14
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #5 skrivet: 22 okt-20 kl 08:20 »
Sluta att bry dig, läs janos biblogg.

https://jano.bloggo.nu/Fukten-i-bikupan-under-vintern/

Sluta bry mig kommer jag aldrig göra ;)

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #6 skrivet: 22 okt-20 kl 16:59 »
Sluta att bry dig, läs janos biblogg.

https://jano.bloggo.nu/Fukten-i-bikupan-under-vintern/

 Man kan inte sluta att bry sig om bina och hur de vill ha det för att det ska fungera som bäst.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #7 skrivet: 22 okt-20 kl 19:00 »
1. Om man har bin med aldrig så lite sinne för städning skulle den metoden vara förödande, eftersom tidningspapper bärs ut ur kupan skyndsamt.
2. Har man en kupa med helt öppen nätbotten torde man mata ungefär lika många myror som bin med metoden......
3. Det finns foderdeg på marknaden idag som är så billig att dessa försök att snåla på utgifterna i själva verket till och med kan bli betydligt dyrare än vanlig vit deg.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #8 skrivet: 23 okt-20 kl 09:27 »
Citera
Det finns foderdeg på marknaden idag som är så billig.....

Skulle gärna ha tips. Jag har köpt kartongerna med fem 2,5 kg:s paket, 215:-... och sedan frakten också.

I_am_mine

  • Inlägg: 14
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #9 skrivet: 23 okt-20 kl 10:56 »
1. Om man har bin med aldrig så lite sinne för städning skulle den metoden vara förödande, eftersom tidningspapper bärs ut ur kupan skyndsamt.
2. Har man en kupa med helt öppen nätbotten torde man mata ungefär lika många myror som bin med metoden......
3. Det finns foderdeg på marknaden idag som är så billig att dessa försök att snåla på utgifterna i själva verket till och med kan bli betydligt dyrare än vanlig vit deg.

Tack för synpunkterna!

1 och 2 tar jag till mig

3 håller jag inte riktigt med om, det rör sig om iaf dubbla kostnaden för foderdeg, visserligen är det inte en dealbreaker när det handlar om så små summor men det är framförallt den fuktabsorberande egenskapen som intresserar mig.

Jag tror helt enkelt att jag får prova mig fram själv eftersom jag hittills bara har fått åsikter och inte erfarenheter delat.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #10 skrivet: 23 okt-20 kl 11:51 »
Jag tror helt enkelt att jag får prova mig fram själv eftersom jag hittills bara har fått åsikter och inte erfarenheter delat.

Det är klart att du ska prova, men det finns en bra anledning till att du inte fått erfarenheter delat. Man behöver ju inte prova något som man redan från början vet att det finns bättre alternativ till. Det är tex ingen åsikt att bina har svårare att processa strösocker mitt i vintern än apifonda. Det är fakta. Jag behöver inte prova det för att veta det. Och flera andra saker som skrivits i tråden är också fakta, och som också är bra att veta.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #11 skrivet: 23 okt-20 kl 13:18 »
Skulle gärna ha tips. Jag har köpt kartongerna med fem 2,5 kg:s paket, 215:-... och sedan frakten också.

Jag har ju tipsat tidigare på detta forum om bra och billig foderdeg, men visst, jag kan tipsa igen;

Lustgårdens Biodling i Oskarström utanför Halmstad tar 12:18 per kilo för vit deg med fruktosinnehåll från Belgien.

Biredskapscentralen i Staffanstorp tar strax under 10:- per kilo för vit deg med fruktosinnehåll från Balkan - dock med något sporadisk tillgång ibland av vad jag har hört.

Frakten brukar ingå i priset om man köper pallvis, så mindre kvantiteters fraktkostnader vet jag inget om.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #12 skrivet: 23 okt-20 kl 13:21 »
men det är framförallt den fuktabsorberande egenskapen som intresserar mig.

Fukt inuti en bikupa vintertid brukar vara orsakad av en biodlare, inte av bina, om de fått rätt förutsättningar att hålla sig friska och starka.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #13 skrivet: 23 okt-20 kl 14:33 »
Fukten, dvs kondenseringen i en kupa är inte heller bara en nackdel på vintern, de behöver lite vatten men kan inte hämta det. Men det får inte droppa på klotet från taket

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #14 skrivet: 23 okt-20 kl 15:11 »
Den här  https://www.biredskapscentralen.se/wp-content/uploads/2019/12/Ko%C5%A1_24R_radijalna2.mp4?_=1fick mig att gå runt och kolla brandlarmet, men jag kunde inte hitta vilket som började få slut på batteriet

I_am_mine

  • Inlägg: 14
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #15 skrivet: 23 okt-20 kl 15:13 »
Jag har ju tipsat tidigare på detta forum om bra och billig foderdeg, men visst, jag kan tipsa igen;

Lustgårdens Biodling i Oskarström utanför Halmstad tar 12:18 per kilo för vit deg med fruktosinnehåll från Belgien.

Biredskapscentralen i Staffanstorp tar strax under 10:- per kilo för vit deg med fruktosinnehåll från Balkan - dock med något sporadisk tillgång ibland av vad jag har hört.

Frakten brukar ingå i priset om man köper pallvis, så mindre kvantiteters fraktkostnader vet jag inget om.

Det var helt klart bättre priser, tackar för det :)

I_am_mine

  • Inlägg: 14
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #16 skrivet: 23 okt-20 kl 15:25 »
Det är klart att du ska prova, men det finns en bra anledning till att du inte fått erfarenheter delat. Man behöver ju inte prova något som man redan från början vet att det finns bättre alternativ till. Det är tex ingen åsikt att bina har svårare att processa strösocker mitt i vintern än apifonda. Det är fakta. Jag behöver inte prova det för att veta det. Och flera andra saker som skrivits i tråden är också fakta, och som också är bra att veta.

Nyfikenheten i mig måste stillas. Det finns många motsägelsefulla fakta inom biodling och det var därför jag efterfrågade erfarenhet

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #17 skrivet: 23 okt-20 kl 16:15 »
Det finns många motsägelsefulla fakta inom biodling

Om du med fakta menar uppgifter eller åsikter eller metoder så har du förstås helt rätt. Men inte om du menar fakta.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #18 skrivet: 23 okt-20 kl 16:18 »
https://www.youtube.com/watch?v=kwt8uzCUSwU&ab_channel=KamonReynolds-Tennessee%27sBees

Denna fungerar, jag har testat på våren.
1 msk honung i 0,5 liter vatten ger en något fuktig yta som bina inte kan låta bli.
Jag packade blandningen i en låg plastask och vände upp på smörgåspapper och lyfte av asken för att kunna forma nästa block, det fick torka under värmepumpen i 2 dygn, sedan så var det som en skör tegelsten som man kunde lägga uppe på ramarna utan något under.
Om du testar så är det lite vatten som skall användas, har du problem med att få det att släppa från asken så har du använt för mycket vatten.

I_am_mine

  • Inlägg: 14
    • Skåne
SV: Mountain camp method sugar feed
« Svar #19 skrivet: 23 okt-20 kl 16:48 »
https://www.youtube.com/watch?v=kwt8uzCUSwU&ab_channel=KamonReynolds-Tennessee%27sBees

Denna fungerar, jag har testat på våren.
1 msk honung i 0,5 liter vatten ger en något fuktig yta som bina inte kan låta bli.
Jag packade blandningen i en låg plastask och vände upp på smörgåspapper och lyfte av asken för att kunna forma nästa block, det fick torka under värmepumpen i 2 dygn, sedan så var det som en skör tegelsten som man kunde lägga uppe på ramarna utan något under.
Om du testar så är det lite vatten som skall användas, har du problem med att få det att släppa från asken så har du använt för mycket vatten.

Precis detta jag var ute efter, tack för det!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser