Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ohyra  (läst 2203 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Ohyra
« skrivet: 14 sep-03 kl 00:18 »
Carina
 Ti 30 Jan, 2001 - 14:54
--------------------------------------------------------------------------------
Kan getter få ohyra?
Kan getter bli smittade av andra djurslags ohyra?
Mina höns fick ohyra en vår och det smittade till hästarna (trots att de inte bor i samma hus, men hönsen går fritt ute).
Kan getterna också bli smittade om hönsen skulle få ohyra igen?
Kan getterna få ohyra som smittar hästarna?
 
Carina
 To 1 Feb, 2001 - 11:18
--------------------------------------------------------------------------------
När man talar om trollen.....
Igår när jag mockade var getterna med som vanligt. Den ena geten strök sig dock konstigt mot väggen. Det har hon aldrig gjort förut.
Jag blev misstänksam och kolla de i pälsen. Mycket riktigt, båda två hade löss!

Idag ringde jag veterinären, och gissa om jag blev förvånad. Han säger att varje djurart har sin egen ohyra och att det inte kan smitta djurarter emellan. Detta är alltså tvärtemot vad jag har hört förut.
Han tror inte att ohyran kommer från hönsen, och han tror inte heller att det kommer att smitta till hästarna. Det räcker enl honom att jag behandlar getterna.
Det låter ju väldigt bra, om det stämmer!?!
 
Boel
 On 11 Jun, 2003 - 22:29
--------------------------------------------------------------------------------
Hoppas det ordnade sig med ohyran. Vill bara påpeka att getter och får har samma ohyra och alltså smittar varandra.
 
Carina
 To 12 Jun, 2003 - 09:47
--------------------------------------------------------------------------------
Ja, ohyran försvann men tyvärr har de klåda av annan orsak. Vilken har dock inte gått att utreda.
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 2 användare
tuslus, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser