Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liggande panel utomhus  (läst 7242 gånger)

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
Liggande panel utomhus
« skrivet: 26 maj-18 kl 18:05 »
När jag försöker hitta tips på nätet om hur man byter vissa delar av liggande panel låter det som om det skulle vara relativt enkelt.. Men det är det inte[emoji21] några allmänna råd?
Det är svårt att få loss brädan man "sågat fri" (använder cirkelsåg), tips?
Ös på om ni har tips tack, det kan bara bli bättre! Tack [emoji120]

Postat med Alternativ.nu´s app


 

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Liggande panel utomhus
« Svar #1 skrivet: 27 maj-18 kl 08:47 »
Är den liggande panelen spåntad eller är den "klinkbyggd", dvs att varje brädas underkant ligger utanpå brädan under?
Är panelbrädorna spikade eller skruvade?
Vad är det för slags skada som ska repareras?  Bilder?

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Liggande panel utomhus
« Svar #2 skrivet: 27 maj-18 kl 13:36 »
Tack för svar! Den är (rätta mig om jag förklarar fel- bilder följer) spåntad och spikad. Den är målad med plastfärg någon gång på slutet av 60-talet gissningsvis och huset har inte haft hängrännor så träpanelen har tagit skada "bitvis". Planen är (om det går) att byta skadad panel och ta av plastfärgen helt. Dock är panelen ovanligt bred för dagens mått har jag förstått och går kanske inte att köpa på byggmax direkt.
Ska man skaffa sig en spikutdragare?
(PS tala gärna med byggare på byggares sätt och med mig på eh.. en novis sätt[emoji6])

Postat med Alternativ.nu´s app


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Liggande panel utomhus
« Svar #3 skrivet: 27 maj-18 kl 13:58 »
Du får nog hacka ut en bräda så ser du vad det är för något...Kan bli merarbete om det är ruttet bakom...Så loss med en bräda...Till varje pris  :D

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Liggande panel utomhus
« Svar #4 skrivet: 27 maj-18 kl 22:06 »
Om du ska loss med flera brädor ovanför varandra, så gör vertikala snitt med cirkelsåg på bägge sidor om reglarna, då är det lätt att plocka loss brädstumparna mellan reglarna. Den sista brädan mot gränsen till oskadat virke får man kanske såga försiktigt för hand eller med sticksåg.  De små brädbitarna med spik som sitter fast på reglarna bör därefter vara lätta att bryta loss med kofot.

En välutrustad bondsåg med hyvleri bör kunna fixa spåntat panelvirke i ursprungliga dimensioner, och det är inte säkert att det blir dyrare än på Byggmax heller.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Liggande panel utomhus
« Svar #5 skrivet: 28 maj-18 kl 09:55 »
Tack för svar!
Ja det blir ett äventyr att se hur väggen bakom klarat sig.. tagit loss på ett annat ställe och där är det så vitt jag kan se "relativt ok", även om det direkt under panelen är uppsatt en sorts plast som jag förstår är ett big no no.

Några tips om hur man kan undvika att skada kanten  (vad kan det heta-spåntkant?![emoji21]) när man tar loss brädor? Dra rakt ner bara?

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Liggande panel utomhus
« Svar #6 skrivet: 28 maj-18 kl 11:14 »
Den smala del som sticker ut från brädan heter spånt, spåret som den passar in i heter not.

Det är nog bara att dra rakt ner, om inte någon skulle ha varit så noga att hen har skråspikat med smånubb eller liknande i sponten. Det går lättare om panelen är riktigt torr och hopskrumpen än om den är fuktig så att träet har svällt när du håller på. Lämpligt att göra jobbet strax efter den tid på dagen då väggen du håller på med blev som mest solvärmd, och passa på då vädret är torrt.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Liggande panel utomhus
« Svar #7 skrivet: 28 maj-18 kl 12:09 »

"Några tips om hur man kan undvika att skada kanten  (vad kan det heta-spåntkant?![emoji21]) när man tar loss brädor? Dra rakt ner bara?"

Spikutdragare på de underliggande brädorna. Eller "lätta" på dom med kofot sedan kapa, spiken med tigersåg. Slå sedan ner underliggande bräda med hammare och kloss. Inte sällan är de ihop"limmade" av färg, dra något tag med gipskniv el dyl i spånten. Gör ju iofs inget om fjädern på brädan du drar loss går sönder.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Liggande panel utomhus
« Svar #8 skrivet: 29 maj-18 kl 01:25 »
 :D ...Kikar man på den nedersta bilden så betyder det att man inte behöver vara så försiktig...Bort med rasket...

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Liggande panel utomhus
« Svar #9 skrivet: 29 maj-18 kl 17:26 »
Bra, tack för tips med spånt!
Jag ska kolla pris vid det lokala sågverket, det känns ju dessutom mer i hjärtat om det gynnar oss i bygden!

Tännlappen, det är olika skador på olika ställen så allt ser inte ut som det värsta på bilden (som också är typ under metern brett där vattnet runnit).

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Liggande panel utomhus
« Svar #10 skrivet: 31 maj-18 kl 09:02 »
Hej igen! När jag läser på nätet står det att det bästa är att köpa fabriksbehandlad/förmålad panel, eftersom det grundmålats under perfekta förhållanden. Men jag har varit inne på att ta bort plastfärgen och måla om med linoljefärg då huset bredvid (som tillhör gården) är målat med linoljefärg och nu målas om med samma. Är det ändå värt att köpa "fabriksgrundad" panel?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Liggande panel utomhus
« Svar #11 skrivet: 31 maj-18 kl 10:24 »
Nej, det är bättre att grunda själv.

Malarmaster, som är en duktig målare/husbevarare på forumet, skriver om hur man bäst går till väga i en del trådar. Följer du hans råd när det gäller färg så lär du inte göra fel.

 

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Liggande panel utomhus
« Svar #12 skrivet: 31 maj-18 kl 16:30 »
 Har du tänkt måla med linolja så köp INTE färdiggrundad panel. för det första är den grundfärgen oftast vattenbaserad idag och du ser på din panel vad som händer med vattenbaserad färg och trä.för det andra så kräver linoljefärgen att du börjar med linolja på rent trä,en grundfärg med annat bindemedel kommer att ge dig framtida problem.
linoljefärg skall målas med linolja från grunden,rätt gjort och med underhållsmålning håller en linoljefärgsfasad egentligen hur länge som helst.
Du hittar målningsteknik m.m i Handboken under fasadmålning.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Liggande panel utomhus
« Svar #13 skrivet: 31 maj-18 kl 21:54 »
Tack tack!![emoji120]
(Jag kommer troligen införa månggifte(/tvångsgifte) och fria till er allihop..)

Postat med Alternativ.nu´s app


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Liggande panel utomhus
« Svar #14 skrivet: 14 jul-18 kl 10:54 »
 
(Ok, det var kanske lite överilat med tvångsgifte så jag tar nästan tillbaka det[emoji6]).
Uppdatering och fler frågor.. Nu är skadad panel borta, virke i rätt mått hemma från lokala sågverket och nu ska panelen upp! Huset gammalt och inte speciellt rakt.. plus icke kunskap men en envishet som gör att det ska göras själv. Det sitter även gammal panel kvar som är ok och som vi "bygger vidare på".
Det har blivit glipor där panelen ska passas ihop på väggen. Kan man fuskfylla med typ husfix eller annat?
Och om man inte får ihop not och spånt "hela vägen in", kommer plankorna att krympa så pass att det blir glipor där med?

Postat med Alternativ.nu´s app


malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Liggande panel utomhus
« Svar #15 skrivet: 14 jul-18 kl 13:07 »
behöver du spackla typ springor brukar fönsterkitt funka bäst,gärna ett linoljebaserat. Det gör du efter grundningen så inte träet suger all linolja från kittet. undvik alla massor,kitt m.m baserat på plastprodukter dvs innehåller akryl,akrylat eller annat konstgjort. de funkar skitdåligt ihop med trä utomhus. absolut inte husfix på trä utvändigt. husfix suger fukt och orsakar därmed röta på sikt. jo,risken är att du kan få en springa om inte noten stämmer.det ser du ju inte förrän virket torkat ut rejält. dock är det ju nu verkligen torrt så jag har svårt att tänka mig att virket skulle vara fuktigt och därmed krympa på väggen. Låna en fuktmätare,det skall vara under 14% fuktighet i virket för att det skall anses vara torrt.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Liggande panel utomhus
« Svar #16 skrivet: 14 jul-18 kl 13:19 »
Tack!! Vad skulle jag göra utan detta forum och all kunskap! [emoji120]

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 3 användare (1 dolda)
karsan, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser