Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns och tupp i trädgård  (läst 9166 gånger)

Cecilia

  • Gäst
Höns och tupp i trädgård
« skrivet: 28 jun-05 kl 10:17 »
Hej!
Snubblade över forumet av en tillfällighet och är nu medlem. Äntligen en sida som tar upp mina intressen :D

Nu till min fråga: Går det att ha en tupp med höns i en trädgård?
Finns det några speciella raser som inte låter så mycket?
Kan man ha höns utan tupp eller blir de olyckliga då?

Jag älskar höns och skulle vara överlycklig om det skulle vara förenligt med en trädgård i ett tätbebyggt område.

Angel

  • Gäst
Re:Höns och tupp i trädgård
« Svar #1 skrivet: 28 jun-05 kl 10:56 »
Hej

Om du ringer miljökontoret i den kommun som du bor i så kan de svara på vad som gäller för just det området du bor i, men har man höns för sk. husbehov så klassas det som sällskapsdjur och inte för sk. produktion.

Jag hade om jag varit som dig sett till att ha en tupp för att flocken ska vara komplett :) för de är riktiga flockdjur.

Man har här pratat om en bok som heter Höns av Karin Neuschütz... låna den/köp den.. I den står massor matnyttigt för oss som är nybörjare ( Är själv nybörjare nämligen )
Bland annat om hur de ska ha det med hönsgård och hönshus men framförallt står det mycket om skötsel och hur du på bästa sätt tar hand om dina höns...

Vilken ras som låter minst? Ja du ... det kan jag inte svara på men det finns säkert de här som är jätteduktiga på det :)

Sen tycket jag du ska fundera på om du vill ha höns för äggen och sällskapet eller om du bara vill ha för sällskapets skull.
Vill du ha mycket ägg ska du kika på bra värpare osv ....

Som en kul litet inlägg bara ....
En av våra hönor brukar hoppa upp och sätta sig på dörren inne i hönshuset på nätterna. Hon blir jättegrinig om vi missar att klappa henne godnatt varje kväll!
Hon har numera blivit döpt till Dörrethy av oss  ;D

Lycka till nu!

Mvh
Angel

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Höns och tupp i trädgård
« Svar #2 skrivet: 28 jun-05 kl 11:37 »
Har till min glädje märkt att min tupp i princip bara gol en kvart på morgonen och någon enstaka gång under dagen. Kan knappast störa mina grannar.

Varför gal de så mycket på morgonen?
Är det för att väcka alla eller för att visa att de finns.

Angel

  • Gäst
Re:Höns och tupp i trädgård
« Svar #3 skrivet: 28 jun-05 kl 13:03 »
"stoppar näsan i boken "Höns" och läser..." hmmmmm

Jo de påstår i boken att det är för att han ska berätta för sitt lilla harem att han lever och mår bra... Med andra ord så än så länge behöver de inte titta sig om efter en annan make ;)

Någon annan som har en annan lösning på galet? ;D

Hepp hepp

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Höns och tupp i trädgård
« Svar #4 skrivet: 28 jun-05 kl 20:25 »
Kan man ha höns utan tupp eller blir de olyckliga då?

Jo, det går bar att ha höns utan tupp, men personligen tycker jag att en tupp hör till. Om man har höns är flocken liksom inte fulltalig utan tupp. Tuppens funktion i flocken är bl.a. att vakta, larma och skydda hönor och kycklingar. Hönsen kan koppla av och söka föda i godan ro. En tupp ska även ha en lugnande inverkan på sina damer. Naturligtvis också se till att det blir kycklingar!  ;) Om man inte har någon tupp så brukar ranghögsta hönan ta på sig rollen som vaktpost och alarm.

Kolla med din kommun vad som gäller. Om du får ha tupp så tycker jag du absolut ska ha en!  :)

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Re:Höns och tupp i trädgård
« Svar #5 skrivet: 29 jun-05 kl 01:08 »
Jag har tre blommehönor i min lilla trädgård och det går jättebra, inga klagomål från grannarna.  jag ville också väldigt gärna ha en tupp men vet att jag inte får ha någon ( har grannar tätt inpå runt omkring mig). Men så en dag hittade min dotter en tupp vid vägkanten! ??? Fråga mig inte hur han hamnade där men jag tror att det var en slakttupp på väg till ett slakteri. Han är mycket stor och grov. Jag har sett bilder på stackars broilertuppar och han ser ut som en sådan. Trots att jag satte upp lappar och t.o.m ringde polisen var det ingen som hörde av sig.

Efter lite kärlek och omvårdnad repade han sig bra (han var ganska svårt skadad) Jag var bekymrad för vad jag skulle göra för nu hade jag inte hjärta att nacka honom. Han döptes till Ture. Efter någon vecka gol han för första gången. Ett mörkt mullrande hest ljud! Det är helt fantastiskt, man hör nästan inte honom när han är inne i hönshuset, och han galer bara en liten stund på morgonen.

Hönsen bryr sig inte ett dugg om honom och han bryr sig inte om dom, han är bara intresserad av mat. Äter kopiösa mängder. Kan sexualdriften vara helt bortavlad tro? Jag tycker iallafall att det är trevligt med en tupp, vi smyger omkring där hemma och hoppas att grannarna inte ska se honom. Men för att återgå till ämnet tror jag att ju större och kraftigare tupp desto mörkare läte. Det är nog inte så bra att skaffa små dvärgtuppar om man har känsliga grannar.

Man kanske inte ska vara så snabb med att ringa miljökontoret alla gånger utan bara prata direkt med grannarna. Jag tror att myndigheter ställer sig väldigt tveksamma till tupp och mycket annat också för den delen. Hoppas det ordnar sig så att du också får glädjen av en tupp.

mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Höns och tupp i trädgård
« Svar #6 skrivet: 29 jun-05 kl 09:40 »
skall rota genom oken hönsraser, för jag har läst om någon ras med en nästan tyst tupp, har jag för mig.

Cecilia

  • Gäst
Re:Höns och tupp i trädgård
« Svar #7 skrivet: 07 jul-05 kl 12:38 »
Oj, tack för all respons. Angel; kul det där med den herrelösa tuppen, och Archibald, vilken trivsamt lågmäld tupp du verkar ha!

Jag ringde miljökontoret och de lät lite tveksamma till en tupp, men att jag skulle fråga runt i grannskapet om det var ok. Men de sa också att även om jag får tillstånd så kan det dras in om man får klagomål. Hoppas jag kan skrida till verket om några år, jag vill veta så mycket som möjligt innan dess.

Nu är det dock så att jag endast är ute efter ägg, inte kycklingar. Hur kan jag lösa det? Går det att undvika befruktade ägg att utvecklas till kycklingar?




Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Höns och tupp i trädgård
« Svar #8 skrivet: 07 jul-05 kl 16:53 »
Fick igår första klagomålet.
eller klagomål och klagomål.
en granne som ALDRIG pratar med mig i normala fall, om han inte blir tvingad, stannade och frågade om vi hade skaffat tupp.
Yupp, svarade jag, stör han.
fick då till svar 'han för ett sådant j-a liv på natten'
natten?
i morse vaknade han 06:40, och då har den här killen redan varit på jobbet i 40 minuter.
antar att han muttrar för helgerna när han är bakis och vill ligga och sova till 12, DÅ köper jag hans natt beskrivning-
Han skall bara veta vad jag svär över han och hans polares snöskoteråkande på vintrarna. gamla maskiner, skrammlande, fram och tillbaka fram till 4 på mornarna, ibland 7 dar i veckan, 20 meter från sovrumsfönstret,men jag antar att de tycker att det är ok, för det är väl bara kul....lika kul som bonden tycker att laga staketen som de klippt upp för att kunna åka....
mutter, muttra på min tysta snälla tupp.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Höns och tupp i trädgård
« Svar #9 skrivet: 07 jul-05 kl 18:44 »
Galande tuppar räknas ofta som "sanitär olägenhet", vilket inte snöskotrar genom sovrummet gör...  ;) Jag bor på landet, så att min eller någon av tupparna på granngårdarna upplåter sin stämma i ottan är inget problem.

Vad jag har hört, så kan man "komma undan" med ett välisolerat hönshus med fönsterluckor. Tuppen gal inte gärna mitt i natten och så länge det är mörkt i huset bör han vara tämligen tyst.

Befruktade ägg blir det mest hela tiden om man har tupp och hönor. Men bara om en höna vill och kan ruva i tre veckor blir det kycklingar. Kanske. Om man har lite flax.

Bjud grannarna på goda frukostägg, så är de nog mer vänligt inställda till din hönsflock!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Höns och tupp i trädgård
« Svar #10 skrivet: 07 jul-05 kl 18:54 »
jag bor också på landet

Pudeltanten

  • Gäst
Re:Höns och tupp i trädgård
« Svar #11 skrivet: 07 jul-05 kl 20:18 »
I tätbebyggt område får man ha 5 höns, och tupp om grannarna inte säger ifrån.
En bra tupp är ex Brahma, som har ett dovt gal som inte hörs så väl. Min Hilding skulle inte passa, korsning dvärg Kochin Chabo. Han hörs flera kilometer...
Min Åke, Plymouth Rock, har också dovt gal som inte hörs så väl.
Lycka till!! :D

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Höns och tupp i trädgård
« Svar #12 skrivet: 07 jul-05 kl 21:55 »
Fick idag höra att kommunen där jag bor anser att 99 höns i icke tätbebyggt område är ok, 100 är en verksamhet.
Halva min tomt är bondgård, och av en ren slump är det där att djuren går.


AndersT

  • Inlägg: 154
Re:Höns och tupp i trädgård
« Svar #13 skrivet: 07 jul-05 kl 22:22 »
Jag har höns, sedan ett par år tillbaks, och har inte märkt någon större skillnad på dem vare sig de har haft en tupp eller inte. Min erfarenhet är att vissa tupper inte låter något alls eller så låter de väldigt mycket på olika tider på dygnet. Om du inte vill ha kycklingar så avstå från tupp, eller skaffa en och om han låter för mycket så gör dig av med honom...

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Höns och tupp i trädgård
« Svar #14 skrivet: 07 jul-05 kl 23:18 »
jag bor också på landet

... och din granne klagar på tuppen?  ??? Helt ärligt förstår jag mig inte på människor som väljer landsbygd och sedan gnäller över allt från råmande kor till galande tuppar. Fast det är förstås inte det som den här tråden handlar om...

Jag önskar dig tuppvänliga och skoterfria grannar!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Cecilia

  • Gäst
Re:Höns och tupp i trädgård
« Svar #15 skrivet: 08 jul-05 kl 11:25 »
Hej igen,
kollade in Brahmahönsen på en sida, vackra "saker".
Efter era inlägg och tips ser det lite ljusare ut för min hönsdröm. Tittade in på adlibris på "höns i trädgård" och "Höns: raser, skötsel, uppfödning". Är det någon som läst dem, i så fall vilken är bäst för en nybörjare som jag?


Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Höns och tupp i trädgård
« Svar #16 skrivet: 08 jul-05 kl 11:34 »
Höns i trädgård är en kanon bok, mycket informativ och bra, den nya Höns:raser,skötsel, uppfödning är om möjligt ännu bättre med en massa underbara färgbilder på de flesta raser som finns.

Båda är väl värda att ha så kan du köp båda och måste du välja så ta Höns: raser.........

Mitt tips  ;)

Anna
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Cecilia

  • Gäst
Re:Höns och tupp i trädgård
« Svar #17 skrivet: 08 jul-05 kl 12:14 »
Tack,
ska genast köpa den! :)

Pudeltanten

  • Gäst
Re:Höns och tupp i trädgård
« Svar #18 skrivet: 09 jul-05 kl 17:54 »
Tack,
ska genast köpa den! :)
Gör  det, den är bara bäst!
Du kan komma hem till mig och hälsa på också om du vill, jag har bara 2 mil till Mjölby. Här får du se gäss, kalkoner, afrikanska pärlhöns och höns, med grannar som inte klagar. Perfekt! :D

Cecilia

  • Gäst
Re:Höns och tupp i trädgård
« Svar #19 skrivet: 11 jul-05 kl 15:35 »
Vad kul att det finns fler mjölby-bor här på forumet :D!
Världen är liten...Skulle vara jättekul att få veta mer om dig och ditt liv med alla djuren; vi kanske kan mailväxla!
Jag köpte boken och den är på väg, jag behöver verkligen något att läsa såhär i sommarvärmen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 4 användare (1 dolda)
Slowfox, trinity, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser