Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför är gårdar så dyra?  (läst 7041 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #40 skrivet: 10 nov-18 kl 10:51 »
En del här uppe säljer huset i stan och köper en gård på landet med mycket mark, för att de vill ha det.
De köper inte för att ha det som jobb och boende kostnaden är samma som i stan.
De ser det som ett plus att de får garage/verkstad och förråd på köpet och slipper hyra det i stan, dessutom ger det lite sidoinkomster genom att hyra ut utrymmen och möjlighet att sälja hö, potatis eller nåt.

En jag känner slutade sitt jobb och byggde en lackverkstad och lackar nån bil då och då, för att få in de pengar de behöver
De värdesätter fritiden de fått på köpet

Ungbond

  • Inlägg: 15
    • Värmland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #41 skrivet: 10 nov-18 kl 16:51 »
Problemet med gårdar är att de små blir oproportionerligt dyra då flertalet som har gjort sig en hacka på bostadsmarknaden har råd med dessa således skjuter priserna i höjden. De större är oftast mycket billigare per ha men då ska man helst över 5 miljoner...

Carpentarius

  • Inlägg: 2
    • Jämtland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #42 skrivet: 10 nov-18 kl 17:11 »
hmmm....många familjer sitter i denna fälla....inom ett år, är de stackarna fastklämda i fällan....i vem ligger felet? barnfamiljer med drömmar att förverkliga? eller dessa banker och bolåne och kreditbolag som lockar dem?

Det slår knut på sig självt, om man inte klokt nog har is i magen...
If it makes you happy it doesn´t have to make sense to others

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #43 skrivet: 10 nov-18 kl 21:22 »
 De som köper riktiga gårdar har oftast inte pengar över men om de är utbildade inom lantbruk, har en riktig affärsplan och lite entreprenörsanda så är inte finansieringen det största problemet. Drömmare ska helst hålla sig borta.

t4bb3

  • Inlägg: 84
    • Medelpad
    • Jakt med hund
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #44 skrivet: 10 nov-18 kl 22:13 »
Jag tror det generellt är svårt att hitta gårdar i storlek kring 20-30 ha med ett centrerat gårdscentra och sammanhållen mark. Just pga avstyckningar som gjorts genom åren.

Gården vi köpte, var mycket billig, kräver mycket renovering och är en samtaxerad enhet. Vilket innebär att fastigheterna ligger lite utkastade och är "egna". Det är likadant för grannarna. Nu rör det sig bara om några hundratals meter upp till en kilometer i avstånd så det är okej för min del.

Rent ekonomiskt så tittade vi på många liknande gårdar. Men de sprang nästan alltid iväg och hade alltid minst 20 intressenter. Det vi nu köpte, som kräver mycket renovering landade på ca 20% av motsvarande "färdig" gård. Gissningsvis landar vi på kring 50% när vi är färdiga. Men då har det gått många timmar till renovering.

Att titta på "dåliga" gårdar som kräver renovering har enligt min erfarenhet varit mycket mer prisvärt då det är betydligt färre som är intresserade av dem.
Drömmer om ett liv som månskensbonde utöver lönelivet.
http://www.nedanbo.se - Resan påbörjad mot livet som månskensbonde!

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #45 skrivet: 12 nov-18 kl 19:34 »
När jag köpte min första traktor i slutet av 80-talet var räntan hela 14%. Det är "bara" 30 år sen den nivån.
Det var dessutom ett bra lån som LO förhandlat fram med nuvarande Swedbank för fackföreningsmedlemmar. Andra lån var dyrare.
Nu tror jag inte att vi kommer att hamna där igen för då står bankerna med en massa hus och gårdar som säkerhet för lån som ingen ny köpare kan ta över. Det blir som i USA.


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #46 skrivet: 13 nov-18 kl 07:25 »
När jag köpte min första traktor i slutet av 80-talet var räntan hela 14%. Det är "bara" 30 år sen den nivån.
Det var dessutom ett bra lån som LO förhandlat fram med nuvarande Swedbank för fackföreningsmedlemmar. Andra lån var dyrare.
Nu tror jag inte att vi kommer att hamna där igen för då står bankerna med en massa hus och gårdar som säkerhet för lån som ingen ny köpare kan ta över. Det blir som i USA.
Nationalekonomiskt används räntan som ett verktyg för att justera inflation och arbetslöshet. Skulle räntan gå upp till 14% skulle många få gå från sina hus samtidigt skulle som du skriver ingen ha råd att köpa det som är till salu. Detta vet såklart både banker och riksbanken.



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #47 skrivet: 13 nov-18 kl 08:28 »
Vet en som arrenderade en gård han aldrig fick råd att köpa. Han blev vräkt efter 20 år. Under dessa tjugo år älskade han gården, men den gnagande känslan av att han när som helst kunde bli vräkt fanns alltid i bakhuvudet. När det väl blev så? Han lever inte något längre. Bara ett varningens ord.
Så kan det vara. Men om man vill driva något småskaligt men ändå kommer upp i avdragsgilla belopp så är arrendering att föredra framför att äga då man får dra av hela kostnaden istället för att skjuta till från vinsten som är beskattad. Vet flera hästägare inom trav som gör på det här viset. Oftast blir det ett nollsummespel men omsättningen är så pass hög att det krävs både deklaration och momsredovisning. Har man då lån så är det 30 % av räntekostnaden som man får dra av. All amortering räknas ju som eget uttag och beskattas därefter. Ponera att du har 0 kronor i balans. Skillnaden mellan att arrendera för 15000 kr månaden eller ett lån som kostar 200 tusen om året är att ägandet innebär en vinst på 112 tusen  årligen för att du skall slippa ta 88 tusen från privata pengar varje år. Dock sjunker denna summa med tiden men från 88 till 66 tusen i vinstkrav på en tioårsperiod är ingen accelerande faktor. Dessutom kanske det krävs investeringar och annat som gör att lånet inte sjunker nämnvärt. Ur ett medellångt ekonomiskt perspektiv är arrendering att föredra. Har man tänkt sig i ett längre perspektiv så är ägande att föredra.

Postat med Alternativ.nu´s app


Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #48 skrivet: 13 nov-18 kl 14:23 »
Nu är jag redan "hemmansägare" och i stort sett skuldfri men skulle jag vara på jakt efter en egen gård så skulle jag göra följande val:
Lära mig timra så jag kunde bygga hus själv. Virke kan anskaffas billigt från sågverk om man handlar så kallade vrak. Det kan vara övergrovt eller metallstockar.
Samla på mig kunskaper och ett lager av "bra att ha" grejer. Kunskap är guld värd och prylar kan man få till bra pris om man inte har för brått.
De två mest värdefulla egenskaperna på min gård är en egen bra vattentäkt och tillgång till ved.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #49 skrivet: 13 nov-18 kl 14:53 »
Jag såg en går för 30 000 euro här nära, med fiberkabel.... tyckte jag var roligt, bondgård med fiber.

https://www.findit.fi/sv/1306760.htm

Men bara 5000 kvadrat, ingen skog eller åkermark. Själva gården bara alltså.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #50 skrivet: 13 nov-18 kl 19:26 »
Jag såg en går för 30 000 euro här nära, med fiberkabel.... tyckte jag var roligt, bondgård med fiber.

https://www.findit.fi/sv/1306760.htm

Men bara 5000 kvadrat, ingen skog eller åkermark. Själva gården bara alltså.
Det är tragiskt med alla gamla gårdar som köpts upp av någon storbonde som styckar av huset och säljer och behåller marken. Det om något borde lantmäteriet stoppa

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #51 skrivet: 13 nov-18 kl 20:50 »
Jag såg en går för 30 000 euro här nära, med fiberkabel.... tyckte jag var roligt, bondgård med fiber.

https://www.findit.fi/sv/1306760.htm

Men bara 5000 kvadrat, ingen skog eller åkermark. Själva gården bara alltså.

Roligt med fiber? Ja det är det ju. Inte så roligt med de gårdar som blir efter i fiberutbyggnaden för de blir svårsålda.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #52 skrivet: 13 nov-18 kl 21:12 »
Roligt med fiber? Ja det är det ju. Inte så roligt med de gårdar som blir efter i fiberutbyggnaden för de blir svårsålda.
Nja, jag vet inte. Fibern är väl redan på gång att bli föråldrad? Numera kan ju det allra mesta skötas via mobilnätet, det är bara om man behöver stora mängder data som fibern behövs.

Ungbond

  • Inlägg: 15
    • Värmland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #53 skrivet: 14 nov-18 kl 06:57 »
Det är tragiskt med alla gamla gårdar som köpts upp av någon storbonde som styckar av huset och säljer och behåller marken. Det om något borde lantmäteriet stoppa

Håller med till 100%

Visst stycka av men för guds skull lämna säg minimum 10ha av kringliggande mark.


Ungbond

  • Inlägg: 15
    • Värmland
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #54 skrivet: 14 nov-18 kl 07:04 »
Har kollat på gårdar i USA och där är priserna oftast bara en bråkdel av de svenska.

Kvalitén på marken varierar såklart men 100ha betesmark som har sommar året runt kan man få köpa för runt 2 miljoner.

Har själv sett i texas t.ex att folk köper sådana properties som de hägnar in, slänger upp ett färdigt modulhus och solpaneler.

Nog för att svensk landsbyggd är magisk men en ranch i USA där solen alltid lyser hade inte varit fel... Blir att finna amerikansk fru  ;)

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #55 skrivet: 14 nov-18 kl 12:32 »
Har kollat på gårdar i USA och där är priserna oftast bara en bråkdel av de svenska.

Kvalitén på marken varierar såklart men 100ha betesmark som har sommar året runt kan man få köpa för runt 2 miljoner.

Har själv sett i texas t.ex att folk köper sådana properties som de hägnar in, slänger upp ett färdigt modulhus och solpaneler.

Nog för att svensk landsbyggd är magisk men en ranch i USA där solen alltid lyser hade inte varit fel... Blir att finna amerikansk fru  ;)
Du tycker inte du generaliserar väl grovt nu? Billigt i USA dyrt i Sverige... Jämför priset på 100ha utanför Strömsund med 100ha utanför NYC. Helt plötsligt blev det billigt i Sverige. Du jämför äpplen med päron.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #56 skrivet: 14 nov-18 kl 14:35 »
Fiber i all ära men efter denna sommar tror jag nog en bra brunn är ett bättre försäljningsargument. Tror också att fibern snabbt blir föråldrad.
I början av förra århundradet skulle alla ha något som hette trådradio. Det var radio via telenätet.
När alla hade fått sin eftertraktade trådradio så kunde man ställa en batteridriven transistorradio på trädgårdsbordet och ratta in engelska piratkanaler som sände omoralisk popmusik.
Utvecklingen rusar när det gäller mobilt bredband. Det är inte länge sen som mobiltelefon var en mindre resväska som bara kunde användas att ringa med.

Fastighetspriset styrs av efterfrågan. Väljer man låg standard, icke sjöutsikt och långt till all service blir priset runt 20-30 000 ha för mager moränmark med igenväxta, odränerade odlingsmarker.
Läs gärna boken Markens gröda av Knut Hamsun. Gubben var visserligen nazist men han skrev bra.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Varför är gårdar så dyra?
« Svar #57 skrivet: 16 nov-18 kl 14:37 »
Har nu fått vår lilla gård på 2.5ha värderad av mäklare inför försäljningen.
2.7-3 miljoner var den värd tydligen. Fick beröm för att den var så välskött och att vi gjort ett jättejobb med den.
Eftersom vi köpte den av samma mäklare så vet han hur den såg ut när vi tog över den för 11 år sedan.

Fick en lista på småsaker vi behöver fixa till inför visningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser