Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klövar och betar  (läst 1444 gånger)

mandoo

  • Inlägg: 1
    • Småland
Klövar och betar
« skrivet: 04 maj-15 kl 13:51 »
Hej!

Jag har två minigrisar (fast ganska stora sådana) Doris och Harry. Det jag undrar över är hur ni gör med klövarna. Doris kan jag klippa lite på om man kliar henne på magen så hon lägger sig ner på sidan. Men det är min okastrerade galt Harry som är problemet, hans klövar är långa nu men han får man inte pyssla för mycket med då han galtar till sig och "anfaller" - hur gör alla andra med detta? Och likadant med hans betar. De verkar vara ivägen när han äter, det är som att de gnisslas mot varandra. Man skulle behöva göra ngt åt dem. Någon annan som haft problem med ngt av detta?
Tack för svaar och ha det bra alla gristokiga  :)
/Mandoo

 

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Klövar och betar
« Svar #1 skrivet: 10 jun-15 kl 21:16 »
Hej!
Vill absolut inte på stå att jag kan väldigt mycket om grisar men.....
Min erfarenhet bygger på dels svenska "tax-grisar" under början av 70-talet och dels nuvunna kunskaper om Linderödare. Med detta sagt vill jag p stå att toleransen mellan över- och under-käkes betar ofta varit förbluffande "snål".
* Har galten synbart   svårt att tugga?
Grisarna kan mycket väl "mala" säd och annat som inte är finfördelat med "tandagnissel" som bieffekt.
* Har galten tappat i vikt?
Något han borde gjort om han har problem med tänderna.
* Vill galten endast äta "lätttuggat", som exempelvis kokt potatis?
Det skulle kunna tyda på svårigheter att få samman käkarna ordentligt, och att galten pressar sönder maten med tungan, i stället.

Om nej på samtliga punkter, skulle jag sluta oroa mig.
Om ja på bara en, skulle jag fortsätta att observera och följa vikten med mätning av bukomfånget.
Om ja på två punkter, skulle jag rådfråga veterinär.
Om ja på alla tre punkterna skulle jag ta grisen till närmaste distriktsveterinär utan större dröjsmål.

För klövar är promenader på makadam eller berghällar bra, om de sker ofta. Ger också kondition till ägaren! ;)

 Hälsn. /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, fri, Big_Mama_1969

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser