Alternativ.nu

Övriga ämnen => Energi => Fordonsdrift => Ämnet startat av: Gröfre Slissing skrivet 09 dec-19 kl 13:26

Titel: Gamla Volkswagen, och dess växellåda.
Skrivet av: Gröfre Slissing skrivet 09 dec-19 kl 13:26
Hej, mina vänner!
För den som har kännedom om de gamla Volkswagen-motorerna bör detta vara en enkel fråga. Minns att en del reparatörer enligt egen utsago stod och tittade på den som för första gången varit inne i eller reparerat växellådan på en Volkswagen. Det fanns ett drev, om det nu vaaar ett drev, som kunde vändas eller sättas fel, och hade man gjort så gick vagnen bakåt när man startade och lade i 1:an. Man kunde i så fall backa på alla framåt-växlarna; med backväxeln  i gick vagnen framåt. HUR är det med sanningshalten i detta? OM det är riktigt , skulle man utan men kunna köra en längre tid på detta sätt, OM man nu skulle vilja det? Jo, jag vet att det låter underligt, men har en viss idé  liggande i min fråga, och den vill jag för närvarande inte avslöja!
Hälsning!
G S
Titel: SV: Gamla Volkswagen, och dess växellåda.
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 09 dec-19 kl 13:42
Då din fråga inte är tillräckligt specifik så är svaret svävande kanske.
Titel: SV: Gamla Volkswagen, och dess växellåda.
Skrivet av: Gröfre Slissing skrivet 09 dec-19 kl 13:55
"Skogsvilde!"
Jag tror jag kommer att få svar; på detta forum finns kompetent folk! Håll INTE inne med Ditt svar!
Hälsning!
G S
Titel: SV: Gamla Volkswagen, och dess växellåda.
Skrivet av: torbjorn skrivet 09 dec-19 kl 15:02
Man kan lägga in kronhjulet med differential åt fel håll, och på så sätt få 4 växlar bakåt och en framåt.
Tidiga VW-bussar hade kuggväxlar (navreduktion) ute vid bakhjulsnaven, så växellådor avsedda för de bussarna måste ha kronhjulet lagt åt motsatt håll jämfört med personbilsväxellådorna.
Samma misstag går att göra även på många andra växellådor med inbyggd slutväxel för bilar med längsmonterad motor, t ex Citroën GS/GSA. Samt på de flesta bakaxelväxlar för kardandrivna bilar.
Titel: SV: Gamla Volkswagen, och dess växellåda.
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 09 dec-19 kl 15:03
"Skogsvilde!"
Jag tror jag kommer att få svar; på detta forum finns kompetent folk! Håll INTE inne med Ditt svar!
Hälsning!
G S

Då diskuterar vi gamla.
Vad är gamla?
En del säger att det är gammalt bara det har varit monterat, andra efter 5-10-20 osv år.
Du som inte är purung kanske tänker att det är gammalt när det är äldre än du.

För att komplicera saken ännu mer så har Volkswagen tillverkat en uppsjö olika lådor genom tiderna.
Och har allt från ultrasmåbilar till lastbilar i sitt program.
Titel: SV: Gamla Volkswagen, och dess växellåda.
Skrivet av: torbjorn skrivet 09 dec-19 kl 15:04
Talar man om "gamla VW" så brukar man vanligtvis mena de modeller som har luftkyld motor baktill.
Titel: SV: Gamla Volkswagen, och dess växellåda.
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 09 dec-19 kl 19:56
Talar man om "gamla VW" så brukar man vanligtvis mena de modeller som har luftkyld motor baktill.

Är det utan något som helst tvivel?    För jag pratade med en om en golf1:a som en gammal holk.
Titel: SV: Gamla Volkswagen, och dess växellåda.
Skrivet av: Landet skrivet 09 dec-19 kl 21:12
Tycker också det låter som kronhjulet i luftkylda vw's. Vill man t ex sätta en cheva corvair motor i en "gammal" folka får man vända på kronhjulet i VW-lådan för att inte få fenomenet ts frågar efter, då chevamotorn går åt andra hållet.
Titel: SV: Gamla Volkswagen, och dess växellåda.
Skrivet av: Gröfre Slissing skrivet 09 dec-19 kl 21:17
"torbjorn" , "Skogsvilde" & "Landet!"

Kanske skulle nämnt att jag själv är en 1939:a!
Jo, de bilar jag avser är de med fläktkylda motorer baktill; ännu mera speciellt = 30-hästarna! Hade "verkstadsbekanta" som nämnde just detta; när de visste att någon för första gången varit i lådanoch tydligen monterat detta enligt "torbjorn" ; lagt in kronhjulet med differential åt fel håll!  "Då stoo vi å skrattede" nämnde någon av reparatörerna på vår/min småländska.

Jag funderar på ett teoretiskt ekipage som nog inte kommer att bli verklighet!
Men tack, mina herrar för svaret/svaren & visat intresse.
Hälsningar!
G S
Titel: SV: Gamla Volkswagen, och dess växellåda.
Skrivet av: torbjorn skrivet 09 dec-19 kl 23:46
Det finns en historia, förmodligen från 1940- eller 50-talet, om en bysmed som hade renoverat bakaxeln på en lastbil. När kunden hade hämtat bilen så kom han ganska omgående tillbaks och klagade över att den hade en växel framåt och tre bakåt. Smeden svarade något i stil med "du kan väl köra sådär nån vecka och se om det går till sig, annars får jag väl ta en titt på det igen".
Titel: SV: Gamla Volkswagen, och dess växellåda.
Skrivet av: Gröfre Slissing skrivet 11 dec-19 kl 07:25
"torbjörn!"
Rolig historia!
Sände även in min fråga till "Classic Motor", vars expert gav detta svar:

"Svar: Det är alldeles sant. På gamla folkvagnar kan man vända på hela differentialen så att kronhjulet hamnar på andra sidan om pinjongen och i och med detta får man fyra backväxlar och en framåt. Detta utnyttjades av de som byggde trikar, trehjuliga motorcyklar, med drivlinan från en folkvagn där en bakmonterad motor skulle ge en alldeles skev viktfördelning där nästan all vikt skulle hamna på bakhjulen.

Att placera motorn framför växellådan gav en bättre viktfördelning men då skulle triken få fyra växlar bakåt och en framåt i och med att man vänt på hela drivlinan. Lösningen blev då att vända på diffen för att återställa ordningen."

Tackar ånyo för alla era svar.
Hälsningar!
G S