Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur sparsamma är ni med el? Behövs uppoffringar?  (läst 2594 gånger)

globalisten

  • Gäst
Hur sparsamma är ni med el? Behövs uppoffringar?
« skrivet: 27 sep-06 kl 01:38 »
Jag bor i lägenhet idag och har därmed inga egentliga begränsningar i hur mycket el, värme och varmvatten som jag kan använda. Den enda begränsningen vore då elräkningen.

Men hur är det ifall man skall bo i en stuga och gärna försöka klara sig med diverse lämliga alternativa möjligheter.
Behöver man förända mycket för att det skall fungera?

Det som jag själv 'slösar' med idag är antagligen,

 - uppvärmning, jag har ofta 23 grader inomhus
 - varmvatten, jag duschar ofta länge, diskar med rinnande varmvatten, borstar tänder med rinnande vatten
 - el-användning för matlagning i ugn samt alla elektriska apparater som står på, samt givetvis belysningen

Hur gör ni? Sparar ni mycket på sådant? Det vill säga duschar snabbt, sänker inomhustemperaturen, undviker rinnande varmvatten när möjligt, samt släcker lampor ifall ni inte befinner er i rummet?




Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur sparsamma är ni med el? Behövs uppoffringar?
« Svar #1 skrivet: 27 sep-06 kl 01:58 »
Man slösar inte gärna med vatten när man får bära in det  :) Eldar i basen på fredagar (baddag) och använder tvättlapp resten av veckan.

Våran vedpanna är smått överdimentionerad. Så på vintern får man nästan öppna fönster istället för att spara. Maten lagas på vedspis året runt och vi köper färdighugget för 5000:- per år.

Är dålig på att släcka lampor. Men vi försöker ha lågenergi överallt i all belysning.

Läste någonstans att man kan spara upp till 250:- per år och enhet på att dra ut batterieliminatorerna till telefoner och dyligt, när man inte använder dom. Drar även ur tv och annat som har stand by annars om natten.

Den stora elboven hos oss är nog våran dinosaur till frysbox.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Hur sparsamma är ni med el? Behövs uppoffringar?
« Svar #2 skrivet: 27 sep-06 kl 07:19 »
Vi har inget varmvatten i kranen, utan får värma för disk och människotvätt. Heta bad tar vi hos svärfar och det är där vi tvättar kläder oxå. Eftersom vi inte har el i hela huset, är det tämligen lätt att komma ihåg att släcka lampor efter oss. Det finns en i köket, en i farstun och en i sovrummet... Vi lagar mat på elspis på sommaren (om vi inte ändå ska värma vatten) och på vedpannan på vintern. Gratis ved gör att vi kan "slösa" med värme. 23 grader varmt inomhus är blaha-blaha här...  ;D Vi har ny kyl/frys, snålelsmodell, men funderar på att köpa frysbox och räknar då med att det blir en märkbar förändring på elräkningen. Vattentoa (på g att bytas bort) tar en del av dricksvattnet, men "till vardags" hinkar vi bara i när vi tycker att det behövs. I källaren finns egen brunn med bra tillflöde. Det vattnet ska användas till odlingar.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

mymlan

  • Inlägg: 35
    • Skåne
Re:Hur sparsamma är ni med el? Behövs uppoffringar?
« Svar #3 skrivet: 27 sep-06 kl 16:12 »
manna, du glömde nog räkna med datorn som elförbrukare :)

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Hur sparsamma är ni med el? Behövs uppoffringar?
« Svar #4 skrivet: 27 sep-06 kl 16:25 »
manna, du glömde nog räkna med datorn som elförbrukare :)

Jaja... och radion och diverse snickerimaskiner och symaskiner och elvisp och kaffekokare och microvågsugn och skruvdragare och borrmaskin och... en del andra grejer som jag inte kommer på just nu.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:Hur sparsamma är ni med el? Behövs uppoffringar?
« Svar #5 skrivet: 28 sep-06 kl 13:55 »
Hmmm..."rinnande varmvatten"...vad är det för nåt...jo, det måste vara det vattnet som rinner ur 15-litersgrytan när jag värmt det på vedspisen ;D . Och veden är gratis, det kostar bara snygga biceps, och vara kompis med lastbilschaffisen som körde hem den. Eldningen handlar mera om att ha tid för att vara hemma och lägga på nytt i eldstäderna, vilket är svårt om man jobbar heltid borta, annars funkar det fint...och ännu finare för den som har lyxig vedpanna med ack-tankar så det räcker att elda en gång per dygn.

Elförbrukningen är inget stort bekymmer, veden ger mej värme, varmvatten och matlagningsmöjligheter. Och dom 3 sakerna är nog dom största eltjuvarna för folk i allmänhet. Kyl/frys, vattenpump, belysning och sånt är rätt marginellt jämfört med vad det kostar att värma sin kåk med direkt-el.

Det är en annan livsstil, när inte allt kommer ur kranen eller elledningen, men det man jobbat för värdesätts oxå på ett annat sätt. Jag var hemma hos mina päron för några år sen och skulle bada i deras elvärmda vatten, och när jag kröp ner i badkaret var hela njutningen med ett riktigt varmt, gott bad borta, eftersom jag inte behövt anstränga mej för det!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, chpe21

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser