Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vissnande tomatplantor  (läst 5841 gånger)

Stengrim

  • Inlägg: 47
    • -
Vissnande tomatplantor
« skrivet: 20 mar-19 kl 11:07 »
Har ett antal tomatplantor som mår dåligt, stammen har blivit vit och skrovlig (inte svampig) och bladen vissnar och faller av. Speciellt en sort tycks vara drabbad medan övriga sorter än så länge ser bra ut. Någon som vet vad det är frågan om och hur plantorna kan räddas?

beekeepern

  • Inlägg: 1225
  • Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Vissnande tomatplantor
« Svar #1 skrivet: 22 apr-19 kl 11:36 »
Näringsbrist, kissa i en burk, blanda med vatten och vattna dem...
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

 

Fridsam

  • Inlägg: 35
    • Uppland
SV: Vissnande tomatplantor
« Svar #2 skrivet: 22 apr-19 kl 19:56 »
Jag skulle pröva att plantera om och sätta hela den kala biten under jord. Men jag har aldrig sett nåt sånt vitt skrovel på mina...

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Vissnande tomatplantor
« Svar #3 skrivet: 22 apr-19 kl 22:59 »
Har ett antal tomatplantor som mår dåligt, stammen har blivit vit och skrovlig (inte svampig) och bladen vissnar och faller av. Speciellt en sort tycks vara drabbad medan övriga sorter än så länge ser bra ut. Någon som vet vad det är frågan om och hur plantorna kan räddas?
Jag hade exakt likadant ett år. Det smittade från planta till planta som var i kontakt. Jag vet inte vad det var...men..ngt virus, svamp eller bakteriesjukdom. Jag skulle slänga alla plantor med symtom direkt & även jorden. Rengöra krukorna väldigt noga.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

302 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, Be, Ingela Haapala

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser