Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan räven ta lamm på 4 månader?  (läst 7763 gånger)

annieb

  • Inlägg: 4
Kan räven ta lamm på 4 månader?
« skrivet: 26 apr-08 kl 20:26 »
Kan någon säga mig om räven kan ta lamm på fyra månader?

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #1 skrivet: 26 apr-08 kl 22:01 »
Verkar synnerligen osannolikt! Vi har haft rävproblem, men då tog han lamm från 0-2 dagar. Tar han större är de nog väldigt svaga eller halvdöda.

annieb

  • Inlägg: 4
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #2 skrivet: 26 apr-08 kl 22:06 »
Vilken tur, vi har några lamm som har idag fått komma ut i hagen och jag är bara sååå rädd om dem. .

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #3 skrivet: 29 apr-08 kl 18:48 »
Jag känner igen syndromet!

Själv har jag börjat drömma mardrömmar av lemlästade lamm trots att jag inte släppt ut dem på bete! Vad jag gjort är att jag låter ladugårdsdörren stå öppen även under natten så att de kan röra sig in och ut i rasthagen!

Pust!
Älskar djur... människor också!

Humleblomster

  • Inlägg: 1684
    • Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #4 skrivet: 27 jun-09 kl 11:57 »
Väcker liv i den här tråden så behöver jag inte starta en ny.

Mina svärföräldrar som bor i huset bredvid har blivit av med ett lamm i natt som fallit offer för ett rovdjur. En bekant som är jägare har tittat på det o påstår att det är räven. Nu är det så att lammet var åtminstone två månader gammalt och fullt friskt.
Är det överhuvudtaget möjligt ??? Jag skulle tippa lodjuret som varit synligt, bla har grannen några km bort fångat det på övervakningskameran.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Humleblomster

  • Inlägg: 1684
    • Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #5 skrivet: 27 jun-09 kl 13:01 »
Nu har jag fått lite mer fakta. Huvudet var tydligen avskiljt från kroppen och ivägsläpat. Tror fortfarande mer på lodjur, har jag fel?
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #6 skrivet: 27 jun-09 kl 16:34 »
Det är nog mer sannolikt att lo dödat lammet, men det kan vara räv som gnagt av huvudet på det. är man misstänker större, fredat rovvilt ska man ju ta ut en besiktningsman egentligen.

GrävlingsJanne

  • Inlägg: 374
    • Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #7 skrivet: 27 jun-09 kl 18:15 »
Tror på räven. Enligt det jag har hört så har kattdjur svårt att stycka en kropp, medans räven brukar bita lös delar och bära med sig.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Humleblomster

  • Inlägg: 1684
    • Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #8 skrivet: 27 jun-09 kl 21:33 »
Vad är det för superräv som tar ett flera månader gammalt lamm? Till saken hör att där vi bor förekommer väldigt sällan räv eftersom vi har mest skog och berg. Under sju års tid har vi bara sett räv en enda gång o det var en skabbis som passerade förbi. Inga höns eller ankor har blivit rävmat trots att dom gått lösa ute under alla år. Däremot finns det gott om grävling (till dom har många fjäderfän försvunnit) och så lodjuret som setts av minst två personer och fångats på film.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

GrävlingsJanne

  • Inlägg: 374
    • Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #9 skrivet: 27 jun-09 kl 23:08 »
Jag är inte säker på att det är räven, men jag tror det. Räven kan även ta rådjur även om det oftast sker vintertid. Kan ju även vara så att en lo dödat fåret och att räven varit fram och tagit för sig efter.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

hallstabonden

  • Inlägg: 231
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #10 skrivet: 28 jun-09 kl 01:22 »
Ett Lodjur skulle inte bara nöja sig med skallen.Det förta ett lo ger sig på är ryggen sant låren,då helst insidan på låren.Lodjuret är en gourmet som börjar med dom finaste delarna,sedan äter dessa kattdjur bara varmt färskt kött.Så lon tror inte jag på,kan ju inte säga att det är så till 100% nu då,men att bara dra iväg med skallen,nää så gör inte dessa kissar.

Gunilla0

  • Gäst
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #11 skrivet: 28 jun-09 kl 03:11 »
En hund?

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #12 skrivet: 28 jun-09 kl 08:15 »
Eftersom vi inte sett kroppen och dess skador vet vi ju inget om detta. Men att räv kan döda ett så stort lamm är osannolikt. De tar inte fullvuxna rådjur heller, om de inte är halvdöda vill säga. Rävar är väldigt små under pälsen!

Lon kan väl ha dödat lammet, men av någon anledning blivet skrämd, därav att räven knyckt huvudet. Räven styckar ofta, för att orka bära bort maten. Säkert kan en hund också dödat lammet, eller plötsligt dödsfall, sånt är inte heller ovanligt under betessäsongen.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #13 skrivet: 28 jun-09 kl 08:37 »
Om man misstänker någon av 'De fem stora' bör man ta ut en besiktningsman från Länsstyrelsen så att dom får kolla kroppen.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #14 skrivet: 28 jun-09 kl 10:25 »
Ja, jag skrev det lite längre upp i tråden, Charlotte.

GrävlingsJanne

  • Inlägg: 374
    • Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #15 skrivet: 28 jun-09 kl 13:31 »
Nog är rävar små under pälsen men dom kan nog ta ganska så stora byten ändå. Vinter tid är det inte ovanligt att rävar tar vuxna rådjur. Kanske en dum jämförelse men ändå, hermeliner kan ju ta vuxna harar och haren är ju många gånger större och tygre än hermelinen.
Vad väger ett lamm som är två månader?
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #16 skrivet: 28 jun-09 kl 14:14 »
GrävlingsJanne, har du några belägg för detta? Har själv diskuterat detta med rovdjurskunniga bl.a på Länsstyrelser och Viltskadecenter och de är helt inne på att dylika djur är för stora.
Däremot kan de säkert ge sig på större djur som är svaga/sjuka än vad de normalt gör. De bjuder ju inte samma motstånd. Deras normalföda är väl sork m.m. och då talar vi smått!
Räv har vi i mängder här och vi har aldrig mist lamm över 2 dagar till dem, om de inte varit svaga på nåt sätt.

GrävlingsJanne

  • Inlägg: 374
    • Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #17 skrivet: 28 jun-09 kl 14:38 »
Jag har själv hittat rådjur som räven har tagit. Rådjuret var vid gott hull och inga andra synliga skador, om det var sjukt eller ej kan jag inte uttala mig om då jag inte skickade in det. Känner även andra som berättat samma sak men det här är det enda jag sett själv. Det var på vintern. Fanns inga andra stora rovdjur här då. Bor på en ö utan fast landförbindelse. Det stämmer att rävens stapel föda är sork och liknande. Men även rådjurskid när det är säsong för dom. Det var därför jag undrade vad lamet kunde ha vägt.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

GrävlingsJanne

  • Inlägg: 374
    • Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #18 skrivet: 28 jun-09 kl 15:04 »
Kollade lite på jägareförbundets sida vilt och vetande. Jag citerar lite. Räven är en opportunist , d v s den inkluderar vad den kan komma över i sina måltider. Det innebär att en räv ger sig på allt från säd, blåbär, daggmask och insekter till fisk, fåglar, smågnagare, harar, rådjurskid och vuxna rådjur.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Humleblomster

  • Inlägg: 1684
    • Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #19 skrivet: 28 jun-09 kl 15:27 »
Jag tror inte mina grannar ville ta ut besiktningsman eftersom dom har sk "svarta får" :P

Fåren får tillsyn flera gånger om dagen så lammet kan inte legat sjukt särskilt länge. Det som talar emot räv är att vi som jag skrev väldigt sällan har räv där vi bor, dom är nästan obefintliga. Att räven dessutom skulle valt lammet framför mina ankor som jag glömde stänga om för natten verkar ännu mer osannolikt. Hund tror jag inte på eftersom våran hund sover ute om nätterna (och hon är oskyldig, det är jag 100% övertygad om). Hon är vaksam och brukar skälla om det händer nåt. Så det måste gått fort och relativt ljudlöst tillväga.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser