Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför är gårdar så dyra?  (läst 7126 gånger)

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #20 skrivet: 09 nov-18 kl 20:32 »
Ja det är bara att anpassa sig eller invänta sin tur på tur...
Inte sällan speglar ju skog och jordbrukspriser vad du kan tjäna på marken. Du måste börja räkna med intäkterna om du ska bli ägare till en större fastighet.
En 30ha skogsfastighet har ju 1. Ett virkesförråd, 2. En tillväxt. 3. Jaktarrende

Här i Norrland betalar man oftast för vad man skulle få om man (kunde) kalavverka. Det vill säga man "får" marken.

Tänk dig omvänt, skulle du ge bort något till en okänd om du kunde få betalt för det? Gentilt i så fall.

Sedan tror jag att de flesta fastigheter har nått sitt högsta värde.

Skogs och jordbruksfastigheter kommer kosta vad de består av/ innehåller.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #21 skrivet: 09 nov-18 kl 20:35 »
Angående jordbruksmark så blir den ju också snabbt mindre, då det byggs allt möjligt på den. Allt från motorvägar, flygplatser, industrier, bostäder och köpcentran. Arealen sjunker och därmed borde priserna gå upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #22 skrivet: 09 nov-18 kl 20:56 »
Det är bostadsbrist så det är fler som slåss om samma objekt, och då går priserna upp eftersom det är lätt att ta lån när räntan är låg.

Det som är konstigt dock är att ingen verkar orolig för att räntan skall gå upp och att de skall stå på bar backe. Min närmaste grannfastighet är en hästgård som såldes för några veckor sen för 7miljoner och går räntan upp till 7% så har de antagligen inte råd att bo kvar .. och då lär de inte kunna sälja skiten för 7 miljoner. Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #23 skrivet: 09 nov-18 kl 21:11 »
Det är bostadsbrist så det är fler som slåss om samma objekt, och då går priserna upp eftersom det är lätt att ta lån när räntan är låg.

Det som är konstigt dock är att ingen verkar orolig för att räntan skall gå upp och att de skall stå på bar backe. Min närmaste grannfastighet är en hästgård som såldes för några veckor sen för 7miljoner och går räntan upp till 7% så har de antagligen inte råd att bo kvar .. och då lär de inte kunna sälja skiten för 7 miljoner. Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig.
Varför skulle räntan gå upp till i närheten av 7%?

Jag vet ingen bank idag som inte stresstestar sina låntagare. Jag tycker de banker jag har varit till har varit väldigt noggranna med att se till att man är kreditvärdig även om räntan mer än dubblas.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Ungbond

  • Inlägg: 15
    • Värmland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #24 skrivet: 09 nov-18 kl 21:11 »
Det är bostadsbrist så det är fler som slåss om samma objekt, och då går priserna upp eftersom det är lätt att ta lån när räntan är låg.

Det som är konstigt dock är att ingen verkar orolig för att räntan skall gå upp och att de skall stå på bar backe. Min närmaste grannfastighet är en hästgård som såldes för några veckor sen för 7miljoner och går räntan upp till 7% så har de antagligen inte råd att bo kvar .. och då lär de inte kunna sälja skiten för 7 miljoner. Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig.

Precis detta! Även en ränta på 4-5% blir jävligt tuff.

Många kommer inte klara det vare sig de vill eller ej, några kommer ha ränteutgifter som motsvarar 70% av utgifterna. Då är det nog inte så kul att ha en hästgård längre.

Bostadspriserna har gått upp i samma takt som räntan sänkts så det måste väl vara boven.

Blir att spara tills bubblan spricker i guess.

Ungbond

  • Inlägg: 15
    • Värmland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #25 skrivet: 09 nov-18 kl 21:14 »
Varför skulle räntan gå upp till i närheten av 7%?

Jag vet ingen bank idag som inte stresstestar sina låntagare. Jag tycker de banker jag har varit till har varit väldigt noggranna med att se till att man är kreditvärdighet även om räntan mer än dubblas.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

7% är högt men på sikt ingen omöjlighet. Dock kan 4-5% anses vara normalläge.

Många bankmän/kvinnor som ger ut större lån än vad som är rimligt, kan vara att de känner personen väl eller att de tar över större lån från skilsmässa etc.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #26 skrivet: 09 nov-18 kl 22:01 »
Vad är problemet???
Jag skall sälja min gård. Kostnad ca 2,5 miljoner
Mark 2,5ha mark

Om man lånar 2 miljoner med ränta 1,8% blir det 36 000- Cirka 20 000:- efter skattereduktion mm.
Har en lägenhet på 20 kvadrat som drar in ca 30 000:- om året, Går att göra en lägenhet till på 24 kvadrat som drar in lite mera.
Sen kan man plocka ut ca 15 ton hö. Pris 2:- kg Det blir ca 30 000:- Total inkomst blir då ca 90-100 000:-

Jag har sedan möjlighet att dra momsen på inköp.

Man tjänar alltså betydligt mer på en bondgård än vad det kostar att bo där.
Hur många andra ställen kan man tjäna pengar på sin bostad.

Det är det man betalar för. Så jag tycker att bondgårdar är alldeles för billiga idag.

Ungbond

  • Inlägg: 15
    • Värmland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #27 skrivet: 09 nov-18 kl 22:35 »
Vad är problemet???
Jag skall sälja min gård. Kostnad ca 2,5 miljoner
Mark 2,5ha mark

Om man lånar 2 miljoner med ränta 1,8% blir det 36 000- Cirka 20 000:- efter skattereduktion mm.
Har en lägenhet på 20 kvadrat som drar in ca 30 000:- om året, Går att göra en lägenhet till på 24 kvadrat som drar in lite mera.
Sen kan man plocka ut ca 15 ton hö. Pris 2:- kg Det blir ca 30 000:- Total inkomst blir då ca 90-100 000:-

Jag har sedan möjlighet att dra momsen på inköp.

Man tjänar alltså betydligt mer på en bondgård än vad det kostar att bo där.
Hur många andra ställen kan man tjäna pengar på sin bostad.

Det är det man betalar för. Så jag tycker att bondgårdar är alldeles för billiga idag.

Lägenheter är smart. Dock ska de ju byggas också såvida de inte finns på plats.

Hö är också vad jag tänkt men har inte vågat räkna på sådana skördar.

Kan man få banken att räkna med framtida inkomster från gården?

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #28 skrivet: 09 nov-18 kl 23:28 »
Det handlar väl ändå mycket om hur mycket virke man kan ta ut  Massor av spekulation men kubikmeter betalar sig.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

 

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #29 skrivet: 09 nov-18 kl 23:42 »
Det handlar väl ändå mycket om hur mycket virke man kan ta ut  Massor av spekulation men kubikmeter betalar sig.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu
Nja är väl inte så mycket spekulation. Du räknar ju till nuvärde. Står det 3000m³ virke på en fastighet och du får 300:-/m³ netto vore du lika dum om du sålde för <900' som smart om du köper den för 500'.

Villor och bostadsrätter handlar mer om spekulation. I de flesta jord/skogsfastigheter kan man räkna fram ett värde. Sedan är det upp till banken att värdera hur säkra värdena är om man måste låna till dom.

Vad får er att tro att räntan kommer stiga över 5%? Och om ni gör det binder ni/har ni bundit era lån på 10 år? Om inte, varför inte?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #30 skrivet: 10 nov-18 kl 00:07 »
Hö är också vad jag tänkt men har inte vågat räkna på sådana skördar.
Sälj hö till Norge, jag vet en som gör det och det betalar sig. De kommer med lastbil och hämtar. Vet inte om det är till hästar eller vad men det verkar finnas en marknad om man bor nära gränsen. Och inte bara i år när alla vill köpa hö, det har hållit på ett bra tag

Norae

  • Inlägg: 0
    • -
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #31 skrivet: 10 nov-18 kl 07:16 »
Ja vad tusan är det som trissar upp priserna på Skog, Jordbruksmark och gårdar?

Surfar man runt på Areal/Hemnet får man intrycket av att Sverige dräller av miljonärer som vill lägga pengarna på jordbruksfastigheter ute i ingenstans.

4 hektar 2 miljoner, 40hektar 6 miljoner, 60 hektar 9 miljoner, 100 hektar 12 miljoner.

Vad i hel*ete?! Sist jag kollade med banken skulle man ha 25% av köpeskilling i egen insats.

Det är då ingen brist på jorbruksfastigheter i Sverige och miljonärer som vill lägga pengarna på en gård istället för lyxhus i spanien torde vara få eller?

Runt Stockholm och större städer JA det kan man förstå men i småorter där folk har en genomsnittlig årslön på 250k?!

Känns så hopplöst, har drömt om en mindre fastighet hela livet, 20-30 hektar men det kommer aldrig att gå som det ser ut och OM man sparar ihop 1 miljon för en gård på 30 hektar sitter man fär med lån på 3 miljoner. Vad kan man odla på 30 hektar som ger 10.000 i månaden till lånet och sedan 20.000 för övrigt leverne?

VANSINNE!






Postat med Alternativ.nu´s app

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #32 skrivet: 10 nov-18 kl 08:03 »
Nja är väl inte så mycket spekulation. Du räknar ju till nuvärde. Står det 3000m³ virke på en fastighet och du får 300:-/m³ netto vore du lika dum om du sålde för <900' som smart om du köper den för 500'.

Villor och bostadsrätter handlar mer om spekulation. I de flesta jord/skogsfastigheter kan man räkna fram ett värde. Sedan är det upp till banken att värdera hur säkra värdena är om man måste låna till dom.

Vad får er att tro att räntan kommer stiga över 5%? Och om ni gör det binder ni/har ni bundit era lån på 10 år? Om inte, varför inte?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Historien visar att bubblorna brukar spricka emellanåt, och med den låga ränta som varit senaste tio åren gör att fler och fler börjar tro att räntan kommer gå upp snart. Vilket i sin tyr antagligen kommer leda till att den gör det, då den styrs mycket av spekulationer.
Läste tex för nått år sen att måna av de rikaste började sälja av sina aktier för att ta ut pengarna i guld då de tror att marknaden kommer krascha inom nått/några år.

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #33 skrivet: 10 nov-18 kl 08:07 »
Nja på bostäder är det 15% och vissa gårdar går som det men annars är det bottenlån på 75-80% som erbjuds.

Erat köp lät vettigt för ni fick väl med bostadshus + ev ekonomibyggnader i det priset?
Ja, vi har ett bostadshus (med viss renoveringsbehov) på 90m2 och ett uthus med vedbod och snickarbod på totalt 40m2. Men fastigheten är klassad som lantbruksfastighet så några fler ekonomibyggnader kommer förhoppningsvis finnas inom några år :-)

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #34 skrivet: 10 nov-18 kl 08:38 »
Historien visar att bubblorna brukar spricka emellanåt, och med den låga ränta som varit senaste tio åren gör att fler och fler börjar tro att räntan kommer gå upp snart. Vilket i sin tyr antagligen kommer leda till att den gör det, då den styrs mycket av spekulationer.
Läste tex för nått år sen att måna av de rikaste började sälja av sina aktier för att ta ut pengarna i guld då de tror att marknaden kommer krascha inom nått/några år.
Nä räntan styrs inte av spekulationer.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


TEF 20

  • Inlägg: 103
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #35 skrivet: 10 nov-18 kl 08:52 »
Bankerna gör sina kalkyler med utgångspunkt i att låntagaren ska klara sju procent ränta samt övriga levnadskostnader, kalkylerna tar utgångspunkt i riktlinjer för hur mycket den familjesammansättning som låntagarens ska ha över till mat, resor, kläder och övrigt. Kalkylerna räknas ganska tufft. Jag tror att de flesta låntagare klarar sju procents ränta. Faran ligger i att de flesta vid dessa räntenivåer minskar konsumtionen och att detta skapar stor arbetslöshet, isf tror jag att det blir en bubbla.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #36 skrivet: 10 nov-18 kl 09:03 »
Är gårdar så dyra? Att bygga ett mindre hus kostar lätt över en miljon om man lejer ut det, ett större lätt över två miljoner och då tänker jag inte på rejäla hus med planktimmer i mängder utan klenaste tillåtna regelstomme, spånskivor och gips. Skog kan man sälja till industrin för runt 300 kr/m3 och en genomsnittshektar håller nånstans kring 150 m3 så det blir 45.000 kr/ha för skog.

En liten gård med ett hus (2 Mkr) och 10 ha skog (450.000 kr) kostar därmed rimligen typ 2,5 Mkr. Sen får man väl räkna med att betala något för åkermarken också. Den är i mitt tycke rätt överprisad men det görs ingen ny mark, att bryta skog till åker kostar massor och som nämnts ovan asfalteras en hel del åker som vi behöver för mat så det är väl inte så konstigt om priserna drar iväg. Jag kan inte göra nån avkastningsberäkning på åkermark men bara hus och skog kostar alltså en del.

Eller är det att man i vissa områden får betala produktionskostnaden för husen som skaver? I så fall finns det gott om bostäder i norrlands inland som säljs för långt under produktionspriset. Jag tycker också det är synd att gårdar kostar, att det finns avfolkningsbygder och att mark förfaller men det hjälper inte att beklaga sig, man får kanske hitta ett ställe där man har råd. Norr om Sundsvall går det att hitta ett kalhygge med en gammal skogsgård på för förhållandevis små pengar, husen får man nästan på köpet.

Dessutom tänker jag på kommentarerna om vad folk levde på förr för markstorlekar och tänker att de hade en helt annan materiell standard än vi förväntar oss. Visst finns det de som lever riktigt enkelt men de flesta vill ha plusgrader inne när de vaknar på morgonen, rinnande vatten (gärna varmt dessutom) belysning, frysbox och en dusch. Så det där med hur det var förr handlar rätt mycket om att livet och förväntningarna var annorlunda.

Det fanns förut en medlem "Kulkuri" här på forumet som skaffade sig en liten gård långt norrut och som jag förstått det lever han enkelt och i huvudsak på sitt eget arbete med små medel men jag tror få skulle orka eller vilja byta plats med honom trots att jag uppfattat hans liv och gård som billiga.

Men visst har samhället också förändrats. I byn där jag har min stuga fanns en gång en butik, likaså i grannbyn en halvmil bort. Nu måste man ha bil eller en hel dags gående för att ta sig till och från närmsta affär som finns 3 mil bort. Man lever ju i ett socialt sammanhang också, det är inte så lätt att bryta upp och bosätta sig i ett pörte i skogen och leva som en outsider (sagt med glimten i ögat).
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #37 skrivet: 10 nov-18 kl 10:01 »
Har nyligen köpt gård. Enligt min bank är kravet på insats 25%, det är vad vi fick lägga och då är banken "kompis" med mig eftersom jag har firmapengarna där och företaget går bra. Vi fick i hopp insatsen genom att det fanns en vinst inbakad från vår föregående bostad. Men vi fick ändå gå in med några hundra tusen kontant som vi sparat i hopp.

Vi har drömt och arbetat mot detta under många år och när vi väl fick de ekonomiska musklerna så tog det ändå ett par år för att hitta "vår" gård. Kravet var mark, möjligt för barnen att åka kollektivt på ett rimligt sätt till en stad. Samt att jag ska kunna ta mig till min firma i Stockholm. Frun i huset jobbar som lärare och för henne är det lätt att hitta jobb överallt.

Vår gård har ca 20 hektar åker, 20 hektar skog och 10 hektar betesmark. Ovanpå det 2st stora boningshus och 7-8st ekonomibyggnader, det mesta i behov av renovering. Att ro i land detta ekonomiskt finns inte på kartan. Eftersom jag driver företag är jag van vid att skilja på 'privata pengar' och 'oskattade pengar'. Det du drar in på en verksamhet som bonde är oskattade pengar. Jag ska villigt erkänna att jag inte är någon expert på att vara bonde men det finns statistik och tabeller som visar vilken avkastning andra bönder får på åkermark i form av skörd/hektar och vad du kan sälja dessa för. Ovanpå det kommer olika typer av bidrag. Hur jag än räknar är lönsamheten, om du ska ha ut en rimlig lön och kunna sätta av för pension och liknande obefintlig. Du får inte ens i hopp till en anständig lön. Timpenningen blir obefintlig. Du måste ha stora arealer och väldiga maskiner för att få någon ekonomi i det hela. Klagomålen i media om hur dåliga förutsättningar bönder har är inte helt obefogad.

Vi tänker oss med vår gård att vi har köpt den för att vi vill leva på landet och leva det livet. Vi har kvar våra vanliga arbeten som försörjer oss. Vi ska odla sådant som är enkelt att odla på ett småskaligt sätt och använda de pengar vi får in för att köpa utrustning, maskiner och rusta gården. Det är nämligen så att med firmapengar kan du köpa prylar billigt. Du köper prylarna med oskattade pengar, momsen kan du dessutom dra av. D.v.s. vi avser inte att plocka ut någon lön på verksamheten på gården.

Sen lite on topic. Tror att gårdar är så dyra eftersom mängden gårdar är konstant. Det blir inte så mycket nya gårdar. Befolkningen växer och det finns alltid en andel som vill bo på landet. Eftersom andelen som vill bo på landet växer medans andelen gårdar är konstant så ökar priset. De som har bäst köpkraft är vanligtvis de som gjort sig stora pengar på bostadsmarknaden i någon storstad, aktier, eller eget företag. Lönearbete kan du mer eller mindre glömma. Skattesystemet är sådant att det mer eller mindre är omöjligt.

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #38 skrivet: 10 nov-18 kl 10:04 »
Priset varierar stort var gården ligger. Kolla vad en gård med bra bördig mark typ Österlen i Skåne kostar kontra karg mark i Västerbotten. Priset av vad man betalar har ingenting med lönsamhet att göra utan dess värdering. Mark med mer avkastning = högre värdering och detta beror på att efterfrågan är högre på sådan mark. Jämför du med hus så kostar husen enligt marknaden beroende på tillgång och efterfrågan. Det är samma sak här. De flesta av oss kan bara drömma om att lyckas spara ihop insatsen till en takvåning i Stockholm. Har du kollat möjligheten att arrendera/hyra gård? Betydligt billigare och du får dra av varenda krona till skillnad från när du äger den. 

Postat med Alternativ.nu´s app


Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #39 skrivet: 10 nov-18 kl 10:13 »
Priset varierar stort var gården ligger. Kolla vad en gård med bra bördig mark typ Österlen i Skåne kostar kontra karg mark i Västerbotten. Priset av vad man betalar har ingenting med lönsamhet att göra utan dess värdering. Mark med mer avkastning = högre värdering och detta beror på att efterfrågan är högre på sådan mark. Jämför du med hus så kostar husen enligt marknaden beroende på tillgång och efterfrågan. Det är samma sak här. De flesta av oss kan bara drömma om att lyckas spara ihop insatsen till en takvåning i Stockholm. Har du kollat möjligheten att arrendera/hyra gård? Betydligt billigare och du får dra av varenda krona till skillnad från när du äger den. 

Postat med Alternativ.nu´s app


Vet en som arrenderade en gård han aldrig fick råd att köpa. Han blev vräkt efter 20 år. Under dessa tjugo år älskade han gården, men den gnagande känslan av att han när som helst kunde bli vräkt fanns alltid i bakhuvudet. När det väl blev så? Han lever inte något längre. Bara ett varningens ord.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 6 användare (1 dolda)
Emil Forsberg, von tratt, skogaliten, Clary, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser