Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya Lampor  (läst 4286 gånger)

Jan M Hedlund

  • Gäst
Nya Lampor
« skrivet: 07 mar-05 kl 14:07 »
KAnske är detta en väg till starkt minskad energiförbrukning, fantastiskt eller hur.

http://www.trg.se/trg/internet/News.aspx?NewsID=322

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Nya Lampor
« Svar #1 skrivet: 07 mar-05 kl 14:22 »
Jag har väntat länge på detta. Det är fyra år sedan jag köpte min första diodficklampa, vilken jag fortfarande bär med mig överallt. Sedan den dagen jag köpte min diodlampa har jag väntat på att de ska komma för hemmabruk, framförallt då för tolvvoltssystem.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Wolverine

  • Gäst
Re:Nya Lampor
« Svar #2 skrivet: 07 mar-05 kl 18:36 »
Hej!

Tyvärr har lydioderna begränsad spridning i ljusspektrumet. Vad jag menar att de ger ett mycket kallt ljus med dålig färgåtergivning. Fast det forskas en hel del inom området, det är en tidsfråga innan de har bättre egenskaper.
En vanlig glödlampa förloras 95 % av energin till värme. En lysdiod blir nästan all el till ljus.
Därmed är lysdioden överlägsen glödlampan energitekniskt såvida man inte vill ha värme samtidigt. Värme fås dock av andra enerigslag än el, så det argumentet faller.

Mvh Wolverine

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Nya Lampor
« Svar #3 skrivet: 07 mar-05 kl 20:49 »
Just ljusspektrumaspekten gör att de känns mer vettiga i tolvvoltsapplikationer vid en sommarstuga där man kan ha brist på el, än i bostäder kopplade till elnätet.
De funkar dock bra att läsa vid.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Nya Lampor
« Svar #4 skrivet: 07 mar-05 kl 21:54 »
Jag har själv endast 12v solcellsel, och det är inget vidare att ha dessa diodlampor som rumsbelysning, det måste till lysrörslampor till det.Finns även 12 volts.
Diodlampor duger bäst som ficklampsljus och som ledljus.Det är ju ett väldigt "kallt" ljus ifrån dioder.

Det är i o f s en smaksak även om jag till stor del håller med dig. Jag vet dock vad min diodlampa ger för ljus och ser inget bekymmer i att ha diodlampor och lysrör i samma rum, att användas vid de applikationer respektive ljuskälla passar bäst till.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Nya Lampor
« Svar #5 skrivet: 05 apr-05 kl 10:22 »

Hej.
Jag har provkört LED-lampor under ca 1 år, och jag har labbat och plockat isär och analyserat dem, och har en del erfarenheter av dessa.

De finns från Claes Ohlsson att köpa i sockel som motsvarar 12 Volts halogenlampor, både de med större ca 5cm reflektor, och de mindre med ca 3 cm reflektor. De är kallt vita.

Men reflektorn behövs egentligen inte alls, utan blir mer bara ett sätt att passa i soklar för andra lampor som verkligen behöver reflektor.

De finns också att köpa från IKEA som nattljus/ledljus då man ska ha lite ljus i ett småbarns rum eller vill ha det på toa då man går upp och pinkar. De är gula, och innehåller enbart en LED, och sticks direkt i vägguttaget, och slår av sig själv då annat ljus finns i rummet.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Vad gäller priset så är det OTROLIGT mycket billigare att köpa färdiga lampor från Claes Ohlsson och IKEA, än att bygga dem själv av delar från tex ELFA. En lampa från Claes Ohlsson går på ca 50 kronor och innehåller 18 små LED-ar. En vit led kostar annars ca 10 kronor som lös komponent från komponentföretag, vilket ger totalt 180 kronor. Och då har man inte fått drivkretsar och hållare..... Så roligt är det inte att löda.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Vad gäller driftsäkerheten så har jag följande att meddela. De är i allmänhet mycket driftsäkra. Men man ska INTE driva dem ifrån en så kallad elektronisk trafo som används vanligen till halogen-spotar. Dessa trafos kan ha sönder själva lampan, då de ger väldigt taggig utspänning. Egen erfarenhet alltså!

Däremot har jag kört dem på AC direkt från trafo, och det går alldeles utmärkt, i varje fall med de från "Claes i Sjön".

Och snyggt filterad DC från en god likriktare eller direkt batterier går ju utmärkt.

Om en enstaka LED skulle gå sönder, så kan det få konsekvens att flera LED-ar slocknar, eftersom i normala applikationer så låter man de sitta i serie, för att spänningen ska passa bättre. En enstaka LED behöver ca 2-4 volt, beroende på ljusstyrka, så för att anpassa detta på ett billigt sätt, brukar man seriekoppla.

Men å andra sidan, de går att reparera, om en enstaka komponent gått sönder. Är man lite händig med lödkolven, så går det bra, jag har gjort det själv.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Är de verkligen energieffektiva? Ja de är de, men det krävs att drivkretsarna verkligen utformas med energieffektivitet som villkor, annars kan  de bli lika innefektiva som vad som helst.

Hur som helst, genom sin livslängd, som är extremt lång, så borde de kunna byggas på ett sådant sätt att man aldrig, aldrig skulle behöva byta. Och det är ju en besparing i sig. Jag har LED-ar som är över 25 år gamla (inte vita, utan röda, gula, gröna), som fortfarande fungerar helt utan problem. Men det kräver att drivkretsarna är rätt utformade, som sagt.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Det kalla blå ljuset då?
Nästa försök jag ska ge mig på, är att jag hade tänkt att byta ut några enstaka av de vita LED-arna mot just gula LED-ar. Då borde lampans totala spektrum bli mer åt det varma hållet. Återkommer väl när jag haft tid att prova detta.

Det gäller bara att köpa LED-ar som är gula och energieffektiva. Det finns, men just ELFA eller Claes Ohlsson har det inte. De som de säljer är mer för indikering än just belysning.

Mikael Perman.




Mikael Perman

  • Gäst
Re:Nya Lampor
« Svar #6 skrivet: 06 apr-05 kl 20:30 »

Hej Sprithitler.
När du säger att det finns lysrör för 12 Volt, menar du små 5-watts lysrör som tex används i båtbelysning och campinghandlyktor?

Eller har du hittat någon drivenhet som kan driva mer normala lysrör på 10-15-20 Watt från 12-volt?

Glad för svar:

Miakel Perman

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Nya Lampor
« Svar #7 skrivet: 07 apr-05 kl 02:35 »
Jag menar nog små 5wattare har jag en känsla av. jag vet bara att jag sett 12 volts lysrörssladdlampor med mera i olika kataloger.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 2 användare
Radar, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser