Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Har ni stött på att valpar äter sin egen skit?

Nej, aldrig
2 (18.2%)
Ja, en kull som jag känner till
0 (0%)
Ja, en valp som jag har köpt
5 (45.5%)
Ja, en valp som någon annan har köpt
1 (9.1%)
Gör inte alla valpar det??!!
3 (27.3%)

Antal personer som röstat: 9

Författare Ämne:  Valpar som äter sin egen skit!  (läst 7363 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Valpar som äter sin egen skit!
« skrivet: 23 sep-11 kl 14:07 »
Har ni stött på att valpar äter sin egen skit? MIn tik håller fortfarande rent i valplådan och nu har jag märkt att hon har fått små hjälpredor ::)

Vad beror detta på? Är det en "ursprunglig" instinkt, eller vad beror det på?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vårlängtan

  • Inlägg: 283
    • Småland
SV: Valpar som äter sin egen skit!
« Svar #1 skrivet: 23 sep-11 kl 15:12 »
Kanske hör inte mitt svar hemma här, så jag vill bara förtydliga. Vi köpte en femmånaders blandras av en privatperson.
Valpen var inte så bra skött, hade massor av mask och var mycket försiktig att gå på nya platser.
I hans fall tror jag att det va någon slags brist eller ve och fasa hunger.

Vi tränade bort det beteendet, det va ju äckligt!
Njuter av värme och allt det gröna!

Irmelinis

  • Gäst
SV: Valpar som äter sin egen skit!
« Svar #2 skrivet: 23 sep-11 kl 18:08 »
Japp min valp åt sitt eget bajs när hon var mindre... Någon gång om året kanske det händer fortfarande, hon är ett riktigt matvrak och hennes bajs luktar ju hundmat så varför inte äta det en gång till, verkar hon tycka.. :P


Några trådar i ämnet, med olika förklaringar
http://www.alltomhundar.com/hundforum/viewtopic.php?f=1&t=82973&hilit=%C3%A4ter+bajs

http://www.alltomhundar.com/hundforum/viewtopic.php?f=1&t=90488&hilit=%C3%A4ter+bajs

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Valpar som äter sin egen skit!
« Svar #3 skrivet: 23 sep-11 kl 21:18 »
Men jag parat om valpar som äter sin egen skit!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Valpar som äter sin egen skit!
« Svar #4 skrivet: 23 sep-11 kl 21:46 »
Inte helt ovanligt att små valpar gör det även om de är "välskötta och välgödda"
Valpar upptäcker världen med munnen och måste bara smaka på allt dom hittar  ::)

I vissa hundfoder är det tillsatt syntetiska smakämnen för att höja smakligheten. Vissa av dessa bryts inte ner på normalt sätt och därför kan hundskiten lukta mat i vissa hundars näsa  :-\ Är det det som är problemet kan man ofta få slut på det med ett foder utan tillsatser.

Det kan också bero på K- vitaminbrist. K-vitamin bildas av bakterier och enzymer i hundens tarm och är bakteriefloran i obalans kan K-vitaminbrist uppstå. Att äta skit är då ett naturligt sätt för hunden att återställa balansen.

Antibiotika kan ibland ge skitätande hundar (det stör ju bakteriebalansen). För att förebygga skitätning kan man ge färsk ananas! Ananas innehåller nämligen det enzym som behövs för att K-Vitaminets bildande
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Valpar som äter sin egen skit!
« Svar #5 skrivet: 23 sep-11 kl 21:55 »
Vi fick förklarat för oss att valpar ur större kullar åt skit för att det var konkurans om maten. När maten var slut kastade sig alla på skiten.
Inte för att de svalt utan för att de helt enklet var upp i varv och fortsatte konkurera med varran  om allt ätbart ;)

Min mamma grät när vår valp åt sitt eget bajs, hon tyckte det var vedervärdigt och ångrade att vi köpt henne  ;D
Blev en fin jycke i alla fall, haha

Irmelinis

  • Gäst
SV: Valpar som äter sin egen skit!
« Svar #6 skrivet: 24 sep-11 kl 12:39 »
Men jag parat om valpar som äter sin egen skit!!!

Ja, det är ju det vi skrivit.. att vi haft valpar som har ätit sin EGEN skit...

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Valpar som äter sin egen skit!
« Svar #7 skrivet: 24 sep-11 kl 12:52 »
Men jag parat om valpar som äter sin egen skit!!!
Det gör jag också fast jag vidgade begreppet till att även innefatta skit från andra hundar.

Att hundar äter hästskit, kattskit, ankskit, hönsskit, harskit och människoskit ingår ju att vara hund   ;) även om vi tycker det är äckligt :-X Men sen är vi ju inte hundar heller  :P
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: Valpar som äter sin egen skit!
« Svar #8 skrivet: 25 sep-11 kl 11:58 »
Jag tycker inte det är helt ovanligt med hundar i olika åldrar som äter hundskit, både egen och andras och jag tror att det beror mer på skiten än på hunden...

De hundägare som har utfodrat med både torrfoder och rå mat med lite eller inga spannmålstillsatser märker en stor skillnad på lukten. En torrfoderkorv är stor och stinker, en råfoderkorv är liten och luktar inte nämnvärt...

Detta observerar såklart hundarna också och i många fall tror jag att det är så enkelt att hundar betraktar skiten som "mat". Smakar bra ( :-X :-X), luktar bra  och innehåller näring, alltså äter man den.

Jag har aldrig sett en hund äta skit från en hund som äter rå mat och jag antar att det beror på att skiten då är just skit, dvs allt som är av intresse är förbrukat...
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

 

TOR

  • Inlägg: 129
    • Dalarna
SV: Valpar som äter sin egen skit!
« Svar #9 skrivet: 03 mar-12 kl 13:01 »
När de är så små att de är i valplådan är det "urhundsbeteende" och används för att inte locka till rovdjur med mer lukt och "avslöjande" än absolut nödvändigt.
Valpar som är större, antar jag att de provar sig fram vad som är ätbart  ;), högst individuell smak...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

767 gäster, 2 användare
xaelanar, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser