Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Grönsaksodling  (läst 4129 gånger)

Alba

  • Gäst
Grönsaksodling
« skrivet: 04 okt-03 kl 18:54 »
Jag vill odla jordärtskockor, och undrar om någon vet var jag kan köpa utsäde?
Tips om sorter?
Visst kan jag köpa i affären, men de finns inte så ofta och inte i den mängd jag tänkt mig.

Johannes

  • Inlägg: 39
  • http://skogsdrommar.blogspot.com/
    • -
    • Paganus Skogsrockarna - Rock på svenska
Re:Grönsaksodling
« Svar #1 skrivet: 31 okt-03 kl 01:28 »
Hej.
Sorter vet jag inte så mycket om. Antar att det finns olika varianter för matlagning och foder. Förr odlade man dem och lät sedan grisar gå och böka där, kanske var det en annan sort än matkockan (?).

På en del gamla gårdar kan du finna bra utsäde som överlevt där - de överlever nämligen nästan allt. Jag har köpt på handelsträdgården där jag bor, men så kanske det inte är överallt.

Ett viktigt tips på vägen: Odla den på ett ganska avskilt ställe där du aldrig vill odla någon annan gröda. De går nämligen inte att utrota, där kommer alltid att växa jordärtskockor. En mycket tacksam växt, för vänner av lättodlade grönsaker, men en svårbesegrad fiende för den som bestämt sig för en annan gröda.

Mvh:

Hampe
Johannes

Tomater

  • Gäst
Re:Grönsaksodling
« Svar #2 skrivet: 19 nov-03 kl 16:21 »
Hej

Jag har knölar till blommande jordärtskocka Bianca, mer info finns på min hemsida under rotknölar.
http://w1.857.telia.com/~u85709558/

Micke

Ajon

  • Inlägg: 112
    • -
Re:Grönsaksodling
« Svar #3 skrivet: 23 apr-04 kl 23:49 »
Jag vet att genom fröförädlarna Sesam kan man få tag på flera bra sorter. finns flera stycken av olika färger, blommande och icke blommande o.s.v. Det är bara att söka på sesam frö på internet och sedan går man med i deras förening. Därigenom kan man få kontakt med folk som besitter större mängder för utsäde.

MVH Jon
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

840 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bustera, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser