Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölkbord  (läst 6519 gånger)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Mjölkbord
« skrivet: 30 mar-06 kl 12:19 »
Jag ska bygga mjölkbod till mina getter snart och är nyfiken på hur andras ser ut som inspiration till mitt eget bygge. Har du någon fiffig ihopfällbar lösning? Löst låsningen av halsgrunkan på ett snart sätt? Synpunkter på olika mått för ergonomin? Eller har du bara byggt en djäkligt vacker som du är väldigt stolt över?

Dela med dig vetja!

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Mjölkbord
« Svar #1 skrivet: 30 mar-06 kl 12:42 »
Här är en bild från Norrvikens getstall. Kommer inte ihåg hemsideadressen. Men sök på norrviken så kommer du nog fram. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Mjölkbord
« Svar #2 skrivet: 01 apr-06 kl 21:17 »
Vi har byggt ett enligt Fias goatfarms beskrivning och den verkar fungera bra. Än har vi inte mjölkat, bara gett kraftfoder på mjölkbordet för att förbereda fru Doris, men om två veckor börjar vi mjölka...

Beskrivning:
http://fiascofarm.com/goats/milkstand.html

Lycka till!
Monika
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Mjölkbord
« Svar #3 skrivet: 01 apr-06 kl 23:36 »
Tack Cristine & Monika.

Jo, Fia's Co Farm's ritning ligger på nattduksbordet sen länge. En mkt. bra sida för övrigt med, skriven med mkt. kärlek. Skriv gärna sen och berätta hur det går med Fru Doris. Jag själv väntar killingar och mjölk i mitten av Juni någon gång. Eller ja, inte jag  :-[ Damerna!

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Mjölkbord
« Svar #4 skrivet: 02 apr-06 kl 00:22 »
Har sparat länken. tack. ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Mjölkbord
« Svar #5 skrivet: 02 apr-06 kl 18:30 »
Fia har verkligen en mycket bra sida, där har vi hittat massor av information och svar på många frågor.

Doris två bockkillingar (göingeget) är nu två veckor och riktiga busfrön. Doris som är en mycket bestämd dam blev så mjuk och gosig när hon väl killade. Men nu är det nog med det tycker hon, och har börjat bli sitt gamla vanliga jag igen, dvs stångas lite och är en smula lynnig... Håll tummarna för att vi ändå lyckas mjölka henne!!

Monika
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Mjölkbord
« Svar #6 skrivet: 02 mar-07 kl 05:11 »
För höjden tag mått på den eller dem som ska jobba vid bordet.

Jag band aldrig fast mina.  Ibland hade jag flera baljor, mest av plast för att kunna göra dem rena, och la hö eller gräs i botten och havre ovanpå.  Det ger sysselsättning en ganska lång stund.

Snälla, berätta hur det gick!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Mjölkbord
« Svar #7 skrivet: 03 mar-07 kl 03:43 »
Mitt bord fick runda stavar av hässjestörar närmast halsen för att inte vara vasst. Det hade ben först, men jag fick ont i ryggen att sitta bredvid och mjölka. Så benen sågades av och hela rasket är nu uppfluget på gamla hästkrubban med en landgång upp och trall att kliva på. Nu står getrumpan ut i rummet och jag kan komma åt från båda sidorna för att rykta innan mjölkning. Fungerar bra, men jag funderar på att göra 4 nya platser och spara den gamla till klövvård och klippning.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Mjölkbord
« Svar #8 skrivet: 03 mar-07 kl 16:39 »
Även jag upptäckte nackdelarna med att sitta och mjölka.  Den som står har lättare att nå olika saker, är bättre förberedd om nåt händer, har lättare att hålla en någotsånär ergonoimi.  Och "det finns inget lättare än att lära en get att hoppa upp på ett mjölkbord".  Finns där godis, brukar det knepiga vara att få dem att gå därifrån...

Jag brukade göra allt möjligt vid mjölkbordet, eftersom getterna var vana att gå dit.  Även bockarna hade ibland ärende upp där.  Det enda som aldrig fungerade där var att slakta.  Vinkeln stämde inte.  Att materialet ska vara lättstädat är ju självklart; själv gillar jag trä bäst, och skurar av med vatten.
« Senast ändrad: 03 mar-07 kl 16:43 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 8 användare (2 dolda)
von tratt, AnniW, RindertD, ärt, Stengrim, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser