Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.  (läst 5095 gånger)

david.furuholm

  • Inlägg: 8
    • Småland
Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.
« skrivet: 22 dec-19 kl 15:58 »
Hej!

Jag är spekulant på en ett hk stor tomt med tre boningshus, om 34kvm styck, i södra Sverige. Två av husen är av fritidshusstandard medan det tredje huset är ett timrat hus från 1800-talet i stort renoveringsbehov. Fritidshusen är byggda år 1990 och är inte vinterbonade. De värms upp via direktverkande el-element samt att det i det ena huset finns en järnkamin. Vatten från egen brunn, men oisolerade och ytligt nedgrävdad rör. Elektriska varmvattenberedare. Det finns inget avlopp, utan mulltoa inne samt ett utedass. Gråvattnet renas via sandfilter.

Utgångspris har sänkts från 850 000kr till 750 000kr, och jag misstänker att jag är den enda intreserade.

Jag är intresserad pågrund av det geografiska läget endast 6 km från mitt arbete, tomtens charm, dess läge och storlek, ev. möjlighet till arrende av betesmark samt att det finns flera hus på tomten.

Huset med toalett, dusch och kamin vill jag hyra ut så snart som möjligt. Ev. endast sommartid beroende på renoveringskostander för att vinterbona huset.

Det andra huset vill jag själv bo i. Det är ett litet tvåvåningshus på 34kvm med inred övervåning och snedtak. Där finns inget badrum; toalett, dusch eller tvättställ. Men ett rum på nedervåningen som passar perfekt som badrum, jag föredrar mulltoa även i detta hus. Det finns kök med rinnande vatten. Snickra kan jag men är osäker på hur jag ska ta hand om gråvattnet, går det att koppla in nya rör till sandfiltrationen, är den typen av rening godkänd? Helst skulle jag vilja bygga en damm med vass i eller leda vattnet för att bevattna i växthuset.

Jag har råd att köpa huset, men skulle inte ha något till övers för renoverning under första året. Uppskattar billiga lösningar utan krävande underhåll eller avancerad teknik. Huggaved och elda går bra, liksom solcells- eller andra enklare solenergi-lösningar.

Det jag funderar på är om det är ett projekt värt att ta sig ann, om sandfilter ens är godkänt för gråvatten, om att isolera sommarvatten och vinterbona husen kommer kostar flera hundra tusen kronor även om jag gör det själv etc.

Jag tar med stor tacksamhet emot alla tips och råd.





Många tack!

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.
« Svar #1 skrivet: 22 dec-19 kl 17:46 »
 Finns det toalett så finns det ett avlopp också. Det är godkänt ända tills någon befattningshavare kommer och hävdar motsatsen. Solceller betalar sig på lång sikt men är inte prio ett om det finns el framdragen. Luftvärmepump i kombination med ved funkar bra.
Tillägg: Läste inte ordentligt. Tydligen finns det inget avlopp men då kan du inte få det underkänt heller. Ha ingen panik med att börja renovera på en gång. Bo där ett tag så ger det sig efterhand.
« Senast ändrad: 22 dec-19 kl 20:45 av Vedklyvaren »

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.
« Svar #2 skrivet: 22 dec-19 kl 18:01 »
Jo men vill du ha det så köp det! Om du har familj och små barn måste du kanske få till det där med badrummet snabbt. Men annars tycker jag du ska köpa och flytta dit, i det presis som det är, under ett år.

Om du inte har lånat till köpet är det säkert inga problem att låna till de nödvändigaste investeringarna. Avloppet kommer nog att bli det du behöver göra först. Om det blir risk för att vattnet fryser, kan du låta en kran rinna lite grann hela tiden så fryser det inte.

 Innan du hyr ut det. Det är inte roligt att ta hand om ett misskött torrdass efter andra. Så vattentoa och avlopp kan göra det enklare.

Ett bra värmealternativ kan pelletskamin vara. Har du inte skorsten kan du leda ut röken genom väggen. Det finns godkända grejer för det.

Ta dej inte vatten över huvudet med en massa renovering, det brukar gå bra ändå utan så mycket om och tillbyggnad.
kretslopp

david.furuholm

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.
« Svar #3 skrivet: 22 dec-19 kl 18:30 »
Tack för svar Vedklyvaren!

Det finns bara mulltoa. Tänker komposterar och gödsla med urin och fekalierna, så inget avlopp från toan. Luftvärmepump kan va ett bra alternativ. Elslinga i golvet känns också vettigt för att hålla plattan ljummen och innomhustemperatur över fryspunkt när en är borta, och så som stödvärme när en är hemma och eldar såklart. Kanske kan passa på att isolera mot plattan då också, om jag ändå river upp golvet.

david.furuholm

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.
« Svar #4 skrivet: 22 dec-19 kl 18:39 »
Tack för pepp och för varning om torrtoan och uthyrning, kan gissa att det blir krabbigt om en har veckouthyrning.

Lösningarna till det huset får växa fram med tiden. Som du nämner är badrummet till det andra huset mer akut, än har vi inga barn och är van med utedass men det är skönt att kunna duscha inomhus tycker jag. Sitter och läser om olika BDT-reningsalternativ. Vet någon om det krävs något innan ett sandfilter eller om gråvattnet går direkt ut i det?

Ska va försiktig med för stora renoveringar, det nädvändigaste först! Har mycket vänner inom byggbranchen som hjälper till med byggprojekten och en annan kakelungsrenoverare och murare som kan fixa skorsten eller alternativ. Vad ser du för fördelar med pellets framför ved?

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.
« Svar #5 skrivet: 22 dec-19 kl 20:48 »
Pellets måste man betala pengar för men de är å andra sidan lätta att hantera och man kan få dem hemkörda. Vad gäller ett gråvattenavlopp så är det den kommunale befattningshavarens godtycke som avgör så det enda svaret du kan lita på kommer därifrån.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.
« Svar #6 skrivet: 22 dec-19 kl 22:05 »
Det enda sättet att få reda på hur avloppsfrågan kan/får lösas, är att prata med miljökontoret i aktuell kommun.

Vilka lösningar som kan godkännas variera med flera faktorer. T.ex hur miljöbelastat just det aktuella området är, hur det ser ut med grundvatten av olika slag i närområdet, och med eventuella planbestämmelser i kommunen.

Att spekulera på ett forum hjäler inte så mycket tyvärr, för lösningar som godkänns i den ena kommunen, anses inte sällan helt olämpliga i grannkommunen.

Kontakta miljökontoret, och ställ frågor. Råkar du "träffa på" en knölig handläggare, försök med en annan handläggare (om det finns). Eller prata med en entreprenör i närområdet (aktuell kommun), som brukar installera avloppslösningar för "sommarstugor" (BDT) i området. Dessa brukar veta vad som godkänns av kommunen.

Ta inte i för mycket med renoveringar på direkten, som många sagt, utan bo där ett tag först. Då blir det lättare att veta i vilken ände det är viktigast att börja.

Lycka till.


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.
« Svar #7 skrivet: 22 dec-19 kl 22:51 »
medan det tredje huset är ett timrat hus från 1800-talet i stort renoveringsbehov.

Varför väljer du inte att bo i det äldsta huset? Är det ett boningshus från 1800-talet så är det ju redan isolerat i och med att det är byggt i timmer. Då behöver man ingen ytterligare isolering eftersom timmer isolerar så bra. Jag har då ingen isolering i mitt hus.

Uppdatering: Jag letade reda på fastigheten på hemnet och även om de nyare stugorna hade tunna väggar så verkade inte "stuga 3 med renoveringsbehov", ha några tjockare väggar heller. Det såg inte ut som det timmerhus jag såg framför mig.
Hade jag varit spekulant hade jag också varit tveksam pga att husen är för tunna och för små.
Tomten såg ju bra ut. Det låg högt och det verkar inte vara några grannar i närheten.
Nej, jag hade nog rivit skiten och byggt nytt. Det gamla torpet (stuga 3) hade jag behållt och använt som gäststuga.
« Senast ändrad: 22 dec-19 kl 23:06 av olivia.k »

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.
« Svar #8 skrivet: 23 dec-19 kl 09:45 »
"Riva skiten och bygga nytt"? Det lät ju upplyftande. Då snackar vi tre miljoner för enklaste katalogvillan. Är väl knappast ett alternativ för en alternativare? Så finns det alternativare som fantiserar om att bygga hus gratis av gräs och rötter men de projekten lämnar sällan fantasistadiet.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.
« Svar #9 skrivet: 23 dec-19 kl 11:04 »
"Riva skiten och bygga nytt"? Det lät ju upplyftande. Då snackar vi tre miljoner för enklaste katalogvillan. Är väl knappast ett alternativ för en alternativare? Så finns det alternativare som fantiserar om att bygga hus gratis av gräs och rötter men de projekten lämnar sällan fantasistadiet.

Nu var det en åsikt om hur man eventuellt själv skulle göra i det aktuella fallet.
Ja, det är inte speciellt upplyftande men det var ärligt. Och ärlighet är det som faktiskt håller längst.
« Senast ändrad: 23 dec-19 kl 14:13 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

david.furuholm

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.
« Svar #10 skrivet: 23 dec-19 kl 11:42 »
Tack alla för engagemang, tankar och åsikter. Också de svinande ärliga!

Ang. BDT så ska jag kolla lokalt vad som gäller i kommunen. Såklart ska en ha ordentlig rening av vattnet, men jag tänker att jag som försöker undvika kemikalier och mikroplast kanske skulle klara mig med det sandfiler som redan finns idag. Jag gissar att sandfilter är någon typ av markbädd fylld med sand? Är det då kanske dumt att fråga kommunen och riskera att de synar ner den rening som redan finns?

Jag skulle kunna riva och bygga nytt, men jag har precis lämnat en möjlig tomt och tankarna på nybygge då det skulle komma att bli för dyrt. Jag har ca 750 000kr att röra mig med. Med tiden kommer jag få råd att renovera då jag återbrukar och försöker göra allt själv, samt har vänner som är hantverkare, har grävare etc. Jag hoppas få huset billigare så jag har råd att bygga badrum i Stuga 1 redan första året.

Det kanske är naivt, men jag tänker att jag med tiden kan tilläggsisolera taket. Mot syd och öst vill jag klä huset med glas-/växhusväggar. Mot norr ha vedförråd som också bör fungera isolerande. Och västväggen isolerar jag innifrån när jag bygger badrummet. Men kanske leder detta till för ojämna isoleringsvärden och köldbryggor?

Det älsta huset är nog rejäljt timrat, bara att det är klätt med panel. Se knutar på bilden nedan. Dock är dörrposterna väldigt låga, ca 160cm och golvet ser ruttet ut i ena delen. Är inte beredd på att renovera det första åren.

« Senast ändrad: 23 dec-19 kl 11:50 av david.furuholm »

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.
« Svar #11 skrivet: 23 dec-19 kl 13:53 »
Tack alla för engagemang, tankar och åsikter. Också de svinande ärliga!

Ang. BDT så ska jag kolla lokalt vad som gäller i kommunen. Såklart ska en ha ordentlig rening av vattnet, men jag tänker att jag som försöker undvika kemikalier och mikroplast kanske skulle klara mig med det sandfiler som redan finns idag. Jag gissar att sandfilter är någon typ av markbädd fylld med sand? Är det då kanske dumt att fråga kommunen och riskera att de synar ner den rening som redan finns?

Jag skulle kunna riva och bygga nytt, men jag har precis lämnat en möjlig tomt och tankarna på nybygge då det skulle komma att bli för dyrt. Jag har ca 750 000kr att röra mig med. Med tiden kommer jag få råd att renovera då jag återbrukar och försöker göra allt själv, samt har vänner som är hantverkare, har grävare etc. Jag hoppas få huset billigare så jag har råd att bygga badrum i Stuga 1 redan första året.

Det kanske är naivt, men jag tänker att jag med tiden kan tilläggsisolera taket. Mot syd och öst vill jag klä huset med glas-/växhusväggar. Mot norr ha vedförråd som också bör fungera isolerande. Och västväggen isolerar jag innifrån när jag bygger badrummet. Men kanske leder detta till för ojämna isoleringsvärden och köldbryggor?

Det älsta huset är nog rejäljt timrat, bara att det är klätt med panel. Se knutar på bilden nedan. Dock är dörrposterna väldigt låga, ca 160cm och golvet ser ruttet ut i ena delen. Är inte beredd på att renovera det första åren.



När du fått lagfart på adressen, och skriver dig på adressen, så kommer kommunen att höra av sig angående avlopp, förr eller senare.
Numera så går kommunerna igenom samtliga enskilda avlopp med regelbundna mellanrum, ibland "på papper", ibland genom inspektioner.

Infiltrationsbäddar behöver läggas om när de blivit igensatta, beroende på utförande, så tar det olika lång tid.

Det finns inga måsten om att ha avloppslösningar som innefattar kemikalier eller plast.
Mikroplaster finns (kanske) via färdiga infiltrationsblock i plast, men sand/grusbäddar i kombination med en trekammarbrunn (ibland enklare brunn), brukar vara godkända lösningar. Att "folk" väljer färdiga block för infiltrationsblock i plast, beror på att det är billigare och mindre grävning.
Kemikalier vet jag inte riktigt vad du far efter?

Tänk både en och flera gånger vad avser att klä in väggar på hus med träfasad med växthusväggar. Det är fuktigt i växthus, och träväggen kommer att rötskadas väldigt fort. Och växthuset fungerar inte på samma sätt som isolering.

Det finns liksom en anledning till att man inte bygger in sina (befintliga) trähus i växthus(-väggar). Ja, jag har sett och läst om de där husen som finns inuti växthus, men det är trots allt en annan grej. De husen är från början avsedda för att finnas inuti ett växthus.

Att ha vedförråd mot väggen på ett bostadshus är väl ingen hit egentligen, vare sig för veden eller husväggen, men hur som helst ersätter det inte isolering.

Läs lite böcker om huskondtruktion och renovering, det finns jättemånga bra sätt att isolera på, som inte innefattar plastmaterial, eller som är jättedyra, eller omöjliga för "vem som helst" att fixa.

Ta det lugnt och planera och studera.

Tilläggisolera uppifrån (taket) gör folk hela tiden, inget konstigt alls.
Beroende på takkonstruktionen, och eventuell förekomst av vind, så finns det många olika sätt att göra det på. Läs på ordentligt först, det finns många bra böcker om hur man kan göra i olika fall.

Angående timmerhuset, så är det både enkelt och trevligt att jobba med sådana. De ska vara klädda med panel, annars så fungerar inte konstruktionen så bra.
Timmerhusen är lite som gigantiska lego- (eller tändsticksbyggen), där man kan byta delar på ett relativt enkelt sätt, om man läst på.
Läs gärna några böcker om vård av timmerhus.

Det kommer att bli jättebra, låt det ta tid bara, läs på, och ta hjälp och råd av kunniga.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.
« Svar #12 skrivet: 23 dec-19 kl 15:36 »
Fördelarna med pelletskamin tycker jag är; att den går hela tiden, så när man stiger upp på morgonen är det varmt i huset. -Att när man kommer hem från arbetet är det också varmt. -Att när det blir väldigt kallt ute är det fortfarande varmt och gott inne. -Att den sprider värmen jämt i hela huset. -Att det är mycket mindre jobb än med ved. -Att det är en förnybar energi.

Första åtgärd för att få ett varmare hus är att rulla ut en isolermatta på vindsgolvet. Golvvärme i gamla hus kan ge fuktproblem om sommaren när den inte används. Dessutom drar den mer energi än väggmonterad.
kretslopp

david.furuholm

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.
« Svar #13 skrivet: 23 dec-19 kl 16:57 »
Det var värdefull information Kretslopp!

Jag trodde en sparade energi med golvvärme genom att en kan ha svalare temperatur när värmen stigen från golvet och "genom" kroppen? Vet du varför det kan skapa fukt? Jag förstår hur kondens fungerar, men vad blir skillnaden sommartid när värmen ändå är avstängd?

 

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.
« Svar #14 skrivet: 23 dec-19 kl 16:58 »
"Riva skiten och bygga nytt"? Det lät ju upplyftande. Då snackar vi tre miljoner för enklaste katalogvillan. Är väl knappast ett alternativ för en alternativare? Så finns det alternativare som fantiserar om att bygga hus gratis av gräs och rötter men de projekten lämnar sällan fantasistadiet.

Förlåt det var inte meningen att vara nedlåtande. Jag bor ju själv i ett lagom stort 1800-tals hus och har endast utedass så jag vill inte bo i någon katalogvilla. Det jag tänkte göra i sådan fall är att flytta dit något rejälare timmerhus i bra storlek, (finns ju gott om hus för avflyttning). Visst kan du isolera husen men det är kanske tveksamt om du får igen den investeringen om du vill sälja om några år. Jag skulle aldrig lägga flera hundra tusen på något som i mitt tycke har dåligt utgångsläge, det finns inte ens en murstock i nån av de nyare husen. Men det är ju svårt att veta hur konstruktionen är egentligen, dvs hur grunden är och vad de har i väggarna egentligen. Jag kanske ser allt mer negativt än det är.

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.
« Svar #15 skrivet: 23 dec-19 kl 18:11 »
 Om han gillar platsen så kan ju en variant vara att smälla upp en Attefallare till att börja med. Vad gäller avloppskoll så varierar det mellan kommunerna från "gestapo-light" till att ingen bryr sig alls. I värsta fall så går det att sätta in en septitank och se till att den sällan blir full.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.
« Svar #16 skrivet: 23 dec-19 kl 20:06 »
Golvvärmegolv som blivit avstängda och kalla börjar fälla ut fukt. När dom var uppvärmda kunde luften i och ikring dom innehålla mer vatten. Samtidigt som fuktvandringen ofta är begränsad.

Den större värmeåtgången beror på att golvet är den kallaste delen i rummet som blir mest avkyld, när du öppnar dörrar, fönster eller har kallras.

Skaffa en lasertermometer, peka runt med den i hörnor och skrymslen så kan du enkelt åtgärda de värsta köldinläckorna.
kretslopp

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.
« Svar #17 skrivet: 23 dec-19 kl 22:44 »
Det jag funderar på är om det är ett projekt värt att ta sig ann, om sandfilter ens är godkänt för gråvatten, om att isolera sommarvatten och vinterbona husen kommer kostar flera hundra tusen kronor även om jag gör det själv etc.
Tjena,
Eftersom du redan har frågat om det är värt att ta sig ann en renovering av denna fastighet och värdet av ärliga kommentarer påpekats redan i tråden, säger jag att det inte är värt att pröjsa 750000 av dina surt förvärvade pengar och sedan börja offra dem ca 8 lediga dagar du har per månad för att påbörja en långvarig (förmodligen oändlig) renovering av en fastighet som inte ens har något historiskt, kulturellt eller åtminstone ett prepping värde av något slag. Och om du eventuellt skulle bli tvungen att sälja mitt under renoverings perioden att inte ens kunna få pengarna tillbaka. Att du misstänker att du är den enda spekulant och att mäklaren har bestämt sig för att skänka utgångs priset indikerar också en hel del.

En grej med mäklar bilder är att fotografer med sitt photoshop kan göra underverk så att efteråt när man väl har fastnat för vad man har sett på bilderna i första början ser man bara det framför sig när man även är på plats, alltså första bilden i undermedvetet och verkligheten man har framför sig blandas ihop på nåt sätt så att man vet inte vilket är vilket.

Däremot om du kan köpa den mycket billigare är det annan sak eftersom själva läget passar bra för dig personligen men avslöja inte det för mäklaren då kommer de inte att sänka priset, när de märker att du har ett eget värde för fastigheten, också vissa mäklare är faktiskt mästare på att studera kroppsspråket på folk. 

Men ovan är bara vad jag tycker och vad jag hade gjort om jag vore du. Det är mitt motto, jag försöker alltid sätta mig i den andra personens tillstånd när jag lämnar råd/tips/åsikt etc. men det är mottagaren som bör avgöra dvs i det här fallet du eftersom det är dina pengar och ditt liv. Hursomhelst lycka till!                   


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.
« Svar #18 skrivet: 23 dec-19 kl 23:00 »
Det är väl olika från plats till plats men man får inte så fantastiskt mycket för 750.000kr längre. Skall man sitta och vänta på ett superbilligt objekt kan man bli sittande för evigt, medan hyran i den nuvarande mindre trevliga lägenheten tickar på.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Från Fritidshus till Permanentboende, tips och råd.
« Svar #19 skrivet: 24 dec-19 kl 23:57 »
Om den här killen förbli single resten av sitt liv eller skapar ett alternativt modell för familjeboende i form av flickorna i en stuga, pojkarna i den andra stugan och mamma och pappa i den tredje då är den här kanske "fantastisk mycket" för pengarna.

Om han bygger ett vanligt familjestorlek hus kostar det ett par miljoner och tänk om det fortfarande "fantastiskt mycket" för pengarna efter han har betalat 750000 för tomten och skuldsatt till toppen med en "fantastiskt" fastighet.

Om han lägger flera hundra tusen (enligt hans egen bedömning) och offrar varenda timme av sin fritid under ca tre års tid för renovering då är han uppe på ca 1.5 miljon och tror du att han kan hitta en köpare för att tjäna en slant på fastigheten? Kanske en som han själv, en single som banken vill låna ut 1.5 miljon. Hur många sådana finns som vill bo på landet?

När det inte är vårat liv och inte är våra pengar är det mycket enklare att ge råd därför att det inte är vi själva som få uppleva konsekvensen senare i livet men det är oacceptabelt jävligt att inte respektera andra människors liv på det viset.       


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jona d, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser