Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Säkerställa att plåtarbete kring skorsten är tätt  (läst 3404 gånger)

WolfgangAn

  • Inlägg: 5
    • -
Säkerställa att plåtarbete kring skorsten är tätt
« skrivet: 14 jul-18 kl 16:32 »
Hej! Är ganska säker på att detta är min första post på det här forumet, hoppas jag postat på rätt ställe.

Vi har köpt ett hus med ganska ordentligt eftersatt underhåll. Bland annat har det varit en gammal takläcka vid skorstenen, man såg hur det hade runnit längst innertak och vägg tidigare. De tidigare ägarna sa dock att denna läcka ska vara lagad och efter att ha brutit upp och kollat närmre så verkade allt väldigt torrt. Nu har vi dock renoverat upp ett badrum i det rummet och jag skulle gärna säkerställa att det verkligen är tätt. Har inte tid att fixa upp badrummet igen ;)

Även om jag gärna vill göra det mesta själv så har jag försökt få tag i hantverare för att hjälpa mig med detta, vilket varit extremt svårt.. försöker mig därför på att fråga här. Är det någon som kan avgöra om detta är tätt genom att titta på de bilder jag tagit? Några andra ideer eller infall? (vet att skorstenen behöver renoveras oxå, men det är en annan historia)



WolfgangAn

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Säkerställa att plåtarbete kring skorsten är tätt
« Svar #1 skrivet: 14 jul-18 kl 16:34 »
Fler bilder. Postar gärna ännu fler om det behövs.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Säkerställa att plåtarbete kring skorsten är tätt
« Svar #2 skrivet: 14 jul-18 kl 18:32 »
Regnvatten rinner som bekant uppifrån och ner längs taket, så det är på skorstenens översida du framför allt måste säkerställa att allt är tätt. Vatten som rinner ovanpå takpannorna får inte kunna ta sig in under plåtarna på något sätt. Och det bör vara någotsånär tätt även för vatten som rinner på undertaket under pannorna, underlagspappen som kommer uppifrån ska ligga över plåten och inte tvärt om.  Du får nog börja med att lyfta några takpannor för att kunna avsyna noga.

Det är nog lämpligt att också undersöka anslutningarna mellan fönsterkupan och resten av taket, sådana ställen är också svåra att få pålitligt täta.

Om man ser till att det överallt finns en ventilerad luftspalt mellan undertakets undersida och isoleringen, så spelar mikroskopiska läckor ingen större roll. Tack vare ventilation i luftspalten håller sig undertaket torrt ändå.

 

WolfgangAn

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Säkerställa att plåtarbete kring skorsten är tätt
« Svar #3 skrivet: 16 jul-18 kl 09:46 »
Tack för ett mycket informativt svar! Ska upp och kolla lite hur det ser ut under takpannorna, samt lite kring fönsterkupan. Återkommer antagligen :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 4 användare
xaelanar, Westerbergarn, MickeMård, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser