Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tips till novis!  (läst 3881 gånger)

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
tips till novis!
« skrivet: 08 jun-13 kl 11:34 »
Vi går i kalkontankar men kan just inget om dom. Vi har redan för länge sen fallit för brons men vad behöver dom? Vi har ett utrymme på ca 10 kvm i hönshuset som står oanvänt och vi hade i åtanke. Kan de dela hus med hönsen så? Ska de ha värprede som höns fast större?

Givetvis vill vi ha dem ute dagtid, behöver dom ha tät bur för att inte flyga iväg eller räcker det med hage? Har än så länge inte problem med räv eller så då hönsen går lösa på dagarna och ingen har tagit dom.

Tanken är att kunna ha en liten besättning (ca 3-4 damer och en gentleman) och kunna få fram ett litet gäng kycklingar att föda upp till slakt varje år för husbehov. Går det? Är det svårt? Värper de mycke? Vad gör man med ägg om man inte vill kläcka?

Ska kanske tillägga att vi vill ha kalkoner mest för nöjes skull, men är ju alltid trevligt att få någonting tillbaka!
Hoppas på svar på mina konstiga frågor, min utbildning täcker bara storskalig lantbruks produktion...
Kommer det en haj - simma fortare.

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: tips till novis!
« Svar #1 skrivet: 08 jun-13 kl 17:40 »
Ställer flera uppföljande frågor och hoppas på svar:

Är dom enkla att ha frigående? Vi har ju hönsen lösa och bara stänger dörren om dom på kvällen. Kam man göra lika med kalle fast dom har eget utrymme i huset?

Våra åsbohöns klarar att gå ut året runt så hela vintern öppnade vi dörren på morgonen och stängde på kvällen så fick dom välja själva, kan man göra så med kalkoner eller går dom ut och fryser ihjäl?

Är såååå sugen på att skaffa ett litet gäng!!
Kommer det en haj - simma fortare.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: tips till novis!
« Svar #2 skrivet: 10 jun-13 kl 08:25 »
Ställer flera uppföljande frågor och hoppas på svar:

Är dom enkla att ha frigående? Vi har ju hönsen lösa och bara stänger dörren om dom på kvällen. Kam man göra lika med kalle fast dom har eget utrymme i huset? Ja  ;D Frigående kalkoner funkar bra så länge man är medveten om risk med räv och stänger in dem på natten

Våra åsbohöns klarar att gå ut året runt så hela vintern öppnade vi dörren på morgonen och stängde på kvällen så fick dom välja själva, kan man göra så med kalkoner eller går dom ut och fryser ihjäl? Kalkoner lever vilt i Nordamerika som har betydligt strängare vintrer än vi  ;) Dom trivs med att gå ute hela vintern om de får och vuxna djur klara kylan bra. Kycklingar kläckta sent på sommaren( augusti/september) är däremot inte lika tåliga när vintern kommer.

Är såååå sugen på att skaffa ett litet gäng!!
Vi går i kalkontankar men kan just inget om dom. Vi har redan för länge sen fallit för brons men vad behöver dom? Vi har ett utrymme på ca 10 kvm i hönshuset som står oanvänt och vi hade i åtanke. Kan de dela hus med hönsen så? Ska de ha värprede som höns fast större? Kalkoner kan dela hus med hönsen men de bör ha egen box. Enligtlagen får du ha 2,5 avelskalkon/ kvadratmeter men så trångt trivs inte kalkonerna (och förmodligen inte du som ska sköta dem heller). Har kalkonerna tillgång till daglig utevistelse på stor yta så tycker jag att man kan ha ca 0,5- 1kalkon/ kvadratmeter. Då blir det inte heller för trångt om man måste låta dem vara instängda någon enstaka dag på grund av värsta snöstormen, att man fått rovdjursprobelm eller liknande.

Givetvis vill vi ha dem ute dagtid, behöver dom ha tät bur för att inte flyga iväg eller räcker det med hage? Har än så länge inte problem med räv eller så då hönsen går lösa på dagarna och ingen har tagit dom. Kalkoner flyger bra så har du behov att ha dem instängda och rovdjursskyddade så behöver de en rastgård med tak eller nättak. Annars är ju kalkoner precis som höns. När dom lärt sig var de bor så stannar de hemma. Har de tillräckligt gott om plats och trivs så finns det ju ingen anledning att fly/flytta. Jag har haft 1 meter högt staket runt en tomt på 1500 kvadrat och det hände kanske ett par gånger om året att kalkonerna var på fel sida staketet. Då olyckligt pipande på utsidan för att de vill komma in igen. Att de hamnat fel berodde oftast på att de suttit i ett träd och flugit för långt när de skulle ner.

Tanken är att kunna ha en liten besättning (ca 3-4 damer och en gentleman) och kunna få fram ett litet gäng kycklingar att föda upp till slakt varje år för husbehov. Går det? Är det svårt? Värper de mycke? Vad gör man med ägg om man inte vill kläcka? Kalkonkycklingar är lite klurigare att föda upp än hönskycklingar då de är lite känsligare som små men de är inte oöverskådligt svårt. Däremot är kalkonmammor ofta väldigt duktiga mammor och även om alla hönor inte ruvar så är chansen stor att man får någon som gör det om man har 3-4 st. Hönorna värper ca 1 ägg var eller varannan dag under vår och sommar. Äggen är goda och går att äta kokta stekta eller i matlagning precis som hönsägg om man nu inte vill kläcka kycklingar av alla.

Ska kanske tillägga att vi vill ha kalkoner mest för nöjes skull, men är ju alltid trevligt att få någonting tillbaka!
Hoppas på svar på mina konstiga frågor, min utbildning täcker bara storskalig lantbruks produktion...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: tips till novis!
« Svar #3 skrivet: 10 jun-13 kl 09:36 »
Tack snälla för ditt svar! Det är bara att gå på jakt efter lämpliga kalkoner nu :D
Kommer det en haj - simma fortare.

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: tips till novis!
« Svar #4 skrivet: 29 aug-13 kl 13:23 »
Åh, vad fint :) fick dock köpa en kläckare billigt så jag har kläckt egna, men tack ändå!
Kommer det en haj - simma fortare.

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: tips till novis!
« Svar #5 skrivet: 10 sep-13 kl 10:51 »
Tyvärr blev våran fina Åsbotupp rävmiddag häromdagen (när vi satt i trädgården och såg alltihop, lagom fräck!) så nu måste vi bygga hönsgård.
Kan kalkonerna dela gård med hönsen eller behöver jag bygga två?
Kommer det en haj - simma fortare.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: tips till novis!
« Svar #6 skrivet: 11 sep-13 kl 08:57 »
Kalkoner funkar bra med höns om de har stora ytor. Ska du ha rastgårdar så skulle jag rekommendera två. Tänk på att kalkoner är bra flygare och helst vill ha stort. Vill du att de ska stanna i en rastgård så behöver du ha tak på.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: tips till novis!
« Svar #7 skrivet: 11 sep-13 kl 10:28 »
Okej, då får vi tänka om lite. Som planen var nu hade gården blivit 20x6 m till 4 kalkoner och ca 8 hönor. Men vi får nog bygga åt två håll då istället :)

Tur att det finns kunnigt folk att fråga här på alt :)
Kommer det en haj - simma fortare.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: tips till novis!
« Svar #8 skrivet: 20 sep-13 kl 08:27 »
Okej, då får vi tänka om lite. Som planen var nu hade gården blivit 20x6 m till 4 kalkoner och ca 8 hönor. Men vi får nog bygga åt två håll då istället :)

Tur att det finns kunnigt folk att fråga här på alt :)
Om du inte faller för frestelsen att utöka så räcker det med en rastgård på120kvadratmeter till 4 kalkoner och 8 hönor :)  En rastgård på 120kvadrat är rätt stor, ungefär hälften av en modern villa trädgård ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: tips till novis!
« Svar #9 skrivet: 24 sep-13 kl 13:43 »
Bra poäng där, vid närmare eftertanke är risken stor att dom blir fler och fler med tiden. Djur har ju den förmågan, här iaf :)

Bestämde att bygga två gårdar, en klar nu på ca 54 kvm där 2 ungkalkoner, 3 unghöns och 3 vuxna hönor får 'trängas' till våren. Då blir det en likadan till bara kalkonerna.
+ca 10kvm inomhus till vardera sort. Fast nu bor ungdomarna ihop och de tre tanterna har lyxliv (ihop med 6 dunbollar förvisso)
Det är fint att ha gott om plats :)
Kommer det en haj - simma fortare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

299 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser