Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Kyla ner hus utan AC  (läst 11040 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #40 skrivet: 16 jul-18 kl 15:26 »
Nu gällde väl det citerade inlägget från dig att ni skulle ha haft 20-25 grader nattetid under föregående veckan? Det är helt enkelt inte sant, hur enkelt som helst att se på nätet. När jag gick i skolan lärde vi oss i alla fall att Storuman ligger i Sverige. Vet inte vad ni lärde er om geografi däremot...

Du som har bättre koll nerifrån dig, än vi här uppe, får ha rätt att det inte varit varmt nattetid, så blir alla nöjda.

Hur som helst så är det nog nå fel med huset här, för den "svala" natt luften kom inte åt termometrarna och in i huset fast fönster och dörrar var/är öppna nattetid.
Kanske huset är hemsökt?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #41 skrivet: 16 jul-18 kl 19:46 »
Så här har mina temperaturkurvor sett ut de senaste dagarna.
Jag var hemma ca 12.00-17.00 igår och hade då korsdrag, i övrigt har det huset varit stängt.
I "rucklet" ligger sovrummet på övervåningen och köket på bottenvåningen, har haft ett fönster på vardera gaveln på övervåningen på glänt hela tiden, när jag har varit på plats och vaken har dessutom ytterdörren och ett fönster på sydsidan på övervåningen stått på vid gavel.

Hacken här och var i kurvorna beror på en bugg i mätsystemet. När temperaturen egentligen är 23,8 grader, visas istället 21,9 av någon anledning.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #42 skrivet: 21 jul-18 kl 12:53 »
Vad är gummerade gardiner?

Precis som det låter. De är tyg som har en gummerad yta på ena sidan, som håller ute värmen. Finns att köpa i tygaffärer.
Har klippt till rätt storlek ( behöver inte sys för de fransar inte upp sig), satt fast kardborrband, ett i de två övre hörnen. De är fastsatta med en vanlig häftapparat. I fönsterkarmen fästs också kardborrband. Enkelt att sätta upp och ta ner.

Det finns olika tjocklek på dessa gummerade gardiner, en del blir rätt tunga.
Det blir inte helt mörkt och står emot solljus/värme mycket bra!
När det är svalare ute och en vill ha öppet fönster så finns det ju myggnät att hänga för om myggen är besvärliga.

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #43 skrivet: 21 jul-18 kl 12:59 »
Här hemma kör vi med en alldeles vanlig bordsfläktar som vi knyter fast en iskub bakpå. Om man sen stänger allt och drar för fönstren fungerar den alldeles utmärkt som nedkylare!


Postat med Alternativ.nu´s app

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #44 skrivet: 21 jul-18 kl 13:23 »
Att kyla med is eller vatten som får avdunsta, fungerar utmärkt när det är varmt och torrt som det har varit nu. Men det blir inte mycket kyla med sådana metoder när det är varmt och fuktigt väder (som i en "normal" rötmånad).

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #45 skrivet: 01 aug-18 kl 16:04 »
På Dollarstore kan en köpa kylande madrass. Är kanske först och främst menat till djur men det fungerar till folk också.
Det är någon slags "gel" (?!) inuti som kyler. Den fungerar ju inte hur länge som helst, för den värms upp av kroppsvärmen, men det är underbart den tiden som den kyler.


Skogsola

  • Gäst
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #46 skrivet: 01 aug-18 kl 16:36 »
Kanske kan man lägga den i jordkällaren under dagen? ???

piggetröska

  • Gäst
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #47 skrivet: 01 aug-18 kl 17:58 »
Hur mycket svalka som behövs för att må hyfsat verka variera en hel del . . För några verkar det räcka med att den finns under nattsömnen, andra behöver den hela dygnet.

Jordkällare brukar vara svala. Likaså nedlagda gruvor. Kanske nedgrävda boytor att ha till beredskap är något för framtiden, liknande skyddsrum mot luftbombningar?

Piggetröskan

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #48 skrivet: 08 aug-18 kl 17:33 »
Sol som lyser på glasrutor ger ju växthuseffekt. Mestadels positivt i Sverige, men uppenbarligen finns det undantag.

 Markiser ovanför fönstren utanpå huset som skuggar fönsterrutorna är en klassisk lösning som verkar bortglömd.  Som kan fällas upp i kyligt väder. Vet ej hur snö och vind kan ställa till det. (Kanske de kan plockas ner?)  Minns att det var vanligt utanför skyltfönster, särskilt med matvaror, för så där 60 år sedan.

Så finns det den mer sydländska modellen med fönsterluckor av trä.  Snedställda springor, likt persienn, som släpper in luft men inte sol. Kräver fönster som går inåt..  I kallt väder öppnar man fönsterluckorna förstås, så att de sitter på ytterväggen bredvid fönstrena.   

Och så kan man förstås plantera stora skuggande lövträd nära huset.  Träd har en väldigt bra svalkande effekt.

Vad gäller höghus får man nog ta till mer högteknologiska lösningar som glasrutor som reflekterar sol, t.ex.


AC  kräver en massa el.  En problematisk lösning.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #49 skrivet: 08 aug-18 kl 17:42 »
Sol som lyser på glasrutor ger ju växthuseffekt. Mestadels positivt i Sverige, men uppenbarligen finns det undantag.

 Markiser ovanför fönstren utanpå huset som skuggar fönsterrutorna är en klassisk lösning som verkar bortglömd.  Som kan fällas upp i kyligt väder. Vet ej hur snö och vind kan ställa till det. (Kanske de kan plockas ner?)  Minns att det var vanligt utanför skyltfönster, särskilt med matvaror, för så där 60 år sedan.

Så finns det den mer sydländska modellen med fönsterluckor av trä.  Snedställda springor, likt persienn, som släpper in luft men inte sol. Kräver fönster som går inåt..  I kallt väder öppnar man fönsterluckorna förstås, så att de sitter på ytterväggen bredvid fönstrena.   

Och så kan man förstås plantera stora skuggande lövträd nära huset.  Träd har en väldigt bra svalkande effekt.

Vad gäller höghus får man nog ta till mer högteknologiska lösningar som glasrutor som reflekterar sol, t.ex.


AC  kräver en massa el.  En problematisk lösning.

Markiser är inte intressant, men ska bygga veranda med tak mot söder.
För närvarande har jag parkerat lastbilen för fönstret.

Men inga av dessa lösningar gör det kallare än utetemperaturen som är syftet, utan de gör bara att det inte blir så mycket varmare än utetemperaturen.

Klart att AC drar mycket el och därför funderas det på andra alternativ för att kyla.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #50 skrivet: 16 aug-18 kl 09:26 »
Gräv ner en bra bit med ventilationsrör under jord och låt det gå genom trädgården, fixa ett skyddat luftintag med nät mot djur och insekter och tak från regn och snö och sen kopplar du det till det existerande ventilationssystemet om du har något. Annars kan det väl kopplas till en luftvärmepumps intag eller bara fixa med en fläkt som blåser in. Nu får du kall luft på sommaren och varm (varmare iallafall) luft då det är vinter.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #51 skrivet: 17 aug-18 kl 08:07 »
Sol som lyser på glasrutor ger ju växthuseffekt. Mestadels positivt i Sverige, men uppenbarligen finns det undantag.

 Markiser ovanför fönstren utanpå huset som skuggar fönsterrutorna är en klassisk lösning som verkar bortglömd.  Som kan fällas upp i kyligt väder. Vet ej hur snö och vind kan ställa till det. (Kanske de kan plockas ner?)  Minns att det var vanligt utanför skyltfönster, särskilt med matvaror, för så där 60 år sedan.

Så finns det den mer sydländska modellen med fönsterluckor av trä.  Snedställda springor, likt persienn, som släpper in luft men inte sol. Kräver fönster som går inåt..  I kallt väder öppnar man fönsterluckorna förstås, så att de sitter på ytterväggen bredvid fönstrena.   

Och så kan man förstås plantera stora skuggande lövträd nära huset.  Träd har en väldigt bra svalkande effekt.

Vad gäller höghus får man nog ta till mer högteknologiska lösningar som glasrutor som reflekterar sol, t.ex.


AC  kräver en massa el.  En problematisk lösning.

Det finns solceller som kan appliceras likt en markis, så att den ger skugga samtidigt som den producerar el. Ett bra alternativ. Nu är stimulanspengen högre/större vid solcellsinvestering, 30% mot tidigare 20%. Kanske kan vara ett alternativ,iallafall bra för miljön.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #52 skrivet: 17 aug-18 kl 09:34 »
Det finns solceller som kan appliceras likt en markis, så att den ger skugga samtidigt som den producerar el. Ett bra alternativ. Nu är stimulanspengen högre/större vid solcellsinvestering, 30% mot tidigare 20%. Kanske kan vara ett alternativ,iallafall bra för miljön.

Kan man få bidrag utan att ansluta sig till nätet?

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #53 skrivet: 17 aug-18 kl 20:15 »

Om man har bergvärme är det vanligt att man utnyttjar kallvatten från borrhålet via en värmeväxlare för att få s k frikyla via elementen.

Vi har bergvärme. Vad gör jag för att utnyttja det kalla borrhålet på sommaren? Som det är nu brukar vi stänga av pumpen i maj och sedan på igen i september/oktober någon gång.
25 grader i sovrummet nattetid är olidligt. Eftersom det sällan blåser nattetid är det svårt att vädra ut värmen. Jag har en fläkt som svalkar, men den kan jag bara köra när maken är på jobbet annars kan han inte sova. Tidigare somrar har jag sovit i källaren
 vars ena vägg är tjock gråsten och de andra cementblock, men i år är t o m stenen uppvärmd så där är också 24-25 grader.  :P
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #54 skrivet: 17 aug-18 kl 20:46 »
Har nu testat att låta cirkulationspumpen vara på och utnyttjat att det är kallare i källaren, några gånger i sommar när det varit som varmast.
Kan konstatera att det fungerar, det blir lite svalare inne om man stänger alla fönster och ytterdörren.
På toaletten märks det mest, har man dörren stängd dit och öppnar den kan man känna kylan.
Problemet är att efter nån dag så blir det varmare i källaren och kyleffekten upphör.

Om jag får tag i en nog stor tank, så ska jag testa att gräva ner den och se om det fungerar bättre att kyla under längre perioder.

Skulle det fungera och jag behåller det permanent så uppstår ett problem, jag kör med en gammal stor cirkulationspump som går på tre fas och det ställer till det med solceller och batterier. Behöver omformare för trefas då.
Och jag tänker inte byta till en liten modern pump på 230 Volt, för då funkar inte självcirkulationen.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #55 skrivet: 17 aug-18 kl 22:47 »
Du får gräva ner en tankbil...

Men du behöver ju inte byta pumpen. Räcker med att byta motorn. Extremt mycket enklare än att göra om till trefas.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #56 skrivet: 18 aug-18 kl 07:51 »
Du får gräva ner en tankbil...

Men du behöver ju inte byta pumpen. Räcker med att byta motorn. Extremt mycket enklare än att göra om till trefas.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Skulle vara intressant att se hur du löser det och var man hittar en motor som passar?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #57 skrivet: 18 aug-18 kl 08:57 »
Om inte motorn är för stor så kan du lösa det med en sådan här https://www.conrad.se/p/frekvensomvandlare-eaton-dc1-122d3fn-a20ce1-037-kw-3-fasig-230-v-1343615

Går ju att köpa större varianter också, men då drar priset iväg så det är billigare att ge sig på motorbyte.


Vill du ha en modern liten cirkulationspump och ändå kunna få självcirkulation så får du montera den vid sidan av systemet, eventuellt med en ventil.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #58 skrivet: 18 aug-18 kl 09:10 »
Skulle vara intressant att se hur du löser det och var man hittar en motor som passar?
Nja jag ska inte lösa något, jag far inte så illa av värmen att jag tycker det är värt tiotusentals kronor att kyla ner mig.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #59 skrivet: 18 aug-18 kl 09:16 »
Om inte motorn är för stor så kan du lösa det med en sådan här https://www.conrad.se/p/frekvensomvandlare-eaton-dc1-122d3fn-a20ce1-037-kw-3-fasig-230-v-1343615

Går ju att köpa större varianter också, men då drar priset iväg så det är billigare att ge sig på motorbyte.


Vill du ha en modern liten cirkulationspump och ändå kunna få självcirkulation så får du montera den vid sidan av systemet, eventuellt med en ventil.

Motorbyte tror jag inte på, innan nån talar om hur man gör det och var motor finns.

Nu tar det väll hus i helvete med alla som vet, men min stora 3 fas pump drar mindre än en modernare liten Grundfors på 220 V, men då är det väll fel på mätning liksom det var med hur varmt det var på natten hos mig.

Den där grunkan du länkade till, vad gör den i praktiken? Jag är inte så bra på tekniska termer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 3 användare
xaelanar, isa, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser